10. HELMIKUUTA
Herkkyys synnille
LUE 4. MOOSEKSEN KIRJA 22
Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Psalmi 139:23
Moabilainen kuningas Balak painotti Bileamia profetoimaan Israelia vastaan. Kuningas tarjosi pakanaprofeetalle huomattavaa rahasummaa, mikäli tämä kiroaisi Jumalan valitun kansan (4. Moos. 22)
Jumala varoitti Bileamia suostumasta tarjoukseen, mutta kun Balakin miehet ilmestyivät profeetan ovelle mukanaan iso tukku käteistä, kiusaus kävi liian suureksi.
Jumala tietää sydämen todelliset vaikuttimet. Bileam ilmoitti miehille, että hän lähtisi heidän mukaansa mutta pystyisi puhumaan vain sen, mitä Jumala käskisi hänen puhua. Kuitenkin tarjottu rahasumma oli Bileamin ajatusten taka-alalla mieluisampi vaihtoehto kuin ehdoton totuudessa pysyminen. Hän tiesi, ettei Jumala halunnut hänen suostuvan ehdotukseen, mutta hän oli valmis vaarantamaan jumalasuhteensa tienatakseen hyvät rahat.
Bileamin aasi pelasti isäntänsä Jumalan vihalta. Eläin näki tiellä seisovan enkelin ja pysähtyi. Ymmärtämättömyyttään Bileam kiukustui aasille niin paljon, että löi sitä.
Jumalan Henki paljastaa synnin, mutta voimme valita, kuuntelemmeko Jumalan antamaa varoitusta vai teemmekö myönnytyksiä omien mielihalujemme mukaan. Pyydä Jumalaa tekemään sinut herkäksi synnille. Kun omistaudut Jeesukselle, hän varjelee elämäsi.
Rakas Jumala, tee minut herkäksi synnille, paljasta sydämeni todelliset vaikuttimet. Tahdon omistautua Kristukselle, niin että hänen valtansa ja totuutensa varjelevat minua ja ohjaavat askeleeni tällä matkalla.