11.TAMMIKUUTA
Uskossa kasvaminen
LUE MATTEUS 17:14-20
Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta". Matteus 17:20
Mikä on vastauksesi, kun eteesi asetetaan haaste, johon tarvitaan uskon lataus? Epäröitkö? Jäätkö miettimään asiaa? Pelkäätkö? Oletko toiveikas?
Jos tahdot rikkoa uskosi ahtaat rajat ja ankkuroida luottamuksesi Jumalaan, tärkeintä on nähdä hänet korotettuna kuninkaana.
Ehkä olet aina ajatellut, että uskosi lisääntyy, kun vain rankasti harjoittelet sen käyttöä. On totta, että uskoa täytyy harjoittaa, mutta oikea uskonharjoitus on sitä, että katselemme Jumalaa sellaisena kuin hän on - ei sitä, että pinnistellen yrittäisimme pumpata itseemme lisää uskoa tai yrittäisimme väkisin ottaa myönteisemmän asenteen.
Kun opetuslapset janosivat vahvempaa uskoa, Jeesus sanoi heille, että uskoa tarvitaan vain sinapinsiemenen verran. Hän ohjasi heitä käyttämään sitä, mitä heillä oli, sillä usko kasvaisi sen myötä.
Voimme aina laittaa käyttöön sen uskonmäärän, joka meillä on, vaikka se tuntuisi kuinka vähäiseltä. Saamme katsoa Jumalaan ja korottaa hänet ulkoisten haasteiden yläpuolelle. Moosesta pelotti mennä faraon eteen, mutta Jumala ilmaisi itsensä Moosekselle ja räjäytti kaikki hänen huolensa taivaan tuuliin. Jumala sanoi: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne" (2 Moos. 3:14).
Kun näemme Jumalan uudessa valossa, kasvamme uskossamme. Uskonmäärämme riippuu siitä, kuinka suuri Jumalamme on. Jos näemme, että hän on voimallinen, uskomme saa aikaan suuria, mutta jos ajatuksissamme pidämme häntä pienenä, uskomme laahaa alamaissa.
Kuinka suuri sinun Jumalasi on? Kun katselet häntä sellaisena kuin hän todella on, uskosi rajat murtuvat silmisesi edessä.
Rakas Jumala, anna uskoni kohota korkeuksiin. Kasvata sisimpääni sellainen usko, joka on yhtä suuri kuin sinä. Haluan nähdä sinut selaisena kuin sinä todella olet. Murskaa kaikki uskon esteet elämässäni: pelkoni, tottelemattomuuteni ja uskon puutteeni. Haluan murtautua ulos rajallisesta uskostani.