Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.01.2025 09:55

11.TAMMIKUUTA
Uskossa kasvaminen
LUE MATTEUS 17:14-20

Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta". Matteus 17:20

Mikä on vastauksesi, kun eteesi asetetaan haaste, johon tarvitaan uskon lataus? Epäröitkö? Jäätkö miettimään asiaa? Pelkäätkö? Oletko toiveikas?

Jos tahdot rikkoa uskosi ahtaat rajat ja ankkuroida luottamuksesi Jumalaan, tärkeintä on nähdä hänet korotettuna kuninkaana.

Ehkä olet aina ajatellut, että uskosi lisääntyy, kun vain rankasti harjoittelet sen käyttöä. On totta, että uskoa täytyy harjoittaa, mutta oikea uskonharjoitus on sitä, että katselemme Jumalaa sellaisena kuin hän on - ei sitä, että pinnistellen yrittäisimme pumpata itseemme lisää uskoa tai yrittäisimme väkisin ottaa myönteisemmän asenteen.

Kun opetuslapset janosivat vahvempaa uskoa, Jeesus sanoi heille, että uskoa tarvitaan vain sinapinsiemenen verran. Hän ohjasi heitä käyttämään sitä, mitä heillä oli, sillä usko kasvaisi sen myötä.

Voimme aina laittaa käyttöön sen uskonmäärän, joka meillä on, vaikka se tuntuisi kuinka vähäiseltä. Saamme katsoa Jumalaan ja korottaa hänet ulkoisten haasteiden yläpuolelle. Moosesta pelotti mennä faraon eteen, mutta Jumala ilmaisi itsensä Moosekselle ja räjäytti kaikki hänen huolensa taivaan tuuliin. Jumala sanoi: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne" (2 Moos. 3:14).

Kun näemme Jumalan uudessa valossa, kasvamme uskossamme. Uskonmäärämme riippuu siitä, kuinka suuri Jumalamme on. Jos näemme, että hän on voimallinen, uskomme saa aikaan suuria, mutta jos ajatuksissamme pidämme häntä pienenä, uskomme laahaa alamaissa.

Kuinka suuri sinun Jumalasi on? Kun katselet häntä sellaisena kuin hän todella on, uskosi rajat murtuvat silmisesi edessä.

Rakas Jumala, anna uskoni kohota korkeuksiin. Kasvata sisimpääni sellainen usko, joka on yhtä suuri kuin sinä. Haluan nähdä sinut selaisena kuin sinä todella olet. Murskaa kaikki uskon esteet elämässäni: pelkoni, tottelemattomuuteni ja uskon puutteeni. Haluan murtautua ulos rajallisesta uskostani.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.01.2025 09:42

12. TAMMIKUUTA
Uskon rajojen murtaminen
LUE 2 MOOSEKSEN KIRJA 4

Sanat "vielä viimeisen kerran" tarkoittavat sitä, että kaikki luotu järkkyy ja siirtyy sijoiltaan, jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan.Hebrealaiskirje 12:27

Uskonvaellus ei aina ole helppoa. Kun kasvamme Herrassa, käymme läpi kipujen, koetusten ja epävarmuudenkin kanssa. Joskus joudumme odottamaan pitkään, ennen kuin saamme vastauksen johonkin kysymykseen. Mooses sai kuitenkin erämaassa oppia sen, minkä sinäkin tulet huomaamaan: lopputulos on odottamisen arvoinen.
Penelope Stokes on kirjoittanut kirjassaan uskon kasvusta näin:

Vastatessamme Jumalan kutsuun jätämme pienen puutarhamme ahtaat muurit ja kuljemme rohkeasti niiden takana olevaan metsään. Otamme sen riskin, että kaikki valmiiksi pystyttämämme ajatusmallit hajotetaan maahan. Olemme avoimia raikkaalle totuudelle ja uusille tavoille tarkastella ympäristöä; syleilemme sitä, missä "kaikki luotu järkkyy -- jotta se, mikä ei järky, pysyisi paikallaan." (Hebr. 12:27) Lähdemme tutkimusmatkalle.

Jos haluamme olla tutkimusmatkailijoita, seurata tuntemattomia polkuja ja taivaltaa merkitsemättömille alueille, meidän täytyy oppia luottamaan Jumalaan. Kuten Kristitty John Bunyanin Kristityn vaelluksessa, voimme painaa kädet korvillemme ja sulkea pois ne äänet, jotka yrittävät saada meidät palaamaan takaisin tuttuun ja turvattuun puutarhaamme. Saamme juosta riemukkaasti kohti metsää, missä Jumala odottaa valmiina johdattamaan jokaista askeltamme. Meillä on lupa innostua tutkimusretkistämme, vaikkemme pystyisikään miellyttämään kaikkia. Aina on joku, joka huolestuu ja pelkää, että valitsemme risteyksessä väärän polun, putoamme vuorelta ja katkaisemme kätemme.

Herra, sinä odotat että saisit johdattaa askeleitani. Auta minua sulkemaan korvani niiltä ääniltä, jotka kehottavat palaamaan takaisin tuttuun ja turvalliseen elämääntapaani. Haluan kulkea johdatuksessasi eteenpäin uskon kautta, tehdä tutkimusretkiä ja taivaltaa ennen tallaamattomia polkuja.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.01.2025 07:32

13.TAMMIKUUTA
Uskon asioita
LUE 2. mooseksen kirja 5

Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Jesaja 55:9

Osoitit ystävyyttä naapurillesi, ja eleesi tulkittiin oman edun tavoitteluksi. Käytit ylimääräistä aikaa työtehtävään, koska halusit auttaa työtoveriasi, mutta toiset sanoivat, että halusit vain mielistellä esimiestäsi. Tekee kipeää, kun ihmiset ymmärtävät aikeemme väärin. Se turmelee tekojemme hyvän tarkoituksen, ja saamme niskaamme täysin aiheettomia syytöksiä.

Oletko miettinyt, miltä Mooseksesta tuntui? Hän oli Jumalan sanantuoja, joka toteutti Jumalan suunnitelmaa laupeuden tehtävää, mutta ihmiset syyttivät häntä siitä, että hän teki heidän elämänsä entistä hankalammaksi. Tietysti hänen syyttäjänsä olivat väärässä ja saivat myöhemmin huomata sen, mutta nöyrä Mooses joutui pitkään sietämään heidän nurinaansa.

Uskon asioissa sattuu usein väärinkäsityksiä. Miksi? Syntisessä maailmassa Jumalan tiet eivät aina näytä järkeviltä. Jumalan toimintatavat kääntävät ihmisten järkeilyn toisinaan aivan päälaelleen ja menevät yleistä mielipidettä vastaan. Joskus tottelevaisuudesta saatu hyöty tai palkkio tulee ilmi vasta pitkän ajan kuluttua tai sillä tavalla, etteivät toiset näe sitä.

Voit huoleti pysyä lujana, vaikka joku pilkkaisikin sinua, kun teet, mitä Jumala kehottaa. Sinun ei tarvitse kävellä maailman viitoittamia polkuja. Todellinen ja lopullinen voitto kuuluu Herralle.

Rakas taivaallinen Isä, inhimillinen ymmärykseni ei aina käsitä sinun teitäsi, tiedän, että lopullinen voitto kuuluu sinulle. Auta minua seisomaan lujana luottamuksessa ja kulkemaan sinun tielläsi. En halua tehdä syntiä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.01.2025 09:07

14. TAMMIKUUTA
Kun uskoa lannistetaan
LUE 4. MOOSEKSEN KIRJA 13-14

Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Sananlaskut 3:5-6

Tiedustelijoiden tuoma viesti oli lannistava. Israelilaiset itkivät ja valittivat koko yön. Tilanne näytti toivottomalta. Jumalan johdolla Mooses oli voittoisasti johdattanut heidät pois egyptistä kohti heidän lopullista päämääräänsä, luvattua maata, mutta sitten he huomasivat olevansa erämaassa loukussa, ja heille luvattu maa olikin täynnä pelottavia jättiläisiä.

Haasteen hetkellä israelilaiset käänsivät katseensa pois Herrasta ja katsoivat vain edesssä olevia esteitä. He unohtivat Jumalan lupauksen ja kuuntelivat väärää tietoa, ja sen tähden kokonainen sukupolvi harhaili erämaassa ja kuoli sinne näkemättä vilahdustakaan siitä maasta, joka tulvi maitoa ja hunajaa.

Onko edessäsi haaste? Kutsuuko Jumala sinua ottamaan vastaan tehtävän, joka tuntuu vaikealta? Älä arvioi tilannetta rajallisista lähtökohdistasi käsin. Jos katsot asioista joltain muulta kantilta kuin Jumalan näkökulmasta, saatat menettää siunauksen ja muutkin voivat joutua kärsimään. Tottelemattomuutta seuraa aina pettymys ja epätoivo.

Voit rohkaista itseäsi muistelemalla, miten Jumala on auttanut sinua menneinä päivinä. Saat luottaa siihen, että hän hoitaa mahdottomaltakin näyttävät tilanteet. Kukaan ei pysty voittamaan sinua, kun seuraat Jumalan suunnitelmaa ja luotat häneen.

Rakas Isä, kun katselen päivänmatkaa, joka minulla tänään on edessäni, pyydän apuasi, jotten keskittyisi rajallisiin voimavaroihini vaan näkisin jokaisessa haasteessa sinun rikkaan varustuksesi. Anna minulle uskoa kohdata mahdottomaltakin näyttävät tilanteet.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.01.2025 09:16

15. TAMMIKUUTA
Jättiläisten kohtaaminen
LUE 1. SAMUELIN KIRJA 17:1-11

Sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. 1. Johanneksen kirje 5:4

Nainen tietää, että seuraavana päivänä hänen täytyy kohdata lautakunnan jäsenet ja kertoa heille, mitä hän ajattelee. Edellisessä kuussa häntä oli pyydetty arvioimaan pino kirjoja lasten lukukerhoa varten. Kolmessa kirjassa on huonoja vaikutteita, ja ne painottavat sellaista arvomaailmaa, joka on Raamatun sanoman vastainen. Useimmat lautakunnan jäsenet eivät usko Jeesukseen eivätkä siten voisi ymmärtää hänen perustelujaan.

Kun nainen miettii tulevaa ristiriitatilannetta, hänen sydämeensä nousee kauhu. Niinpä hän alkaa tietoisesti muistuttaa itseään Herran antamista voitoista, joita hän on menneisyydessä saanut kohdata. Vähitellen hän rauhoittuu ja tiedostaa luottavaisesti, että taistelu on Herran.

Me saamme muistella Daavidin luottavaisia sanoja, jotka hän sanoi ennen kuin kohtasi Goljatin: "Herra, joka on pelastanut minut leijonan ja karhun kynsistä, pelastaa minut myös tämän filistealaisen käsistä" (1.Sam. 17:37) Daavid saattoi lausua sen horjumatta ja tietoisena siitä, että Jumala antaisi hänelle voiton. Hän palautti mieleensä hetkiä menneisyydestä, tilanteita, joissa hän oli ollut avuton ja joista Jumala oli hänet pelastanut. Hän luotti siihen, että Jumala voisi tehdä sen jälleen.

Millainen jättiläinen sinun tulevaisuudessasi häämöttää? Mihin taisteluun valmistaudut tänään? Julistatko voittoa juuri tällä hetkellä Jeesuksen nimessä? Voimme aina muistuttaa itseämme siitä, että meillä on usko, joka voittaa maailman.

Isä Jumala,edessäni häämöttää valtavia taisteluita. Anna minulle voittoisa usko. Julistan voittoa juuri nyt, sinun nimessäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.01.2025 08:21

16. TAMMIKUUTA
Voitto uskon kautta
LUE 1. SAMUELIN KIRJA 17:12-37

Varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka. Filippiläiskirje 1:6

Daavid oli nuori paimenpoika, eikä hänellä ollut niitä ominaisuuksia, jotka liitämme voittoisaan uskoon. Jumala käytti vuosia kouluttakseen hänet Israelin kuninkaaksi. Daavit ei kuitenkaan koskaan päästänyt silmiään irti Jumalan päämäärästä.

Kun Daaavid kohtasi Goljatin, ensimmäisen suuren haasteensa, hän piti tilannekatsauksen. Se auttoi häntä vakuuttamaan siitä, että Jumalan avulla hän voittaisi.

• Daavid palautti mieleensä aikaisemmat voitot, muisti Jumalan uskollisuuden ja rohkaistui siitä.

•Daavid tarkisti mielessään, mikä on vienyt hänet ristiriitatilanteeseen. Hän varmistui siitä, että hänen vaikuttimensa olivat oikeat ja sydämensä puhdas Jumalan edessä.

•Daavid torjui lannistavat äänet. Hän ei halunnut kuunnella masentavia lausuntoja vaan muistutti itseään Jumalan lupauksista.

•Daavid tiedosti, mistä taistelussa itse asiassa on kyse.

•Daavid tunnusti uskonsa ja luotti Jumalaan.

Me olemme Kristuksen kanssaperillisiä ja Jumalan rakkaita lapsia. Jumala hallitsee tilanteita ja antaa meille voiton. Toivomme ja turvamme on Kristuksessa. Usein erehdymme kamppailemaan inhimillisten kykyjemme ja rajallisuutemme kanssa, mutta Jumala ei tunne mitään rajoja.

Daavid piti voittoa varmana, ja sinäkin saat tehdä niin! Saat julistaa henkivalloille asemaasi Kristuksessa. Tulipa voitto nyt tai kymmenen vuoden kuluttua, Jumala saattaa päätökseen sen hyvän työn, jonka hän on aloittanut elämässäsi (Fil. 1:6)

Rakas Herra, kiitos kaikista aikaisemmista voitoista. Puhdista vaikuttimeni, kun kohtaan elämän taistelut. Auta minua vastustamaan lannistavia ääniä ja julistamaan asemaasi Kristuksen kanssaperillisenä. Sinun voimasi on rajaton, ja saata päätökseen sen, minkä olet aloittanut elämässäni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.01.2025 09:45

17.TAMMIKUUTA
Voittoisa usko
LUE 1 SAMUELIN KIRJA 17:38-51

Mutta Daavid sanoi filistealaiselle: "Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt. 1. Samuelin kirja 17:45

Daavidin usko saattaa vaikuttaa supervahvalta, sellaiselta, johon me emme voi ylettyä. Hän tappoi jättiläisen aseenaan vain linko ja muutama kivi. Se tuntuu uskomattomalta.

Asian ydin on juuri siinä, että Daavidin saama voitto oli mahdoton ja uskomaton. Hänen yksinkertainen, lapsenkaltainen uskonsa suureen Jumalaan tuotti israelilaisille ratkaisevan voiton ja toi kunniaa Herran nimelle.

Sinulla voi olla aivan samanlainen voitokas usko kuin Daavidilla. Hän luotti Jumalaan, ja niin sinäkin saat tehdä. Voitokas usko ei suostu kuuntelemaan lannistavaa sanaa.

Miten olisi käynyt, jos Daavid olisi kuunnellut veljiensä kysymyksiä tai antanut Saulin epäilysten vaikuttaa valintoihinsa, niin että hän olisi pukenut päälleen kömpelön ja väärän kokoisen haarniskan! Daavid tiesi, että mikäli hän antaisi Jumalan hoitaa sen tehtävän, johon Jumala hänet kutsui, hän onnistuisi varmasti.

Voitokas usko tunnistaa taistelun todellisen luonteen. Kun Goljat tuli ylimielisesti Jumalan armeijaa vastaan, tilanne muuttui hengelliseksi taisteluksi, ja Daavid oivalsi sen.

Onko sinulla vastassasi goljat? Jumala ei oleta, että selviydyt tilanteesta omin avuin. Pyydä häntä selvittämään ongelma. Voitokas usko tietää, kenen puoleen kannattaa kääntyä.

Taivaallinen Isä, anna minulle voitokas usko, joka torjuu lannistavat sanat ja tunnistaa taistelun todellisen luonteen. Selvitä kaikki elämäni taistelut. Lyö minun goljattini maahan.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.01.2025 08:55

18.TAMMIKUUTA
Kun Jumala sanoo ei
LUE 2. SAMUELIN KIRJA 12: 1-23

Vaikka minä vaellan ahdistuksen keskellä, niin sinä virvoitat minut. Sinä ojennat kätesi minun vihamiesteni vihaa vastaan, ja sinun oikea kätesi auttaa minua. Herra vie minun asiani päätökseen. Herra, sinun armosi pysyy iankaikkisesti; älä jätä kesken kättesi työtä. Psalmi 138: 7-8

Profeetta Naatan tuli Daavidin luo ja puhui Jumalan Hengen johtamana sanat, jotka osoittivat Daavidin sydämelle hänen syyllisyytensä ja sen synnin, jonka Daavid oli tehnyt Jumalaa vastaan. Tapausta seuraavat päivät olivat täynnä jännitteitä ja epätoivoa, kun Daavid sai tietää, että Batseba odotti hänen lastaan - lasta, joka kuolisi, kuten Jumala oli Daavidille sanonut.

Emme voi edes arvata miten syviä sydänsuruja Daavid joutui kärsimään. Hän oli satuttanut perhettään ja ystäviään, ja murehduttanut sen, joka oli hänelle läheisempi kuin kaikki maalliset kumppanit; hän oli tuottanut murhetta itse Jumalalle.

Epätoivoisen tilanteen keskellä Daavidilla oli kuitenkin herkkä suhde Jumalaan. Kun kuningas sai kuulla, että uusi lapsi kuolisi, hän lähestyi Herraa rukouksessa. Rukous oli se, minkä kautta Daavid tiesi löytävänsä anteeksiannon ja puhdistumisen. Vaikka Jumala salli lapsen kuolla, Daavid toivoi viimeiseen asti, että Herra muuttaisi mielensä.

Kun ihminen kohtaa oman syntisyytensä ja murtuu sen edessä, hänen ei tarvitse olla yksin. Kun me tunnustamme syntimme, Jumala on kanssamme ja palauttaa meidät eheään suhteeseen kanssaan. Voit ylistää Jumalaa hänen kaikkivaltiudestaan elämässäsi jopa silloin, kun hänen vastauksesa johonkin rukoukseesi on selvä ei. Hän antaa sinulle parhaat rukousvastaukset juuri oikeaan aikaan.

Isä, iloitsen siitä, että olet kaikivaltias ja hallitset elämäni jokaista yksityiskohtaa. Jopa silloin, kun vastaat rukoukseeni kieltävästi, tiedän, että annat minulle sen, mikä koituu parhaakseni juuri oikeaan aikaan.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.01.2025 10:04

19. TAMMIKUUTA
Uskon unelmat
LUE PSALMI 71: 14-22

Sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä. 2 korinttilaiskirje 5:7

Kun Jumala antaa lupauksen tulevaisuuttasi varten, hän on vastuullinen avaamaan oikean oven oikeaan aikaan, niin että se näky toteutuu. Kirjailija ja opettaja Henrietta Mearsilla oli hyvä elämänohje: kun Jumala on mukana kuvassa, saa uneksia suuria.

Henrietta Mears unelmoi suuria sillä seurauksella, että hän muutti pienen kalifornialaisen opiskelijaryhmän menestykkääksi evankeliointi liikkeeksi, joka rohkaisi tuhansia vaeltamaan uskossa Kristuksen kanssa.

Vuonna 1937 Henrietta joutui kohtaamaan mielenkiintoisen ongelman. Kasvava nuortentyö oli laajentunut niin valtavaksi, että heidän kokoustilansa oli aivan liian ahdas. Jumala ilmoitti antavansa heille uuden tapaamispaikan, joka vastaisi heidän tarpeitaan.

San Bernardinon vuorilla vapautui juuri niihin aikoihin kiinteistö, entinen lomakeskus, mutta hinta oli reilun alennuksenkin jälkeen liian korkea. Henrietta oli kuitenkin sitä mieltä, ettei uskon tietä kuljeta sen mukaan, mitä silmä näkee tai mitä ihmisjärki väittää, vaan uskon tiellä hallitsee Kaikkivaltias Jumala.

Onko elämässäsi tarpeita, jotka tuntuvat ylitsepääsemättömän suurilta? Luota Jumalaan, sillä hän on varannut sinulle kaikkein parasta.

Jumala, anna minulle kyky pitää kiinni suurista unelmista. Poista näkökykyäni rajoittavat esteet ja auta minua katsomaan yli luonnollisten olosuhteiden, jotka rajoittavat uskoani.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.01.2025 09:03

20. TAMMIKUUTA
Kuuliainen usko
LUE LUUKAS 5: 1-11

Niin Simon vastasi ja sanoi hänelle: "Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot". Luukas 5:5

Jeesus puhui ihmisjoukolle, joka oli kokoontunut Galileanjärven rannalle. Kun hän oli lopettanut puheensa, hän kääntyi Pietaria kohti ja kehotti tätä soutamaan syvälle ja laskemaan verkkonsa, niin että opetuslapset saisivat suuren kalasaaliin.

Pietari epäröi, sillä hän oli väsynyt eikä toivonut muuta kuin että saisi nukkua muutaman tunnin. Tajusiko Jeesus lainkaan, mitä pyysi? Kaikki paikalla olijat tiesivät, että paras kalastusaika verkoille oli yöllä. Päivällä verkkoja tuskin kannatti viedä veteen.

Pietari yritti järkeillä: "Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet." Jeesuksen sanat olivat vakuuttavat: "Laskekaa verkkonne." (Luuk. 5:4,5)

Aina kun meitä kutsutaan luottamaan Jumalaan, uskoamme koetellaan ja todellinen luonteemme paljastuu. Pietari oli halukas luottamaan Kristukseen ja olemaan kuuliainen uskon kautta. Nöyrästi hän vastasi:" Sinun käskystäsi minä heitän verkot".(Luuk.5:5) Sitä luottamusta seurasi ihme, verkkoon ui valtava määrä kaloja.

Kun sydämessämme olemme päättäneet toimia, Jumalan vastaus on voimallinen. Elämään tulee hetkiä, jolloin kysyt Herralta, pitäiskö sinun totella häntä. Jos olet sellaisessa tilanteessa, valitse kuuliaisuus, laske verkkosi ja jää odottamaan.

Herra, päätän tänään sydämessäni, että olen kuuliainen Sanallesi. Kuljen tottelevaisuuden askelissa, lasken verkkoni ja valmistaudun siunaukseen. Tiedän, että se on matkalla, ja kiitän sinua jo etukäteen.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito