MISSÄ SINÄ SEISOT
by David Wilkerson | October 7, 2010
Toisessa Mooseksen kirjassa kerrotaan siitä, miten Jumala aikoi näyttää Moosekselle kirkkautensa ja olemuksensa. Se olisi paljon enemmän kuin ystävyyttä, jopa enemmän kuin läheisyyttä. Tämän Jumalan haluaisi kaikkien kärsivien omiensa tuntevan.
Herra kertoi Moosekselle aikovansa näyttää tälle oman kirkkautensa: "Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen 'Herra' sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan"(2 Moos.33:19). "Ja hän sanoi vielä: 'Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon'.. Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle. Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi"(2 Moos.33:20 -22).
Tässä raamatunkohdassa käytetty hepreankielen sana kirkkaus tarkoittaa "oma itseni" Jumala sanoi siis Moosekselle: "Menen ohitsesi hyvin läheltä." Kohta on käännetty myös näin: "Minä kätken sinut kallion koloon ja suojelen sinua voimallani, kunnes olen mennyt ohitse."
Tätä apostoli Paavali tarkoitti sanoessaan, että me olemme "kätketyt Kristukseen". Kun aiheutamme Jumalalle pettymyksen, kun syyllistymme syntiin valkeutta vastaan, meidän ei pidä jäädä lankeemukseen. Meidän tulee sen sijaan juosta Jeesuksen luo, kätköön kallion suojaan. Paavali kirjoittaa: "Isämme ..joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus"( 1 Kor. 10: 1,4).
Minkä ihmeellisen ilmestyksen Jumala antoi siis itsestään Moosekselle? Mikä on totuus hänestä, joka meidän pitäisi pyhittää sisimmässämme? Se on tämä:
"Herra sanoi Moosekselle: "... Ole siis huomenaamuksi valmis; ja nouse huomenaamuna Siinain vuorelle ja seiso siellä minua vastassa vuoren huipulla.. Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä. Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: 'Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen'"( 2 Moos. 34:1,2 ja 5-7).
Se ilmestys oli Jumalan koko kuva. Herra sanoi Moosekselle: "Tule ylös vuorelle huomen aamuna. Minä annan sinulle toivon, joka pitää sinut pystyssä. Näytän sinulle sydämeni, niin kuin et ole vielä koskaan nähnyt sitä." Mitä "kirkkautta" Mooses anoikaan Jumalalta?
Tätä: Jumala, joka on " laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta".
Tämä kirkkaus ilmeni täydellisesti Kristuksessa. Kaikki, mitä on Isässä, on ruumiillistunut Pojassa. Jeesus lähetettiin maailmaan tuomaan meille tämän kirkkauden.