(A Manifestation of Jesus)
David Wilkerson
Huhtikuu 15, 2002
Me emme lannistu, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä (2Kor. 4:1-2). Apostoli Paavali ilmoittaa, että meidät on kutsuttu olemaan eräänlainen totuuden julkituominen. Me tietysti tiedämme, että Jeesus on tämä totuus. Mitä Paavali siis oikeastaan tarkoittaa sanoessaan, että meidän tulee tuoda Jeesusta esille?
Tässä Paavali puhuu näkyvästä ilmaisusta. Julkituominen on loistamista, joka tekee jotain selväksi ja ymmärrettäväksi. Lyhyesti sanottuna Paavali sanoo, että meidät on kutsuttu tekemään Jeesus tunnetuksi ja ymmärretyksi kaikelle kansalle. Meistä jokaisen elämässä tulisi loistaa Kristuksen muoto ja kaltaisuus.
Paavali vie tätä Kristuksen julkituomisen käsitettä vielä eteen päin. Hän sanoo, että me olemme Jumalan kirjeitä maailmalle: Te itse olette meidän kirjeemme, joka on sydämeemme kirjoitettu ja jonka kaikki ihmiset tuntevat ja lukevat. Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin (3:2-3). Meidän elämämme ovat Pyhän Hengen kirjoittamia kirjeitä, jotka on lähetetty eksyneeseen maailmaan. Ja ne, jotka ovat ympärillämme, lukevat meitä jatkuvasti.
Jumala tiesi, että pahat eivät lukisi tai ymmärtäisi Hänen kirjoitettua sanaansa. Lihallinen mieli ei yksinkertaisesti voi käsittää hengellisiä asioita. Se pitää niitä typerinä. Niinpä Jumala on lähettänyt henkilökohtaisia kirjeitä kääntymättömille ihmisille. Näitä kirjeitä ei ole kirjoitettu musteella eikä sidottu pergamentteihin ei, vaan ne ovat eläviä, hengittäviä ja käveleviä kirjeitä! He ovat Kristuksen evankeliumin ruumiillistuma, joka on "Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi" (Room. 1:16).
Syy, minkä tähden Jumala lähetti Pyhän Hengen, oli, että Hän toisi Kristusta esiin maailmalle. Henki puhuu jatkuvasti Kristuksesta ja tekee Häntä selkeämmin tunnetuksi inhimilliselle ymmärrykselle. Hän tuo Kristusta julki monilla tavoilla. Mutta Jumala tahtoi tehdä Hänen Poikansa synnintekijöille tunnetuksi kaikista vaikuttavimmalla tavalla: paljastamalla Hänet kirjeissä, jotka ovat lihaa ja verta elävissä sanomissa, joita jokainen voi lukea.
Kuinka meistä sitten tulee Jumalan kirjeitä maailmalle? Se tapahtuu ainoastaan Hengen työn kautta. Sillä hetkellä, kun me pelastumme, Pyhä Henki painaa meihin Jeesuksen kuvan. Ja Hän jatkaa tämän kuvan muotoilemista meissä koko ajan. Hengen tehtävä on muotoilla meissä sellainen Kristuksen kuva, joka on niin todenmukainen ja tarkka, että se oikeasti lävistää ihmisten omantunnon.
Pyhä Henki saattaa tämän työn päätökseen, ottamalla hallintaansa lunastetut sydämemme ja antautuneet ruumiimme, vetämällä meitä jatkuvasti Jeesuksen läsnäoloon. Meitä muutetaan Herramme läsnäolossa. Meitä muokataan pyhään elämäntyyliin pyhiin keskusteluihin ja pyhään elämään.
Ja kun vietämme enemmän aikaa Hänen kanssaan, Hänen kuvansa meissä voimistuu. Lopulta elämästämme tulee niin voimallinen Jeesuksen esille tuominen, että ympärillämme olevat saavat siitä kosketuksen ja vaikutuksen.
Minkä ihmeellisen sanan Paavali onkaan meille tässä antanut! Hän sanoo, että on mahdollista tulla niin loistaviksi Kristuksen valoiksi, että me kirjaimellisesti vaikutamme ihmisten omiintuntoihin. "Julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä" (2Kor. 4:2). Meistä tulee niin Jeesuksen kaltaisia Pyhän Hengen kautta niin Hänen puhtauttaan heijastavia, että toiset saavat piston sydämeensä. Se Kristuksen kuva, joka meissä on, iskee jokaisen heidän pystyttämänsä muurin läpi jokaisen epäjumalan, synnin ja pahuuden läpi ja koskettaa omaatuntoa.
Paavali ei puhu tässä saarnaamisesta tai todistamisesta. Hän ei mainitse mitään traktaattien jakelusta tai herätyskokouksista. Sellaiset evankeliset ponnistelut ovat tietenkin tärkeitä, mutta ei näistä työmuodoista yksikään voi itsessään koskettaa synnintekijän paatunutta omaatuntoa. Näitä asioita on mahdollista käyttää evankeliointiin ja kuitenkin olla tuottamatta lävistävää Kristuksen esille tulemista.
Ajattelepa Jeesuksen sanoja tästä aiheesta. Hän kertoo meille, että on mahdollista ottaa osaa ihmeellisiin julkituomisiin, jotka eivät tuo Häntä itseään julki: "Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'" (Matt. 7:22-23).
Tämä todistaa sitä, että Jeesuksen aikana ihmiset näkivät suuria tekoja: riivaajia ajettiin ulos ihmisistä, sairaita parannettiin ja ihmeitä tapahtui. Väkijoukot tulivat laumoittain katsomaan näitä asioita. Kuitenkaan nämä julkituomiset eivät aina koskettaneet ihmisten omiatuntoja. Miksi? Niillä, jotka niitä tekivät, ei aina ollut Jeesuksen kaltaisuutta. Sen tähden he eivät voineet vastata ihmisjoukkojen sydänten syvimpiin tarpeisiin. Ne teot, joita nämä ihmiset tekivät, eivät olleet Kristuksesta, vaan ne olivat lihallisia merkkejä ja ihmeitä.
Saatat kysyä: "Tarkoitatko, ettei Jumala voi saavuttaa pelastumattomien omiatuntoja saarnaamisen ja evankelioinnin kautta?" En tietenkään tarkoita sitä meidän Jumalamme voi saavuttaa kenet tahansa millä tahansa valitsemallaan tavalla. Mutta Hän tekee niin yhdellä ehdolla: että ne yksilöt, jotka vievät Hänen evankeliumiaan eteenpäin, eläisivät tuoden totuutta esille. Joku henkilö voi olla voimallinen puhuja tai eniten raamatusta tietävä saarnaaja maan päällä. Mutta noilla asioilla ei ole merkitystä, ellei hän kulje Jeesuksen lähellä. Jos Kristuksen läsnäolo ei ole muuttanut meitä enemmän Hänen kuvaansa kaltaisiksi, olemme vain helisevä vaski.
Kristityt rukoilevat herätystä kaikkialla tässä kansakunnassa. Monet odottavat Pyhän Hengen lankeavan yhteisönsä ylle, kääntäen valtavia joukkoja. Tahdotaan nähdä, kuinka Jumala lakaisee synnintekijät seurakuntiin ja penkit täyttyvät. Mutta tällainen rukous voi olla ajanhukkaa. Usein, kun herätystä ei tulekaan, ihmiset väittävät: "Ei se ole meidän vikamme. Me paastosimme ja rukoilimme. Jakelimme kokouskutsuja ovelta ovelle. Mutta Jumala ei katsonut sopivaksi lähettää herätystä. Se on siis Hänen ongelmansa ei meidän." Niin syy ja vastuu siirretään kokonaan Herralle.
Minä uskon, että Jumala vastaa: "Ehei, minä en leiki tuota leikkiä. Te saatte ottaa henkilökohtaisen vastuun minusta todistamisessanne. Minä tahdon jokaisen ruumiini jäsenen olevan loistava Poikani heijastus. Te olette vastuussa siitä, kuinka te teette minua tunnetuksi perheillenne, ystävillenne, naapureillenne ja työtovereillenne."
Yksinkertaisesti sanottuna: Herätys alkaa, kun ympärilläsi olevat näkevät sinussa Jeesuksen. Ja juuri tuota Jumala odottaa. Voit viettää tuntikausia rukoillen seurakuntaasi herätystä. Mutta kaiken aikaa saatat antaa päivittäisten ajatustesi, vaelluksesi ja keskustelujesi pettää sinua. Jos et tuo Jeesusta esille, kaikki muu on turhaa.
Jatkuu..