Tarkatkaa elämäänne

Tarkatkaa elämäänne

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.02.2016 17:13

Keijo Kurkikangas

Profeetta Haggain kautta tuli Herralta sana: "Ja nyt sanoo Herra Sebaot näin: Ottakaa vaari teistänne. Te kylvätte paljon, mutta saatte vähän. Te syötte, mutta ette tule ravituiksi. Te juotte, mutta jano ei sammu. Te vaatetatte itsenne, mutta ei tule lämmin. Ja palkkatyöläinen panee työpalkan reikäiseen kukkaroon. Näin sanoo Herra Sebaot: Ottakaa vaari teistänne." (Hagg. 1:5-7)

Haggai jatkaa: " Nouskaa vuorille, tuokaa puita ja rakentakaa temppeli, niin minä siihen mielistyn ja näytän kunniani, sanoo Herra. Te odotatte paljoa, mutta se menee vähiin. Te tuotte kotiin, mutta minä puhallan sen pois. Minkätähden? sanoo Herra Sebaot. Minun huoneeni tähden, kun se on rauniona ja te juoksette kukin oman huoneenne hyväksi. Sentähden teiltä taivas pidättää kasteen ja maa pidättää satonsa."(Hagg. 1:8-10)

Ruumiimme tremppeli

Näitä jakeita lukiessani ajattelin hengessäni nykymaailman menoa ja meitä uskovia tässä oravanpyörässä. Me uskovat olemme armosta saaneet pelastuksen lahjan. Perustuksemme on Kristus-kallio, jolle me itse kukin rakennamme omaa temppeliämme. Kerran tuli tulee koettelemaan sen.

"Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi." (1 kor. 3:12-15)

"Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne." (1 Kor. 6: 19-20)

Vihollinen yrittää tuhota

Jokaisella maallisella rakennustyömaalla on lain mukan oltava rakennusvalvoja, ja rakennustarkastajan tulee eri vaiheissa rakennuksen valmistuessa käydä tarkastamassa, onko kaikki tehty määräysten mukaisesti. Näin meidänkin tulisi säännöllisesti tehdä omaa hengellistä temppeliämme rakentaessamme. Ottakaa vaari teistänne! Tarkatkaa elämäänne! Tämä on Herran Sebaotin kehotus meille.

Elämme ajan virrassa, jossa sielunvihollinen käy omaa taisteluaan ja yrittää tuhota kaiken sen, mitä olemme saaneet rakennetuksi. Ellemme tarkkaa elämäämme, luisumme vähitellen virran vietäviksi.

Ahneus, itsekkyys, oman edun tavoittelu ja moraalittomuus ovat tämän ajan goljatteja ihmisten keskuudessa. Suvaitsevaisuudesta on tehty yleispeite, jonka alle kätketään kaikki synnit. Avioliiton pyhyys on tehty naurunalaiseksi ja vanhanaikaiseksi.

Sielunvihollinen on päässyt kirkon ovistakin sisään ja joissakin tapauksissa jopa alttarille asti. O tempora, o mores! Oi aikoja, oi tapoja! Se on kuuluisa latinankielinen lausahdus, jota Cicero käytti ensimmäisessä puheessaan Catilinaa vastaan. Näin on aihetta tänäkin aikana huudahtaa, Jumala, armahda meitä syntisiä!

Työpalkka rikkinäiseen kukkaroon

Me touhuamme siellä sun täällä ja saatamme kyllä lukea Sanaakin, mutta emme koe kylläisyyden tunteen tuomaa lepoa ja rauhaa. Se on vain pakonomaínen yritys rauhoittaa huonoa omaatuntoa, koska tiedämme, että temppelimme rakennustyö ei edisty niin kuin sen pitäisi edistyä. Rahaa palaa, ja tavaraa kertyy kaapit ja varastot täyteen.

Jumala katsoo taivaastaan ja toteaa, että työmme palkka sujahtaa usein rikkinäiseen kukkaroon. Jumalan temppeli on yhä raunioina monen työmaalla. Kylläisiksi emme tule mistään, emme rahan emmekä tavaran paljoudesta. Janomme ei sammu. Lisää pitää saada.

Mitä Herra Sebaot kehottaa meitä tekemään: Tarkkaamaan elämäämme ja teitämme, nousemaan vuorille tuomaan puita ja rakentamaan temppelin. Kun näin teemme, hän mieltyy tekoomme ja näyttää kunniansa.

Meidän tulee rakentaa temppeliämme Jumalan kunniaksi. Jos rakennamme temppeliämme vain itsekkäitä tarkoitusperiämme varten, Jumalan temppeli pysyy raunioina, kuten Haggai toteaa.

Jos juoksemme kukin vain oman huoneemme hyväksi, taivas pidättää meiltä siunauksensa.

Eläkäämme Jumalan kunniaksi!

Usein yritämme perustella kiireellä samattomuuttamme Herran temppelin rakentamisessa. Mitä tähän sanoo Herra? Haggai kirjoittaa: "Näin sanoo Herra Sebaot: Tämä kansa sanoo: Aika ei ole tullut rakentaa Herran huonetta". Mutta profeetta Haggain kautta tuli tämä Herran sana: "Onko sitten aika teidän asua panelilla kaunistetuissa huoneissanne, kun tämä huone on rauniona?" (Hagg. 1:2-4)

Mikä on meidän kiireellisyys järjestyksemme? Onko kaikki muu tärkeämpää ja kiireellisempää kuin Herran temppelin rakentaminen? Mitä meillä on kerran taivaan kotiin vietävänä? Joutuuko Herra Sebaot sanomaan: " Minä puhallan sen pois?"

Ystävät, tarkatkaa elämäänne, että rakennuksenne palvelisi Jumalan tarkoitusperiä. Silloin työnne siunataan.

Herra, auta meitä elämään kokonaan sinun kunniaksesi ja luopumaan ihmiskiitoksen ja maallisen mammonan tavoittelusta. Aamen.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?