(The Making of a Worshipper)
David Wilkerson
Marraskuu 25, 2003
Toinen Mooseksen kirja kuvailee ihmeellistä aikaa Israelin historiassa. Israelilaiset olivat juuri lähteneet Egyptistä Jumalan yliluonnollisessa ohjauksessa. Nyt heitä ajoi takaa faaraon armeija. Israelilaiset olivat saapuneet laaksoon, jonka molemmilla puolilla oli jyrkät vuoret ja edessä oli esteenä meri. He eivät vielä tienneet, että nämä ihmiset joutuivat kokemaan sielunsa synkimmän ja myrskyisimmän yön. Heidän edessään oli tuskaisen paniikin ja epätoivon yö, joka koetteli heitä äärimmilleen.
Olen varma, että te tunnette tämän luvun Israelin historiasta. Useimmat uskovat tietävät, mitä tapahtui Punaisella Merellä, ja kuinka Jumala ihmeellisesti pelasti valitun kansansa. Mutta voitte ihmetellä, mitä tekemistä tällä tapahtumalla on saarnani otsikon kanssa ?Jumalan palvojaksi valmistuminen?.
Uskon, että tämä raamatunkohta on tärkeä asia Jumalan muovatessa kansaansa palvojikseen. Todellakaan ei mikään muu luku Raamatussa tuo sitä esille voimakkaammin. Ymmärrättehän, että palvojia ei tehdä herätysten aikana. Ei heitä tehdä hyvinä, aurinkoisina aikoina, voiton ja terveyden aikoina. Palvojia ei tehdä silloin, kun vihollinen juoksee pakoon. Totuus on, että Jumalan palvojat valmistetaan synkkinä, myrskyisinä öinä. Ja siitä, kuinka me reagoimme myrskyymme, riippuu millaisia palvojia meistä tulee.
Hebrealaiskirjeen yhdestoista luku antaa meille kuvan Jaakobista vanhuksena: "Uskon kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvaansa päähän nojaten" (Hebr.11:21). Miksi Jaakobia kuvataan tällaisena kuolinpäivinään?
Ensiksi meidän tulee ottaa huomioon, että hebrealaiskirjeen yhdestoista luku on tunnettu Raamatussa ?uskon lukuna?. Jaakob on yksi monista hahmoista lueteltuna tässä luvussa esimerkkinä uskosta, jota meidän tulisi kipeästi janota näinä viimeisinä päivinä. Hän oli mies, joka oli kokenut myrskyn toisensa jälkeen. Hän ja hänen perheensä saivat kokea traumaattisia asioita kaikkialla. Jaakobilla itsellään oli ollut paljon henkilökohtaista kipua, surua ja tuskaa maan päällä.
Nyt Jaakob tiesi, että hänen elämänsä oli päättymässä. Siksi me näemme hänen siunaavan lapsenlapsiaan. Mitä Jaakob tekee, kun hän katsoo taaksepäin elämänsä tapahtumia? Hän alkaa palvoa. Ei hän sano sanaakaan. Kuitenkin kun hän nojaa sauvaansa miettien elämää, jonka Jumala oli hänelle antanut, "hän palvoi" (Hebr.11:21). (Engl.käännös = he worshipped, hän palvoi).
Jaakob palvoi Jumalaa tuolla hetkellä, koska hänen sydämensä lepäsi. Hän oli tullut vakuuttuneeksi Jumalan uskollisuudesta koko elämänsä aikana. Jaakob ehkä muisteli mielessään kaikkia niitä voittoja, joita Jumala oli antanut hänelle kaikkialla. Ja nyt tämä patriarkka päätteli: "Ei sillä ollut väliä millaisen taistelun läpi minä menin. Jokaisessa myrskyssä Jumala osoitti uskollisuutensa minulle. Joskus luulin, että sortuisin paniikkiin ja epätoivoon. Mutta Jumala auttoi minut läpi joka tilanteessa. Hän on aina ollut uskollinen. Oi, Herra, kaikkivaltias Jumala, minä palvon sinua!"
Minä kirjoitan tätä sanomaa tänään jokaiselle, joka on elämänsä vaikeimmassa tilanteessa. Se on tarkoitettu niille, jotka kuvaavat tätä koetustaan pimeänä myrskyisenä yönä. Sinä olet vakavassa koettelemuksessa. Koettelemuksesi saattaa tuntua mahdottomalta, siihen tarvitaan Jumalan ihmeen kautta asiaan puuttumista. Minä haluan näyttää sinulle Raamatusta, että Jumala haluaa sinun tulevan ulos siitä myrskystä palvelijanaan. Hän on valmistanut sinulle tien sinun synkkään yöhösi. Ja hänellä on suunnitelma tuoda sinut ulos loistavana esimerkkinä maailmalle hänen uskollisuudestaan omalle kansalleen.
Jatkuu..