(The surrendered life)
David Wilkerson
Tammikuu 23, 2002
"Luovuttaa." Mitä tämä sana kertoo sinulle? Kirjaimellisilla termeillä luovuttaminen tarkoittaa sitä, että luovutat jotain toiselle. Se merkitsee myös sitä, että annat jonkun sinulle annetun mennä. Tämä saattaa pitää sisällään omaisuutesi, voimasi, päämääräsi ja jopa elämäsi.
Tämän päivän kristityt kuulevat paljon luovutetusta elämästä. Mutta mitä se tarkalleen tarkoittaa? Luovutettu elämä on se teko, että Jeesukselle annetaan takaisin se elämä, jonka Hän on antanut sinulle. Se on luopumista hallinnasta, oikeuksista, voimasta, suuntauksesta, kaikista niistä asioista, joita teet ja sanot. Se on sitä, että todella alistat elämäsi Hänen käsiinsä, että Hän tekee sinulle, mitä tahtoo.
Jeesus itse eli luovutettua elämää: "Minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan Hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt" (Joh. 6:38). "Minä en etsi omaa kunniaani" (8:50). Kristus ei milloinkaan tehnyt mitään itseään varten. Hän ei tehnyt yhtäkään liikettä, eikä puhunut sanaakaan ilman Isän opastusta. "En minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut... minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista" (8:28-29).
Jeesuksen täydellinen luovuttautuminen Isälle on esimerkki siitä, kuinka meidän kaikkien tulisi elää. Saatat sanoa, "Jeesus oli Jumala lihassa. Hänen elämänsä oli luovutettu jo ennen kuin Hän tuli maan päälle." Mutta luovutettu elämä ei milloinkaan petä ketään, mukaan luettuna Jeesusta.
Kristus puhui nämä sanat lihaa ja verta olevana ihmisenä. Joka tapauksessa Hän tuli maan päälle elääkseen, ei niin kuin Jumala, vaan kuten ihminen. Hän koki elämää sillä tavalla niin kuin mekin koemme. Ja kuten meillä, Hänelläkin oli oma tahto. Hän valitsi tuon tahdon täydellisen luovuttamisen Isälle: "Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni" (10:17-18).
Jeesus kertoi, "Älkää käsittäkö väärin. Tämä itsensä luovuttamisen teko on täysin vallassani. Minä valitsen elämäni antamisen. Ja minä en tee sitä siksi, että joku käski minun tehdä niin. Kukaan ei ota elämääni minulta. Minun Isäni antoi minulle oikeuden ja vallan antaa elämäni. Hän antoi minulle myös vaihtoehdon, että jätän juomatta tämän maljan ja vältän ristin. Mutta minä valitsen sen, rakkaudesta ja täydestä luovuttautumisesta Hänelle."
Taivaallinen Isämme on antanut meille kaikille tämän saman oikeuden - etuoikeuden valita luovutettu elämä. Ketään ei pakoteta ojentamaan elämäänsä Jumalalle. Meidän Herramme ei laita meitä uhraamaan omaa tahtoamme ja antamaan elämäämme Hänelle takaisin. Hän tarjoaa meille vapaasti Luvattua Maata, täynnä maitoa, hunajaa ja hedelmää. Mutta me saamme valita olla astumatta sisään tuohon täyteyden paikkaan.
Totuus on, että meillä voi olla niin paljon Kristusta, kuin me tahdomme. Me voimme mennä niin syvälle Hänessä, kuin valitsemme, elämällä täysin Hänen Sanansa ja ohjauksensa mukaan. Apostoli Paavali tiesi tämän. Ja hän valitsi Jeesuksen esimerkin, täysin luovuttautuneen elämän seuraamisen.
Paavali oli ollut Jeesuksen vihaaja, omavanhurskas kristittyjen vainoaja. Hän sanoi, että hän kirjaimellisesti hengitti vihaa Kristuksen seuraajia kohtaan. Hän oli myös itsepäinen ja kunnianhimoinen mies. Paavali oli hyvin koulutettu, aikansa parhaiden opettajien opettama. Ja hän oli fariseus, kaikista innokkaimpien juutalaisten uskonnollisten johtajien keskuudessa.
Alusta asti Paavali oli matkalla ylöspäin, kohti menestystä. Hän oli hyväksynyt tuon ajan uskonnolliset säännöt. Hänellä oli selkeä tehtävä, ja suositukset häntä ylemmiltä. Itse asiassa hän oli suunnitellut koko elämänsä, tietäen tarkalleen, minne hän oli matkalla. Paavali uskoi, että hän teki Jumalan tahdon mukaan.
Silti Herra otti tämän itsetehdyn, itse päättäneen, itsensä ohjaaman miehen ja teki hänestä loistavan esimerkin luovuttautuneesta elämästä. Paavalista tuli yksi kaikista eniten Jumalasta riippuvaisista, Jumalan täyttämistä ja Jumalan johtamista ihmisistä kaikessa historiassa. Itse asiassa, Paavali julisti elämäänsä malliksi kaikille, jotka haluavat elää täysin luovuttautuneina Kristukselle: "Sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi" (1Tim. 1:16).
Apostoli sanoi, "Jos haluatte tietää, mitä vaaditaan luovutetun elämän elämiseen, katsokaa minun elämääni. Oletteko asettaneet sydämenne menemään syvemmälle Jeesuksen kanssa? Tässä on jotain, mitä voitte odottaa kestettäväksenne." Paavali tiesi, että monet eivät tahdo seurata hänen malliaan. Mutta hänen elämänsä on suunnitelma jokaiselle, joka valitsee täysin luovutetun elämän.
Jatkuu..