Puhdas sydän

Puhdas sydän

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.11.2015 16:08

Mirjami Huhtilainen

Jeesus opetti kansanjoukkoja vuorisaarnassaan, millaisia ovat autuaat ihmiset: hengellisesti köyhät, murheelliset, hiljaiset, ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät sekä ne, joita vainotaan vanhurskauden tähden.

Jeesus sanoi: "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."

Suolana ja valona

Hän sanoi myös: "Te olette maailman suola, mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi' Se ei kelpaa enää mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.'" (Matt. 5:13)

Saamme olla valona maailmassa. Ei voi ylhäällä oleva kaupunki olla kätkössä. Valon tulisi näkyä niin kirkkaana, että se saa aikaan ylistystä Isälle.

Jeesus opetti Isä meidän - rukouksen ja kehotti omiaan myös rukoilemaan ja paastoamaan salassa. Hän näkee ja maksaa sinulle. Vain Jeesusta katselemalla me muutumme ja säilymme uskossa.

Hän varoitti meitä mieltymästä maailmaan. "Sillä missä sinun aaarteesi on, siellä on myös sydämesi." (Matt. 6:21)

Jeesus varoitti meitä tuomitsemasta. Sen sijaan saamme rukoilla vihamiestemmekin puolesta. Saamme siunata heitä. Kun laitamme rukouksessa sydämestämme pois syyttelyn ja tuomitsemisen, Herra auttaa siinäkin. Saamme olla rakkaudessa suolana ja valona.

Tutkikaamme sydäntämme Sanan valossa

"Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät." (Matt. 7: 13-14)

Kuljenko tänä päivänä laveaa vai kaitaa tietä? Jos uskova alkaa elää jossakin tietoisessa synnissä eikä halua tehdä parannusta, se saa pahaa aikaan omassa, jopa toistenkin elämässä. Ehkä se alkoi hiljalleen tulla elämään. Siihen on totuttu jo, ja ehkäpä ajan kuluessa seurakunnassakin sitä katsotaan vain lihan heikkoutena. Silti halutaan olla vielä mukana seurakunnan työssä kuten ennenkin. Yhtä aikaa ei kuitenkaan voi kulkea laveaa ja kaitaa tietä.

Ei kukaan voi palvella kahta Herraa. "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?" (Room. 6:16)

Jeesuksen veri puhdistaa

Parannus on mielenmuutos: En jatka enää synnnissä. Minkä valo paljastaa, sen veri puhdistaa. On armoa kääntyä Herran puoleen nöyrtyen. Hän puhdistaa sydämesi kaikesta synnistä ja vapauttaa iloon ja riemuun. Hän alkaa johdattaa elämääsi.

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa." (Room. 6:23)"Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan." (Matt. 5:8)

Valvokaa ja rukoilkaa

Jeesus varoittaa myös vääristä profeetoista, jotka tulevat luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidät erottaa heidän hedelmistään. He vesittävät Jumalan Sanan totuuden. Synti on sokaisssut heidät, ja eksyttävät muitakin.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)

Hän on pelastanut meidät kalliilla sovintoverellään, ja pian hän saapuu tuulissa ja pilvissä noutamaan omansa. Kulkekaamme rukoillen hänen kasvojensa edessä. Herra etsii ja kolkuttaa. Hän pelastaa. Hän tahtoo käyttää meitä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!