David Wilkerson
Helmikuu 19, 2001
Apostoli Paavali vakuutti tessalonikalaisille, että he olivat oppineet, kuinka vaeltaa soveliaasti Herran edessä. Hän kertoi heille, "Olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset" (1Tess.4:1) Paavali vielä lisäsi tämän kehotuksen: "siinä yhä enemmän varttuisitte" (4:1).
"Varttua" tarkoittaa kasvamista. Paavali tarkoitti, "Te olette istuneet kestävän evankeliumin alla saarnaamassa. Nyt teillä on kiinteä perustus allanne. Siksi teidän tulee kasvaa armossa kaikilla tavoilla - uskossa, tiedossa, rakkaudessa."
Paavali puhui myös sellaisesta varttumisesta korinttolaisille: "Niinkuin teillä on ylenpalttisesti kaikkea: uskoa, sanaa, tietoa, kaikkinaista intoa ja meistä teihin tullutta rakkautta, niin olkaa ylenpalttiset tässäkin rakkaudentyössä" (2Kor.8:7, englanninkielinen käännös puhuu ylenpalttisuuden sijaan varttumisesta). Toisin sanoen hän sanoi, "Jumalan Henki on tehnyt suuria muutoksia elämässänne. Siksi teidän tulee antaa enemmän itsestänne kaikilla tavoilla - ajastanne, tuloistanne, kymmenyksistänne."
Nämä kohdat selvittävät asian: Jokaisen, jota on ruokittu Jumalan Sanalla, odotetaan kasvavan armossa. Jumala on varustanut lahjoja paimenille, opettajille, profeetoille ja evankelistoille tätä eritystä tarkoitusta varten: laittaa Hänen seurakuntansa kasvamaan. Ei yhdenkään uskovan ole tarkoitus jäädä vauvaksi Kristuksessa. Meidän odotetaan kasvavan Hänessä niin, ettei mikään väärä asia kuljeta meitä pois.
Jeesus itse puhuu jatkuvasta kasvamisesta elämissämme: "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys" (Joh.10:10, tässäkin englanninkielinen teksti puhuu yltäkylläisyyden sijaan 'että heillä olisi runsaammin'). Kristus kiitti seurakuntaa Tyatirassa siitä, että he olivat kasvaneet armossa: "Minä tiedän sinun tekosi ja rakkautesi ja uskosi ja palveluksesi ja kärsivällisyytesi ja että sinun viimeiset tekosi ovat useammat kuin ensimmäiset" (Ilm.2:19). Jeesus tarkoitti sanoa, "Sinä olet nyt voimakkaampi kuin silloin, kun aloitit. Sinä olet antanut minun elämäni kasvaa sinussa."
Sananlaskut viittaavat tähän, "Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka" (Snl. 4:18). Ja Job julistaa, "Hurskas pysyy tiellänsä, ja se, jolla on puhtaat kädet, kasvaa voimassa" (Job 17:9).
Me näemme, että ei ole sijaa velttoudelle, laiskuudelle tai kitukasvuisuudelle Kristuksen ruumiissa. Niin, miltä sinun kasvusi Herrassa tuntuu? Näetkö jatkuvaa kasvua uskossa, toivossa, rakkaudessa ja antamisessa? Jos näet, kuinka mittaat kasvuasi?
On traagista, että monet kristityt tuomitsevat hengellistä kasvuaan ulkoisilla olosuhteilla. Tietenkin suurin osa uskovista väittää elävänsä uskosta eikä tunteista. Mutta jokapäiväisessä uskon harjoituksessaan monet mittaavat hengellistä elämäänsä sen kautta, miltä heistä tuntuu. Ja he ovat vakuuttuneita siitä, että he eivät kasva hengellisesti. He käyvät kirkossa säännöllisesti, kuulevat, kun Jumalan Sanaa saarnataan, lukevat Raamattujaan, rukoilevat ahkerasti. Mutta heistä tuntuu siltä, ettei mitään kehitystä tapahdu. Yksi pyhä kertoi minulle, "Minun täytyisi olla paljon särkyneempi Herrassa. Minulla oli tapana itkeä helposti Hänen edessään, mutta nyt en enää ole niin helläsydäminen. Minä yksinkertaisesti en kasva."
Toiset tuomitsevat itseään, koska he kuulevat monia saarnoja, mutta muistavat niistä vähän. He ovat huolissaan, että he eivät ole niin kiihkeitä tai innokkaita Jumalan puoleen, kuin he kerran olivat.
Antakaa minun jakaa muutama käsitys hengellisestä kasvustamme:
Jatkuu..