Monien uskovien yhteinen hätähuuto:”Voi, Herra, kuinka kauan?”
Psalmeissa kuvastuu käsitys, että kärsimys on inhimillisen elämän olennainen puoli ja että synti ja syyllisyys seuraavat ihmistä läpi elämän.
Tämä ilmenee varsinkin niistä seitsemästä katumuspsalmista, jotka sisältyvät Vanhan testamentin psalmien kirjaan. Yhä uudelleen voi näiden psalmien äärellä havaita, että ihmisen ahdistavan hädän syy on syyllisyydentunto. Se kuvastuu psalmeista yleensäkin, mutta varmaan voimakkaimmin juuri katumuspsalmeista, jotka herkästi mutta samalla kirvelevän tuskan myötäileminä vievät syntisen vanhurskaan Jumalan eteen anomaan armahdusta.
Syyllisyydentunnossaan runoilija vetoaa Jumalan armoon ja anoo hänen parantavan kätensä kosketusta. ”Herra, armahda minua, sillä minä olen näännyksissä, paranna minut, Herra, sillä minun luuni ovat pelästyneet. Käänny, Herra, vapahda minun sieluni, pelasta minut armosi tähden.”
Synti on katumuspsalmeissa käsitetty usein sairauteen liittyväksi tilaksi. Kun runoilija katumuspsalmeissa rukoilee Herralta parannusta, mikään ei estä päättelemästä, että hän anoo sitä syntiensä sairauteen. Siten psalmeissa kuvatun hädän syynä on ennen muuta synnin syyllisyys.
Kirjoittajien tuska yltyy, kun he syyllisyysahdistustensa lisäksi joutuvat tuntemaan vastustajien pahansuopaa kohtelua. Samalla kauhistaa Jumalan viha. Psalmien kirjoittajat olivat selvillä siitä, että synti johtaa kuolemaan, sillä he puhuvat kuolemasta armon ja pelastuksen vastakohtana. Kadotustuomiolta syylliset pyrkivät suojautumaan rukoilemalla Jumalalta armoa.
Ahdistetun sieluntilaa kuvastaa huudahdus: ”Voi, Herra, kuinka kauan?”
Tämä on kautta vuosisatojen ollut monien uskovien hätähuuto. Se oli hyvin rakas lause reformoidun kirkon uskonpuhdistajalle Calvinille, joka saattoi päivittäin toistaa sitä mielilauseenaan. Luther toteaa tästä psalminjakeesta: ”Kaikkien kärsivien ihmisten mielestä aika kuluu hitaasti, iloisten mielestä päinvastoin nopeasti.”
Paitsi ajatus ajan hitaasta kulumisesta psalmien punaisena lankana kulkee käsitys ahdistetun ihmisen heikkoudesta. Moni syntejään katuva vetoaa Jumalaan ja anoo: ”Käänny, Herra, vapahda minun sieluni.” Jumalan valtakunnan historia voisi kertoa monista, joiden polttavana rukouksena ovat olleet sanat: ”Minä olen uupunut huokaamisesta.” Huokauksia on usein enemmän kuin sanoja.
Otteita Yrjö Luojolan kirjasta
Toivioretki psalmien maailmaan(1986)