Hengellisiä kesäjuhlia on tänäkin kesänä järjestetty kautta koko maamme. Jumalasta ja Jeesuksesta on tuotu esille Sanaa ja tietenkin täyttä totuutta.
Kaikilla näillä on yksi yhteinen sävel. "Me olemme se oikea Jumalan lasten joukko." Kukapa nyt sanoisi väärässä olevansa. Todistaahan kymmenientuhansien uskovien yhteenkuuluvuus oikeaoppisuuden.
Jeesukselta kysyi tuon ajan lainoppinut: " Mitä minun on tehtävä iankaikkisen elämän saamiseksi?" Se on kysymys, joka täällä Suomessakin esitetään suurimmalle osalle ihmisistä. Kaikki ne, jotka ovat kuulleet Raamatun sanomaa, ovat joutuneet iankaikkisuuskysymyksen eteen. Onko sitä olemassa, onko Raamattu luotettava vai onko se vain ihmisten luulojen ja mielikuvituksen tuotetta?
Miten saan yhteyden Jumalaan?
On tärkeää, miten Jumalan Sanaa opetetaan. Sillä on suuri vaikutus kuulijoihin. Iankaikkisen elämän voittaminen on monien tavoite. Tärkeä kysymys kuitenkin kuuluu: Miten sen voittaisin?
Raamattu kehoittaa henkilökohtaiseen uskonratkaisuun, jossa syntyy yhteys elävään Jumalaan. Jos tämä yhteys puuttuu, ihminen ei ole vielä syntynyt Hengen valaisemaan uskoon. Iankaikkinen elämä alkaa, kun ihminen saa elävän yhteyden Jeesuksen kautta Jumalan kanssa.
Uskoontulo on lähtökohta. Jumalan antama pelastus tulee säilyttää loppuun asti. Uskoon tulleella alkaa uskonvaellus. Hän joutuu valitsemaan itselleen seurakunnan. Tiedämme, että linnut ovat lajeittain parvissaan. Miten kävisi pääskyselle, jos se valitsisi olla samassa parvessa varisten kanssa? Siitä ei tulisi kovin pitkä elämänkaari. Tämä on tietysti jokaisen uskoon tulleen oma ratkaisu. Rukouksen kautta saamme Jumalalta tähänkin tilanteeseen vastauksen.
Tarvitaan kilvoittelua
Kun Jumala pelastaa ihmisen, tämä uudestisyntyy. Sen jälkeen hän voi rukoilla henkikastetta, jossa hän saa Pyhän Hengen. Jumalan Henki alkaa ohjata uskovaa.
Uskoontulo on ihmeellinen kokemus. Mikä merkillisintä, aivoissa tapahtuu täydellinen muutos. Hengellinen maailma alkaa avautua. Jumalan Sana kuvaa sitä sanoen, että ihminen pääsee pimeydestä valkeuteen.
Valitettavasti iankaikkisen elämän voittamiseen ei ole olemassa helppoa tietä. Raamattu ei lupaa sellaista. Olen seurannnut erilaisia hengellisiä tapahtumia, joissa luvataan varmoja taivasosuuksia. Olen kulkenut uskon tietä yli 30 vuotta, mutta en voi luvata täydellä varmuudella edes itselleni taivasosuutta. Se on monien taistelujen ja kilvoitusten takana.
Turvautumista ja luottamista
Mitä hyötyä on uskonnollisuudesta, jossa ei ole pelastusta? Jo muutaman vuoden ikäisenä tiesin, että en ole taivaskelpoinen. Minulta puuttui Jumalan todellinen tunteminen. Tiesin, että olin tehnyt syntiä ja olin matkalla kadotukseen.
Uskon, että nyt jos koskaan tarvitaan julistusta synnistä ja armosta. Pyhä Henki vaikuttaa niin, että Jumalan Sana pääsee tekemään työtään ihmisen sydämessä.
Hengellinen elämä ei ole teatteria, jossa haetaan vuoden synninpäästö oallistumalla johonkin hengelliseen tilaisuuteen kerran vuodessa. Jeesus sanoi, että jos ei ota joka päivä ristiään ja seuraa häntä, ei ole hänelle kelvollinen. Usko on turvautumista ja luottamista Jumalaan. Sitä Jeesus tarkoitti jokapäiväisellä ristin ottamisella. Edelleen kaikuu kysymys jokaiselle ihmiselle: "Mitä minun pitää tekemän, että iankaikkisen elämän voittaisin?"
Sakari Ahola
Reisjärvi
Lähde: Ristin Kansa 8/2015