Aamos kohdistaa profetiansa ensisijaisesti Jumalan seurakunnalle - luopiokirkolle
Kun Aamos profetoi, hän puhui niille pakanakansoille, jotka ympäröivät Jerusalemia. Oli aivan varmaa, että nämä pakanat tulisivat lankeamaan Jumalan vihan alle. He siirtelivät Israelin rajoja, sotivat heitä vastaan ja tappoivat heidän lapsiaan.
Mutta nyt Aamos sanoi: Kuulkaa tämä sana, jonka Herra on puhunut teitä vastaan, te israelilaiset (Aamos 3:1). Leijonan ärjyntä olikin Israelia itseään vastaan. Jumalan kansaa tultaisiin rankaisemaan puhtaan Herran palveluksen turmelemisesta: Ainoastaan teidät minä olen valinnut kaikista maan sukukunnista; sentähden minä kostan teille kaikki teidän pahat tekonne (3:2).
On eräs taivaallinen laki, joka kaikuu läpi koko Raamatun. Sen sisältö kuuluu: Mitä suurempi armon määrä kansalle vuodatetaan, sitä suurempi tuomio tuolle kansalle langetetaan, jos Jumalan armoa halveksitaan. Mitä enemmän totuutta kansalle on annettu, sitä enemmän vastuuta heillä on. Ja jos tuo totuus turmellaan, tuomio kaksinkertaistuu.
Tällä hetkellä on aivan varmaa, että Jumala tuomitsee USA:ta sen pahuudesta. Mieleeni nousevat ne kaikki tavat, joilla kansakuntamme on poistanut Hänen nimensä julkisuudesta. Silloin kun minä kasvoin, minulle opetettiin, että USA on kristitty kansakunta, jonka ovat perustaneet Jumalan mielen mukaiset miehet, jotka etsivät vapautta palvellakseen Herraa totuudessa. Etelä-Afrikka ja muutamat muutkin kansakunnat väittävät alkuperänsä olevan vastaava.
En epäile hetkeäkään, etteikö Jumala olisi siunannut eräitä kansakuntia, niin kuin USA:ta, auttaakseen maailman evankelioimisessa. Nuoruudessaan tämä maa oli suurin lähetystyön tekijöitä lähettävä kansakunta maan päällä. USA lähetti pappeja, opettajia ja evankelistoja kaikkialle ympäri maapalloa. Samaan aikaan pyhä kansa hillitsi kotona pahuuden tulva-aaltoja. Jumalan mielen mukaiset johtajat, antautuneet saarnaajat ja kiivaat seurakunnat tekivät työtään Herran nimen kunniaksi.
Mutta pahuus alkoi vallita. Jumalan nimeä pilkattiin. Kansakuntamme tuli hulluksi melihyvän tavoittelusta. Käännyimme hyvinvoinnin, menestyksen ja maallisen omaisuuden epäjumalien puoleen. Eikä mennyt kauaa, kun menetimme intomme ja säälimme eksyneitä kohtaan. Enää me emme ole suuri lähetystyöntekijöitä lähettävä kansakunta. Sen sijaan maastamme viedään ulos menestyksen ja petollisuuden evankeliumia.
Suuressa rakkaudessaan ja viisaudessaan Herra on alkanut puhdistaa kansakuntaamme vakavilla rangaistuksilla. Hän on sallinut kuivuuksia, tulvia, talouden romahduksia, pyörremyrskyjä ja järisyttäviä ilmaston muutoksia. Hän puhaltaa pasuunaan kovalla äänellä. Mutta kukaan ei herää.
Monet papit väittävät: Ei Jumala ole tuollainen. Hän ei ole yhdenkään tällaisen murhenäytelmän takana. Ne ovat kaikki paholaisen työtä. En osaa sanoin kuvailla, kuinka paljon nämä saarnaajat ärsyttävät minua. He eivät tunne Raamattuaan. Ajattelepa seuraavaa Aamoksen kirjan sanaa:
* Minä kyllä tein teidän hampaanne joutilaiksi kaikissa teidän kaupungeissanne ja tuotin leivän puutteen kaikkiin teidän paikkakuntiinne. Mutta te ette kääntyneet minun tyköni, sanoo Herra (4:6). Jumala kertoo kansalleen selvästi, että Hän on aiheuttamassa taloudellista romahdusta heidän keskelleen.
* Minä pidätin teiltä sateen, kun vielä oli kolme kuukautta elonkorjuuseen. Minä annoin sataa toiselle kaupungille, mutta toiselle kaupungille en antanut sataa; toinen pelto sai sadetta, ja toinen, jolle ei satanut, kuivui (4:7). Herra hallitsee kaiken sään, olipa se hyvä tai huono.
* Ja niin kaksi, kolme kaupunkia hoippui yhteen kaupunkiin vettä juomaan, saamatta kyllikseen (4:8). Jumala hallitsee kuivuudet. Ja juuri nyt kokonaisten osavaltioiden täytyy alkaa säännöstellä veden jakelua ankarien vajeiden tähden.
* Minä rankaisin teitä nokitähkillä ja viljanruosteella; teidän monet puutarhanne, viinimäkenne, viikunapuunne ja öljypuunne söi kalvajasirkka (4:9). Viime kuukausina japanilaiset kirput ovat tunkeutuneet New Yorkiin. Nämä tuholaiset tappavat puita Central Parkissa ja tuhoavat valtavia metsäalueita ylempänä osavaltiossa.
* Minä rankaisin teitä (4:9). Kuka on vastuussa kaikesta tästä? Jumala tahtoo, että se on ehdottoman selvää meille: Hän on kaiken takana. Minä lähetin teihin ruton niinkuin Egyptiin; minä tapoin miekalla teidän nuoret miehenne, ja teidän ratsunne otettiin saaliiksi; ja minä annoin löyhkän teidän leireistänne nousta teidän sieraimiinne. Mutta te ette kääntyneet minun tyköni, sanoo Herra (4:10).
Et voi sanoa minulle, ettei Herra olisi kaikkien niiden tuomioiden takana, joita me koemme. Monet papit esittelevät Jumalan kilttinä ja hoivaavana isoisänä. Tietysti Herra on armollinen ja laupias. Mutta nämä paimenet eivät ymmärrä, että Jumalan tuomiot ovat Hänen armoaan ja laupeuttaan. Hän sanoo: Palatkaa minun luokseni. Minä olen lähettänyt nämä rangaistukset puhdistaakseni kansakuntaanne, ja saadakseni huomionne. Te olette niin syvällä synnissä, että olette tulleet sokeiksi. Tuomio on ainoa kieli, jota te ymmärrätte. Kaikki tapahtuu siksi, että minä rakastan teitä.
Jatkuu..