Pyhä Henki ja kielet

Pyhä Henki ja kielet

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.06.2015 11:48

Antti Sainio

Sellaista voimaa, jonka Isä antaa lapsilleen, ei saada punttisaleilla eikä muutenkaan ihmisvoimin. "En minä jätä teitä orvoiksi. Minä tulen tykönne ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti. (Joh. 14:16)

Pyhä Henki, toinen Puolustaja, ei ole vain hetken meidän kanssamme ja meissä. Hän on koko uskonelämämme ajan mukana ja puolustaa meitä vihollista vastaan.

Rakentaa itseään

"Kielillä puhuva ei puhu ihmisille vaan Jumalalle, ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia Hengessä." (1 Kor. 14:2) Samassa kohdassa sanotaan, että kielilläpuhuja rakentaa itseään.

Tässä vaiheessa pitää katsoa, miksi joku profetoiva puhuu kielillä ennen kuin hän ilmoittaa, mitä Henki on antanut hänelle sanottavaksi. Jotkut käsittävät, että hän puhuu kielillä ja sitten selittää puhutun. Näin ei kuitenkaan aina ole. Sen sijaan hän rakentaa itseään ja saa näin voiman tuoda esille Hengen sanoman.

"Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki jakaen kullekin erikseen niin kuin tahtoo." (1 Kor. 12:11) Ei niiin kuin minä tahdon vaan niin kuin Pyhä Henki tahtoo.

Kaikki eivät puhu kielillä

"Jumala asetti seurakuntaan monia virkoja ja antoi myös kielilläpuhumisen lahjan, vieläpä useilla eri kielillä (1 Kor. 12:28) Kun olen keskustellut asiasta, jotkut ovat vedonneet Paavalin sanaan: "Eivät kaikki puhu kielillä" (1 Kor. 12:30) Onko Jumala sitten puolueellinen, kun hän antaa toiselle kielet ja toiselle ei?

Raamattu kertoo, että kaikki tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua uusilla kielillä. Muutaman viikon kulutua uskoontuloni jälkeen sain täyttyä Pyhällä Hengellä ja aloin puhua kielillä. Nämä kielet ovat yhä toiminnassa.

Pyhä Henki ilmoitti minulle, mitä tarkoittaa se, että kaikki eivät puhu kielillä. Kaikki eivät puhu sellaisia kieliä, joita selitetään. Monet rakentavat sisäistä elämäänsä kielillä puhuen, ja silloin Pyhä Henki antaa voiman voimattomalle. Jumala on antanut seurakuntaan erilaisia armolahjoja, mutta valitettavasti kaikki eivät uskalla käyttää lahjaansa ja lahja voi kadota kokonaan.

On myös ihmisiä, joille kielilläpuhuminen ei jää pysyväksi armolahjaksi, vaikka he puhuvat kielillä sillä hetkellä, kun he täyttyvät Pyhällä Hengellä.

Henkien erottelemisen lahja on myös tärkeä lopunaikana, jolloin monet väärät henget eksyttävät monia. Jatka rukousta ja anomista, että saisit kielet ja voisit rakentua sisäisesti.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Pyhä Henki ja kielet

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.06.2015 21:52

Ensin ajattelin etten laita tuota edellistä kirjoitusta tänne, mutta laitoin vaikka en ollutkaan kaikesta veljen kanssa aivan samaa mieltä. En hetkeäkään epäile etteikö veli ole Herran käytössä väkevä ja siten saa sanoja sydämelleen taivaasta, mutta en vain enään pysty allekirjoittamaan, niin kuin nuorena uskovana tein, että pitäisi olla 2 erillistä PH kokemusta. Eli ensin uskoontulossa tapahtuva Ph tuleminen sydämeen ja sitten usein vasta myöhemmin PH kaste.

Minä uskon nyt että me saamme uskoontullessa täyttyä Pyhällä Hengellä ja sen myötä sitten tapahtuu myöskin kasvaminen uskossa, sekä Pyhän Hengen työn vahvistuminen uskovan sydämessä, josta mahdollisesti tulevat mukaan kieletkin. Ei aina kuitenkaan..Eikä se, ettei ole kielillä puhumisen lahjaa tee uskovasta yhtään huonompaa, tai jolla ne on, niin se ei myöskään tee sellaisesta uskovasta toista parempaa, ei todellakaan. Höpö höpö!

Toki minäkin suosittelen rukoilemaan voimaa saada olla Herran käytössä ja oppia seuraamaan ja kuulemaan PH ääntä, koska se on välttämätöntä uskossa elämisen jatkumon takia. Ja nimenomaan Pyhän Hengen ääntä kuuntelemaan, eikä mitä vain henkeä, jonka saatamme kuvitella olevan PH. Koska väärä henkikin puhuu sydämille, mutta sen eron huomaa, kun tuntee Raamatun Sanaa ja oppii tuntemaan Herransa äänen, joka on aina rakkauden ja totuuden mukainen.

Ja oli eräs asia myöskin, jota jäin kuin kaipaamaan tuossa veljen kirjoituksessa.. Ja sehän oli sen tunnustaminen, miten Pyhä Henki ei ota kunniaa koskaan itselleen, vaan hän Aina kirkastaa Kristusta Jeesusta!

Nyt muutenkin minusta aivan liiaksi keskitytään vain Pyhään Henkeen, häntä yhtään silti vähättelemättä. Mutta itse ainakin kaipaan sanaa, jossa Jeesus on se miksi Isä Jumala on hänet tarkoittanutkin; välimieheksi Jumalan ja ihmisen välille, sekä jolla on totuus ja halu pelastaa ihmissielu kadotuksesta, totella Isää ja tahtoaan, Sanaansa ja saada syntinsä anteeksi Jeesuksen Golgatan ristin veren ansiosta ja Jeesuksen nimessä.

Pyhä Henki ilmoitti minulle, mitä tarkoittaa se, että kaikki eivät puhu kielillä. Kaikki eivät puhu sellaisia kieliä, joita selitetään. Monet rakentavat sisäistä elämäänsä kielillä puhuen, ja silloin Pyhä Henki antaa voiman voimattomalle. Jumala on antanut seurakuntaan erilaisia armolahjoja, mutta valitettavasti kaikki eivät uskalla käyttää lahjaansa ja lahja voi kadota kokonaan.

On myös ihmisiä, joille kielilläpuhuminen ei jää pysyväksi armolahjaksi, vaikka he puhuvat kielillä sillä hetkellä, kun he täyttyvät Pyhällä Hengellä.

HMM??? Ymmärsinkö? No en!

Kyseenalaistan tuon sanoman tuojan, koska se ontuu. Ja en allekirjoita myöskään sitä, että jos joku saa PH kasteen ja alkaa puhua kielillä, niin ettei se olisi koko elämänsä ajan kestävä lahja. Minusta se on pysyvä, mutta se voi vaieta, jos sitä ei käytetä ahkerasti. Mutta kun Herra uudistaa uskovan, niin kas, sieltähän ne kielet taas tulivatkin, kuin ne ei ei ois koskaan pois olleetkaan.. Siis kannattaa käyttää kielilläpuhumisen lahjaa, jos on sellaisen saanut, eikä pidä hävetä sitä ihmistenkään edessä.

Ja jos ei olekaan kieliä ollutkaan, niin aina uudistumisessa tapahtuu muutosta ja eteenpäin menoa uskossaan ja siinä seuraten vain yksin Jeesusta Kristusta, oli sitten kieliä, tai ei.. :thumbup:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?