Juhana Lehmuskoski
Monet ovat esittäneet yllä olevan kysymyksen, jos ei muuten, niin ainakin hiljaa mielessään. Jotkut ajattelevat, että Jeesus ottaa vastaan vain hyvin eläneitä ihmisiä. Toiset ovat sitä mieltä, että vasta kuoleman jälkeen nähdään, ketkä ovat pelastettuja.
Raamattu opettaa kuitenkin toisin. Jeesus sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat . Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä." (Matt. 9: 12-13)
Jeesus katsoi, että hänellä ei ole paljon toivoa saada pelastaa hyvin eläneitä ihmisiä. He kuvittelevat olevansa valmiita ja taivaskelpoisia, vaikka eivät todellisuudessa ole sellaisia. "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." (Room. 3:23)
Myös se on perusteetonta huhupuhetta, että vasta kuoleman jälkeen ihminen voi olla pelastettu. Tämäkin näkemys perustuu siihen väärään kuvitelmaan, että pelastus ansaitaan hyvällä elämällä. Itse asiassa kuoleman jälkeen on jo auttamattomasti liian myöhäistä kokea pelastus.
Pelastus tulee ja se voidaan kokea tässä ja nyt. Paavalin kehotus kuulostaa lähes hätähuudolta sielujen puolesta: "Hänen työtoveinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo:´Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut`. Katso, nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä." (2. Kor. 6:1-2)
Meillä on kiire ottaa Jeesukselta vastaan pelastus. Nyt on pelastumisen aika.
Uuden testamentin aikoihin seurakuntaan tuli sellaisia jäseniä, jotka olivat kokeneet pelastumsitapahtuman:"Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä niitä, jotka saivat pelastuksen"(Apt. 2:47) Tällainen tapahtuma on siis aivan todellinen, jopa välttämätön voidaksemme päästä iankaikkiseen elämään tämän elämämme jälkeen.
Pelastuksen kokeminen ei ole tietenkään ole sama asia kuin taivaaseen pääseminen. Pelastetunkin ihmisen tulee pysytellä Jeesuksen ja hänen armonsa yhteydessä voidakseen saavuttaa iankaikkisen elämän, mutta hänellä on se etu, että Jeesus on hänen kanssaan ja johtaa elämää. Tätä etua ei ole pelastumattomalla ihmisellä, ei edes hyvää elämää elävällä.
Jeesus kertoi myös, miten pelastuksen yhteyteen päästään:
" Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä."(Joh. 1:12) Jeesus lupaa:"Sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh. 6:37)
Sinäkin saat ottaa Jeesuksen vastaan omaksi Vapahtajaksesi. Tunnusta syntisi, pyydä niitä anteeksi ja luovuta koko elämäsi Jeesukselle. Voit tehdä sen omin sanoin rukoilemalla. Halutessasi voit rukoilla näillä sanoilla:
"Rakas Jeesus, minä tunnustan, että olen syntinen ihminen. Kiitos, kun kuolit ristillä puolestani, että minä voisin saada syntini anteeksi. Minä uskon sinuun, anna anteeksi kaikki syntini. Tule elämääni Vapahtajaksi ja Herraksi. Kiitos, että annat voiman tulla Jumalan lapseksi. Kiitos, että et heitä minua ulos. Kiitos pelastuksesta! Jeesuksen nimessä. Amen."
Siunausta ja Jeesuksen läsnäoloa uuteen elämääsi Jeesuksen kanssa! Raamattu sanoo: [i]"Siis jos joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusia on sijaan tullut."