(I Will Be Thy Mouth...)
David Wilkerson
Minä olen nähnyt kansani kurjuuden Egyptissä... Sentähden minä olen astunut alas vapauttamaan heidät... minä lähetän sinut faraon tykö, ja vie minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä..." (2Moos. 3:7-10).
Niin Mooses sanoi Herralle: Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi... Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra? Mene siis nyt, minä olen sinun suusi apuna ja opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava (2Moos. 4:10-12).
Mutta Mooses vastusteli - Lähetä joku muu!
Tässä kohdassa Mooseksen tavoin suurin osa Jumalan voidelluista kompastuu. Myös me rajoitamme Jumalaa tällä alueella suumme hallitsemisessa.
Uudelleen ja uudelleen Jumala todisti Moosekselle voimaansa. Hän osoitti tälle aralle miehelle, että Hän voi muuttaa veden vereksi, peittää Egyptin maan vitsauksilla ja halkaista Punaisen meren vain yksinkertaisella sauvan kohotuksella. Kuitenkaan hän ei halunnut uskoa, että Jumala voisi olla hänen suunsa apuna ja opettaa hänelle, mitä hänen on puhuttava. Hän uskoi ihmeisiin mutta ei siihen, että Jumalalla olisi valta hänen omaan kieleensä!
Mooses sanoi uppiniskaisesti: Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa! (2Moos. 4:13). Jumala suuttui sellaisesta uskon puutteesta: ...Herra vihastui Moosekseen... (2Moos. 4:14). Lopulta Hän antoi Mooseksen veljen Aaronin olla puhujana:
Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä... (2Moos. 4:15).
Mooseksesta tuntui siltä, että hänellä oli hyvä syy epäillä Jumalan lupausta. Kuinka hyvin hän tunsikaan oman heikkoutensa! Hän tunnusti, että hänen huulensa olivat ympärileikkaamattomat (2Moos. 6:12). Loppujen lopuksi tästä tulikin juuri se asia, joka piti hänet poissa luvatusta maasta. Taipumaton kieli! Hän kantoi heikkoja huulia kuolemaansa saakka. Psalmin kirjoittaja sanookin: Mooseksen kävi pahoin... hän puhui huulillaan ajattelemattomasti (Psalmi 106:32-33).
Mikä voimallinen varoitus meille tänä päivänä! Tässä oli suuri Jumalan mies ihmeiden ja voiman mies mies, joka todellakin tunsi Jumalan. Hänellä oli vain yksi puutos. Mutta se oli niin suuri puutos, että se suututti Jumalan ja heitti lopulta varjon kaiken sen ylle, mitä hän teki. Se on kirjoitettu muistiin, että me ottaisimme siitä opiksemme. Jumala odottaa meidän oppivan Mooseksen uskon puutteesta.
Tämä ei ole pelkästään Vanhan testamentin sanomaa. Matteus kertoo, että Jeesus lähetti opetuslapsensa kuin lampaat susien keskelle. Heitä varoitettiin, että he tulisivat kohtaamaan vastustusta ja vainoa. Mutta he eivät pelänneet, sillä ilosanoman levittämiskäskyn mukana seurasi lupaus, että Hän olisi heidän suunaan.
Kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen. Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä... (Matt. 10:19-20).
Heidän ei tullut saarnata evankeliumia tai vastata heidän arvosteluihinsa heidän omilla sanoillaan! Luvattiin yliluonnolliset voiman sanat! Hengen sanoja Hengen ohjaamilta huulilta!
Uudessa testamentissa on toinenkin, merkittävä kohtaus, jossa Henki oli hänen opetuslastensa suun apuna. Helluntaipäivänä heille annettiin, mitä heidän tulee puhua. Sillä he eivät itse puhuneet, vaan puhuivat sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi (Apostolien Teot 2:4). Toisin sanoen, Henki otti heidän suunsa täyteen hallintaansa, niin että he eivät sanoneet sanaakaan, paitsi sitä, mitä Hän halusi puhuttavan. Ja Hän halusi, että puhutaan vain yhdestä asiasta:
...me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja... (Apostolien Teot 2:11).
Helluntain keskipisteenä eivät olleet tuntemattomat kielet. Sen sijaan keskipisteenä oli se ihmeellinen näky, jossa 120 Jumalan täyttämää pyhää havaitsi, että Jumala oli heidän suunsa apuna. Se oli sitä Kristuksen opetuslasten iloa, kun he kokivat tuota hurmiota, ei kielistä, vaan siitä, että Isän Henki puhui heidän kauttaan.
Henki olisi voinut puhua vanhoilla tai uusilla kielillä, ihmisten tai enkelien kielillä, tunnetuilla tai tuntemattomilla kielillä. Se ei ollut helluntain merkitys. Ei se kieli, jolla Hän puhui, vaan se, kuinka Hän puhui käyttäen yhteen kokoontuneiden pyhien huulia! Minun sydämeni huutaa: Puhukoon Hän, mitä tahtoo! Minulle riittää se, että saan kokea taivaallista iloa tuntiessani, että Hän hallitsee kieltäni!
Jatkuu..