Minä tiedän, missä sinä asut (Ilm. 2:13).
Mikään ei ole salattua Jumalan silmiltä. ”Maan matosen” hän näkee, lintujen lentoa hän seuraa, suokukkasia kaukana saloseuduilla hän hoivaa ja kalaparvien tiet merellä hän tuntee.
Niin synkkää pimeyttä ei ole, etteikö hänen katseensa tunkeutuisi sen läpi. Kukaan ei ole niin unohdettu, ettei olisi hänen tiedossaan. Hän tietää, missä sinä asut.
Kun ajattelet tätä asiaa, vakavat mietteet tulevat mieleesi. Hänen katseensa on siis lävistänyt sinut. Hänelle ei kannata tekeytyä sen paremmaksi kuin on.
Kun meistä on kysymys, on kaikki alastonta ja paljasta hänen edessään. Ajatusmaailmasi kaikkine kirjavuuksineen ei ole salaisuus hänelle. Sanasi ja tekosi hän tuntee. Syyt hän ymmärtää. Ulkokuori ei ole ratkaiseva hänelle.
Ei ole ihme, vaikka tuollaisella hetkellä yhtyisit psalmintekijänsanoihin: ”Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää?”
Hän ymmärtää myös, että kaipaat häntä ja rauhaa ja haluat iloita turvallisuudesta. Se kaipuu on lähtöisin juuri hänestä. Ja nyt hän tietää, missä asut. Hän tulee noutamaan sinut luokseen. Hän kaipaa sinua enemmän kuin sinä häntä. Hän kaipaa sinua antaakseen sinulle kaikki sinun syntisi anteeksi ja antaakseen sinulle rauhan, jonka hän verellään sinulle lunasti. Hän haluaa antaa sinulle lapsen oikeuden astua Jumalan armoistuimen eteen. Rakas - ota siitä oikeudesta vaarin.
Hän, joka tietää missä asut, ei ole unohtanut sinua. Juuri sinun luoksesi hän tulee. Hän tietää, että olet yksinäinen ja väsynyt, hän tietää, ettei sinuun enää ole niinkään helppoa pitää ajatuksiasi koossa. Hän tietää kaiken sinun raskaitten ajatustesi aiheuttamasta paineesta.
Nyt hän haluaa sanoa sinulle: Heittäydy rauhassa ja arkailematta minun huomaani. Minä en hylkää sinua, vaan pysyn sinun luonasi. Muista vain, että minulle ei mikään ole mahdotonta.
Hans Edvard Wisløff (1902-1969).
Norjalainen evankeliumin julistaja, pappi ja kirjailija. Kuoli 67-vuotiaana palveltuaan piispana 10 vuotta. Sitä ennen hän oli ollut Norjan Sisälähetysseuran pääsihteerinä 10 vuotta.
Ote kirjasta Päivän matka, Kirjapaja, 1996