Erkki Kuisma
Mikä on uskonnollisen kääntymyksesi sisältö? Se voi olla hyvin erilainen eri henkilöillä. Mikä sisällön pitäisi olla, jotta se antaisi Jumalan hyväksymisen?
Uskonnollinen kääntyminen
Uskonnollisen kääntymyksen sisältö voi olla hyvin erilainen. Jollekin se merkitsee kokemusta, jonka jälkeen hän uskoo Jumalan olemassaoloon. Toiselle se merkitsee päätöstä ryhtyä hyväksi ihmiseksi voidakseen saavuttaa Jumalan suosion. Kolmannelle se merkitsee rakastumista Jumalaan kohdattuaan ensin Hänen rakkautensa. Kuka on tosi uskovainen siinä merkityksessä, että hän on Jumalan hyväksymä?
Uusi syntyminen
Raamatun Jeesus väittää, että Hän antaa pelastavan kokemuksen, joka on enemmän kuin kaikki uskonnolliset kääntymykset. Hän ei pidä pelastettuna sitä, joka uskoo Jumalan olemassaoloon ja tekee hyviä tekoja, koska Hän sanoi Nikodeemukselle, joka oli hurskas juutalainen: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Joh.3:3
Syntymä on jokaisen ihmiselämän alku. Jeesus julistaa, että ihminen tarvitsee elämälleen uuden alun, joka on yhtä perustavaa laatua oleva kokemus kuin syntyminen ihmiseksi.
Hän ei siis kutsu ihmiseksi syntymistä uudestisyntymiseksi, vaan puhuu hengellisestä syntymästä. Hän ei opeta jälleensyntymistä, jossa uskotaan sielun vaeltavan ruumista toiseen.
Useimmat uskonnolliset ihmiset suuttuvat Jeesukselle, kun he huomaavat, ettei Jeesus pidä heitä tosi uskovaisina. Nikodeemus ei suuttunut, vaan hän oli tarkkaavainen, koska hän tajusi, että häneltä puuttui jotain olennaista.
Hengestä syntyminen
Jotta voisi syntyä jotain, niin tarvitaan vanhemmat. Jeesus kuvaa hengellistä syntymää seuraavasti: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." Joh.3:5-6 Jeesus ei tässä puhu naisesta ja miehestä syntymisestä, vaan tuo esiin vallankumouksellisen sanoman: Sinun henkesi voi kokea uuden syntymän.
Hän sanoo, että Jumalan Vesi ja Henki ovat ikään kuin vanhempasi, joista sinä synnyt Jumalan lapseksi. "Kaikille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä. He eivät ole syntyneet verestä, eivät lihan tahdosta eivätkä miehen tahdosta vaan Jumalasta." Joh.1:12-13
Kuinka tämä voi tapahtua?
Nikodeemus ihmetteli miten ihminen voi syntyä uudestaan. Hän ei tiennyt Jumalan lupausta hengellisestä syntymästä, vaikka tunsi tarkoin, mitä Toora sanoo. Ehkä hän tunsi uskonnollista ylpeyttään loukatun, kun Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!" Ehkä Nikodeemus punastui, mutta hän ei tiuskaissut Jeesukselle takaisin: "Kuule Jeesus, minä olen lukenut Tooraa yli 30 vuotta, joten minä kyllä tiedän paremmin kuin sinä mitä siellä sanotaan."
Nikodeemus oli varmaan lukenut seuraavan kohdan: "Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte. Minä puhdistan teidät kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista jumalankuvistanne. Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan sisimpäänne. Minä otan kivisydämen pois teidän sisältänne ja annan teille lihasydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun lakieni mukaan, noudatatte minun säädöksiäni ja toimitte niiden mukaan." Hes.36:25-27 Nikodeemuksen olisi pitänyt osata yhdistää tämä kirjoitus Jeesuksen sanoihin. Jeesus antoi hänelle niin hyvän vihjeen puhuessaan "vedestä ja Hengestä syntymisestä".
Puhdas vesi henkesi puhdistamiseksi
Kuka saikaan päähänsä ajatuksen, että Jeesus puhui Nikodeemukselle kastevedestä? Kuinka kastevesi voisi puhdistaa kenenkään sisintä? Se, jolle ulkonainen hurskaus on sisäistä puhtautta tärkeämpää, on keksinyt kasteen sakramentin ihmeitä tekevän valkoisen magian. Vain Jumalan sanat voivat puhdistaa ihmisen hengen. Mooses vertaa Jumalan sanoja vesisateeseen: "Sateena pisaroikoon opetukseni, kasteena valukoon puheeni niin kuin pisarat ruohikolle, kuin sadekuurot nurmikolle." 5Moos.32:2
Jeesus kertoo Nikodeemukselle myös niiden Jumalan sanojen sisällön, joilla henkemme voidaan puhdistaa niin, että synnymme Jumalan Hengestä: "Niin kuin Mooses korotti käärmeen autiomaassa, niin on Ihmisen Poika korotettava, että jokaisella, joka uskoo häneen, olisi iankaikkinen elämä. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh.3:14-16
Ilosanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta on se vesi, jota vihmotaan sinun henkesi päälle. Meneekö se niin kuin vesi hanhen selkään? Usein ongelmana on se, ettei sanoma kosketa kuulijan henkeä. Sitä kuunnellaan vain älyllisesti tai tunteellisesti, muttei avauduta sen tosi merkitykselle.
Sisäistä evankeliumi
Koska israelilaiset kapinoivat Jumalaa vastaan, niin tämä oli lähettänyt käärmeet puremaan heitä. 4Moos.21:9. Jumalan käskystä Mooses teki pronssisen käärmeen ja kiinnitti sen kepin päähän. Ne käärmeen puremat henkilöt, joka katsoivat pronssiseen käärmeeseen, jäivät eloon. Parantava voima ei tullut käärmeestä, vaan Jumalalta. Hän armahti ihmisen, joka katsoi kepin päässä olevaan käärmeeseen. Ihmisen varsinainen teko ei ollut katsominen, vaan nöyrtyminen, sillä katsoessaan siihen hän totteli Jumalaa ja tunnusti ansaitsevansa Jumalan hänelle langettaman rangaistuksen. Kepin päässä piti olla käärmeen kuva, koska käärmeet olivat se rangaistus, jonka Jumala oli heille määrännyt.
Kaikki me olemme kapinoineet Jumalaa vastaan, ja siksi meidän henkemme kouristelee kuolontuskissa. Nyt Jeesus on evankeliumin kautta korotettu kaikkien ihmisten katseltavaksi. Hänen ristiinnaulitsemisessaan sinä näet ansaitsemasi rangaistuksen! Vai etkö tahdo nähdä sitä käärmettä?
Jos minä Jeesusta katsoessani näen Hänet ristiinnaulittuna minun syntieni tähden, niin minä puhdistun kaikesta mikä saastuttaa henkeäni ja saan uuden hengen. Perustuuko sinun Jumala-suhteesi tähän kokemukseen? Jos ei, niin et ole pelastettu, olkoot kokemuksesi ja oppisi mitkä hyvänsä.
Mistä tiedät, että olet sisäistänyt evankeliumin kyllin syvällisesti? Jeesuksen antama esikuva kertoo sen. Käärmeen myrkky ei enää vaikuta sisimmässäsi. Et enää kapinoi Jumalaa vastaan, vaan tunnustat: "Jeesus Kristus on minun Herrani ja Jumalani."
Pelastumisen esteenä valhepelastus
Pronssinen käärme on hyvä esimerkki siitä, miten Jumalan antamat asiat helposti muuttuvat ihmisten käsissä taikauskoksi. Myöhemmin israelilaiset palvoivat tuota pronssista käärmettä epäjumalana. Krusifiksi on samalla tavalla taikakalu monille kristitylle. Silti Jumala on voinut jonkun kohdalla käyttää krusifiksia kirkastamaan evankeliumin hänelle. Sama vaara on evankelioimistilaisuudessa, kun päätös antaa elämänsä Jeesukselle ilmaistaan käden nostolla tai tulemalla katumuspenkkiin yleisön eteen. Ne eivät itsessään puhdista ketään, mutta Jumala on joidenkin kohdalla ottanut ne vastaan nöyrtymisen ilmauksina siitä, että henkilö tunnustaa, että Jeesus kuoli hänenkin syntiensä tähden. Nämä tilanteet ovat muuttuneet valheellisen pelastuksen lähteiksi silloin, kun ihmiset luulevat tulleensa niiden kautta uskoon, vaikka eivät sisäistäneet niissä evankeliumia.
Usein ihmiset ovat sulkeneet sydämensä evankeliumilta juuri siksi, että heillä on joku uskonnollinen kokemus, jonka perusteella he katsovat jo olevansa sisäpuolella Jumalan valtakunnassa.
Jumalan kannalta he ovat vieraita lapsia, joita Hän ei tunnusta omikseen. Voi heitä! He ovat niin lähellä, mutta kuitenkin ulkopuolella. "Tutkikaa itseänne, oletteko uskossa. Koetelkaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, ettekö tunne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei näin ole, te ette kestä koetusta." 2Kor.13:5
Mitä Jeesus sinulle merkitsee? Tutki sydämesi! Löydätkö sieltä vastalauseita Jumalalle vai Jeesuksen? Jos löydät hengestäsi kapinaa niin nöyrry tunnustamaan syntisi ja katso Jeesukseen, joka on kärsinyt sinun ansaitsemasi rangaistuksen. Rakkaus ja rangaistus kohtaavat ristillä.
Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012