Jumalan pelastus on niitä varten jotka eivät sitä ansaitse

Jumalan pelastus on niitä varten jotka eivät sitä ansaitse

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.05.2014 11:34

Jumalan antama pelastus on niitä varten, jotka eivät ansaitse sitä ja niille, jotka ovat siihen täysin valmistautumattomia. Raamattu ilmoittaa, etteivät ketkään toiset tarvitse vanhurskauttamista kuin ne, joilla ei ole omaa vanhurskautta.

Sinä ehkä tunnet, että teet velvollisuutesi hyvin ja että pidät tehtävänäsi elää maailmassa lähes niin kuin taivaassa eletään. Minä kysyn: Mitä sinä siis odotat saavasi Vapahtajalta? Mitä sinä teet armolla? Mihin sinä tarvitset vanhurskauttamista? Kirjat ja puheet, joissa käsitellään pelastumista ja vanhurskauttamista vain väsyttävät ja rasittavat sinua.

Jos joku teistä käyttäytyy noin ylpeästi, kuuntele minua hetki. Sinä joudut kadotukseen yhtä varmasti kuin nyt olet elossa. Te hurskaat, joiden vanhurskaus on kokonaan teidän omista teoistanne ja omasta elämästänne lähtöisin, te olette joko petkuttajia tai eksytettyjä, sillä Raamattu ei voi valehdella - ja se sanoo selkeästi: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan."

Minulla ei ole mitään evankeliumia julistettavana omavanhurskaille, ei, minulla ei ole sanaakaan heille. Jeesus Kristuskaan ei tullut etsimään vanhurskaita enkä minä tee, mitä hän ei tehnyt. Jos kutsun sinua, sinä et tule ja sen tähden en kutsu sinua. Sen sijaan kehotan sinua tutkimaan omaa vanhurskauttasi kunnes näet, mikä harhakuvitelma se on. Se on hatarampi kuin hämähäkin verkko. Lopeta ahkerointi sen kanssa. Pakene sitä.

Usko siihen, että vanhurskauttamista tarvitsevat ne, joilla ei omasta takaa ole vanhurskautta. He tarvitsevat jotakin, mikä tehdään heidän puolestaan, jotta he tulisivat vanhurskautetuiksi ennen Jumalan tuomioistuimen eteen astumista.

Kristus tekee vain sen, mikä on tarpeellista. Hän ei koskaan tee sellaista, mikä on jo tehty. Kaikkitietävä viisaus ei koskaan ryhdy sellaiseen, joka on tarpeetonta. Jumala ei ryhdy sellaisen ihmisen vanhurskauttamiseen, joka sanoo jo olevansa vanhurskas.

Mutta sellaisen ihmisen vanhurskauttaminen, joka ei ole vanhurskas, on Jumalan armon ja rakkauden työn kohde. Jumalattoman vanhurskauttaminen on Jumalalle riittävän suuri ihme, mihin hän kyllä ryhtyy.

Laki on omavanhurskaita varten

On todella niin, että Jeesus etsii ja pelastaa sen, mikä on kadonnut. Hän kuoli ja aidosti lunasti ne, jotka ovat oikeita syntisiä.

Minä iloitsen tavatessani syntisiä, jotka ovat sitä oikeasti eivätkä ole vain olevinaan huonoja tai kutsu itseään "surkeiksi syntisiksi" saadakseen toisilta sääliä, lohduttelua tai ymmärtämystä. Armon majatalo ei milloinkaan sulje oviaan oikeilta syntisiltä, ei se sulje oviaan arkisin eikä pyhäisin. Mutta Herra Jeesus Kristus ei kuollut kuviteltujen syntien vuoksi vaan hänen verensä vuoti puhdistaakseen järkyttävimmät liat, joita mikään muu ei voi poistaa.

Syntisistä suurimmat ovat sen kaltaisia ihmisiä, joita Jeesus Kristus tuli vanhurskauttamaan. Muuan sananjulistaja puhui eräässä tilaisuudessa aiheenaan Jeesuksen sanat: "Kirves on jo pantu puun juurelle."

Hän piti sellaisen puheen, että sen jälkeen eräs kuulija tuli hänen luokseen ja sanoi: "Kun sinua kuunteli, tuli mieleen että sinä saarnaat rikollisille. Sinun pitäisi mennä pitämään tämä saarna tuolla vankilassa."

"Ei sentään", sanoi saarnaaja. "Jos" minä puhuisin rikollisille vankilassa, en puhuisi tämän tekstin pohjalta lainkaan. Vankilassa käyttäisin saarnatekstinä esim. tätä: "Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä."

Juuri niin. Laki on omavanhurskaita varten, jotta heidän ylpeytensä murenisi, mutta evankeliumi on kadotettuja varten, jotta he saisivat avun ahdistuksiinsa.

Älä yritä vetää itseäsi ylemmäksi äläkä yritä muuttaa itseäsi sellaiseksi, jota sinä et todellisuudessa ole. Sen sijaan tule sellaisena kuin olet hänen luokseen, joka vanhurskauttaa jumalattoman.

Tule sellaisena kuin olet

Eräs tunnettu taiteilija oli äskettäin maalannut taulun osasta sitä kaupunkia, missä hän asui. Taitelija halusi täydentää kaupunkikuvaa maalamalla taulun kaduille eräitä sellaisia henkilöitä, jotka olivat kaikille kaupunkilaisille tuttuja. Yksi tällainen oli kaduilla kulkeva kerjäläinen, jonka ulkoasu oli hoitamaton, nukkavieru ja törkyinen. Hän oli kaikkien kaupunkilaisten tuntema. Ja taulussa oli sopiva kohta häntä varten.

Taiteilija meni ja sanoi tälle nukkavierulle miehelle: "Maksan sinulle hyvin jos tulet työhuoneeseeni niin että voin maalata sinusta kuvan." Sovittuna aikana kerjäläinen tuli taiteilijan ateljee-huoneeseen, mutta taiteilija lähetti hänet kohta pois, sillä mies oli pessyt kasvonsa, hän oli leikkauttanut hiuksensa ja oli lainannut siistin arvokkaan puvun päälleen. Taitelija tarvitsi kuitenkin tauluun kerjäläisen ja tästä syystä mies oli kutsuttu malliksi.

Samalla tavalla evankeliumi ottaa sinut vastaan suuriin saleihinsa jos sinä tulet syntisenä, mutta ei muuten. Älä odota uudistumistasi vaan tule vastaanottamaan Jumalan pelastus. Jumala vanhurskauttaa jumalattomat ja tämä koskee sinua siinä tilassa missä sinä nyt olet: Armo kohtaa sinut pahimmassa kurjuudessasi.

Jeesuksen työ avautui minulle kuin ilmestyksessä

Olin nuoruudestani saakka kuullut Jumalan pelastussuunnitelmasta Jeesuksessa ja Jeesuksen uhrista, mutta syvimmällä sielussani en kuitenkaan käsittänyt, mitä se oli. Valo oli olemassa, mutta minä olin kuin sokea. Oli välttämätöntä, että Jumala itse tekisi pelastusasian minulle selväksi.

Se avautui minulle sitten ikään kuin ilmestyksenä. Se kohtasi minut niin uutena ja tuoreena asiana, että minusta tuntui, etten koskaan ollut lukenut Raamatusta, että Jeesus oli sovitusuhri syntien tähden, jotta Jumala voisi olla oikeudenmukainen.

Uskon, että tämän täytyy avautua ilmestyksen tavoin jokaiselle uudestisyntyneelle Jumalan lapselle. Tarkoitan sitä valtaisan ihmeellistä oppia, että Jeesus oli ristillä meidän puolestamme sijaiskärsijä.

Minä aloin ymmärtää, että ihmisen pelastuminen oli mahdollista vain kun toinen, minun sijaiseni, uhraa itsensä minun puolestani. Aloin nähdä, että hän, joka on Jumalan Poika, itse Jumala, itse ikuinen, oli jo iankaikkisuudessa valittu olemaan sijaiskärsijä, joka pelastaisi syntiset. Näin myös, että meidän lankeemuksemme ovat ensisijaisesti lankeemuksia ensimmäisen ihmisen, Aadamin syntiin.

Kun olin levoton sen suhteen, kuinka pyhä vanhurskas Jumala voi antaa minulle anteeksi, minä aloin nähdä ja uskolla ymmärtää, että hän, joka on Jumalan Poika, tuli ihmiseksi ja kantoi omassa ruumiissaan minun syntini ristin puuhun. Näin että minun rauhani perustui siihen, että minun syntieni rangaistus kohtasi häntä ja hänen haavojensa tähden minä olin parantunut.

Rakas ystävä, oletko nähnyt tämän? Oletko koskaan ymmärtänyt, miten Jumala voi olla täydellisen pyhä ja oikeudenmukainen niin, ettei hän poista rangaistusta eikä tylsytä miekan terää - ja kuitenkin hän on armollinen ja voi vanhurskauttaa jumalattoman, joka kääntyy hänen puoleensa? Tämä on mahdollista, koska Jumalan Poika otti vastaan lain syytökset ja kantoi rangaistukseni, jotta Jumala sitten voisi mennä syntieni ohitse. Jumalan laki toteutui Jeesuksessa paljon suuremmassa määrin kuin jos kaikki syntiset olisi sen vaatimusten mukaisesti lähetetty kadotukseen. Sillä Jumalan Pojan kärsimykset olivat suuremmat kuin koko ihmiskunnan kärsimykset kadotuksessa olisivat olleet.

Tuletko tähän pelastusveneeseen?

"Jumala vanhurskauttaa jumalattoman." "Jumala vanhurskauttaa." Siksi, ja vain sen tähden, se voi tapahtua. Jumala vanhurskauttaa Poikansa sijaiskärsimyksen perusteella. Sen tähden Jumala voi tehdä sen oikeudenmukaisesti, niin ettei kukaan voi kyseenalaistaa sitä. Jumala vanhurskauttaa niin perusteellisesti ja oikein, ettei edes viimeisenä päivänä, jolloin taivas ja maa katoavat, kukaan voi kiistää tai kieltää sen vanhurskauttamisen todellisuutta.

Nyt, sinä köyhä sielu! Tuletko tähän pelastusveneeseen sellaisena kuin olet? Tässä on turvapaikka haaksirikkoiselle. "Minulla ei ole mitään mukanani", sinä sanot. Mutta sinua ei pyydetä tuomaan mitään mukanasi. Ihmiset, jotka pakenevat henkensä edestä, jättävät kaiken eivätkä kuljeta mitään mukanaan.

Haluan rohkaista sinua kertomalla tämän itsestäni: Koko minun toivoni päästä kerran taivaaseen lepää sen sovitustyön varassa, minkä Jeesus teki Golgatalla jumalattomien puolesta. Mistään muusta en saa edes toivon varjoakaan.

Sinä olet samassa asemassa kuin minä. Meillä kummallakaan ei ole mitään luottamuksen perustetta omasta takaa. Mutta liitetään kädet yhteen ristin juurella ja jätetään sielumme hänelle, joka vuodatti verensä syyllisten ihmisten tähden.

Meidät kummatkin pelastaa sama Vapahtaja. Jos sinä joudut kadotukseen vaikka panet uskossa luottamuksesi Kristukseen, niin minäkin joudun samalla tavalla kadotukseen sinun kanssasi. Miten voisin voimakkaammin vakuuttaa sinulle, että se evankeliumi, jonka sinulle esitän, on sinunkin luottamuksesi arvoinen?

Charles H. Spurgeon (1834-1892)
(Suom. POM)

Mä kauas kuljin synnin harha teitä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme