Järkyttäisikö sinua se, että Jeesus koki samalla tavalla, että hän on saavuttanut vain vähän?Jesaja 49:4:ssa lukee näin:
"Mutta minä sanoin: 'Hukkaan minä olen itseäni vaivannut, kuluttanut voimani turhaan ja tyhjään...'" Huomaa etteivät nämä ole Jesajan sanoja; Jumala kutsui hänet myöhäisellä iällä. Ei, ne ovat Kristuksen omia sanoja,
"Herra on minut kutsunut hamasta äidinkohdusta saakka; hamasta äitini helmasta... Herra, joka on minut palvelijakseen valmistanut hamasta äitini kohdusta, palauttamaan Jaakobin hänen tykönsä, (niin että Israel koottaisiin hänen omaksensa)" (49:1,5).
Olin lukenut tämän kohdan usein ennenkin, mutta kun tulin tähän kohtaan, sydämeni hämmästyi. En ollut uskoa lukemaani. Jeesuksen sanat tässä vaivan näkemisestä turhaan olivat vastaus Isälle, joka oli juuri julistanut:
"Sinä olet minun palvelijani... jossa minä osoitan kirkkauteni." (49:3). Luemme Jeesuksen yllättävän vastauksen seuraavassa jakeessa:
"Hukkaan minä olen itseäni vaivannut, kuluttanut voimani turhaan ja tyhjään" (49:4).
Luettuani tämän nousin jaloilleni huoneessani ja sanoin:
"Kuinka ihmeellistä. Voin hädin tuskin uskoa, että Kristus oli näin altis, tunnustaen Isälle kokevansa sitä mitä me ihmiset koemme. Inhimillisyydessään hän maistoi samaa pettymystä, toivottomuutta, haavoittuvaisuutta. Hänellä oli samoja ajatuksia kuin minulla elämästäni: 'Tämä ei ole sitä mitä koin luvatuksi. Olen haaskannut voimani. Kaikki on ollut turhaa.'"Noiden sanojen lukeminen sai minut rakastamaan Jeesusta entistä enemmän. Ymmärsin, että Heprealaiskirjeen 4:15 ei ole vain sanonta: meidän pelastajaamme todella koskettavat meidän heikkoutemme, ja häntä koeteltiin kaikilla samoilla tavoilla kuin meitäkin, kuitenkaan hän ei tehnyt syntiä. Hän tuntee tämän saman Saatanan koettelun, syyttävän äänen:
"Et ole saavuttanut päämäärääsi. Elämäsi on epäonnistunut. Sinulla ei ole näyttää tuloksia vaivannäöstäsi."Mikä oikeastaan oli Kristuksen tehtävä? Jesajan mukaan se oli tuoda Israel takaisin Jumalan luo, palauttaa Jaakobin heimot takaisin pahuudestaan ja epäjumalanpalveluksestaan:
"tuoda takaisin Israelin säilyneet" (49:6). Historioitsija Josefus kirjoitti Jeesuksen ajan Israelin tilanteesta:
"Juutalaisvaltiosta oli tullut niin paha ja korruptoitunut Kristuksen aikana, että elleivät roomalaiset olisi tuhonneet heitä, Jumala olisi antanut, kuten muinoin, sataa tulta taivaasta kuluttaakseen heidät." Lyhyesti sanoen Kristus lähetettiin juutalaiseksi juutalaisten luo, toimittamaan Jumalan kansa synnin vallasta ja päästämään vangit vapauteen.
Jeesus todisti:
"hän teki minut hiotuksi nuoleksi, talletti minut viineensä" (49:2). Isä oli valmistanut hänet maailman perustamisesta lähtien. Ja Kristukselle annettu mandaatti oli selvä:
"Hän teki minun suuni terävän miekan kaltaiseksi" (49:2). Jeesuksen tuli saarnata kaksiteräisen miekan kaltainen terävä sana, joka läpäisisi kovimmatkin sydämet.
Joten Kristus tuli maailmaan täyttämään Jumalan tahdon herättämällä Israel. Ja hän toteutti käskyn, sillä hän ei puhunut yhtään sanaa eikä tehnyt yhtään tekoa ilman Isän ohjausta. Jeesus oli Jumalan tahdon keskipisteessä, hänellä oli täysi auktoriteetti ja voimakkain mahdollinen sanoma. Mutta Israel ei ottanut häntä vastaan:
"Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan" (Joh. 1:11).
Ajattele tätä: Jeesus saarnasi sukupolvelle, joka näki suuria ihmeitä: sokeat näkivät, kuurot kuulivat, rammat kävelivät. Silti Kristuksen ihmeet haastettiin ja niitä vähäteltiin, ja hänen sanansa ohitettiin niin etteivät ne voineet lävistää ihmisten kovettuneita sydämiä. Itse asiassa hänen saarnansa vain suututtivat uskonnolliset piirit. Hänen omat seuraajansakin päättivät, että hänen sanansa on liian kovaa, ja he jättivät hänet (katso
Joh. 6:66). Lopulta jopa hänen läheisimmät opetuslapsensa, 12 valittua, hylkäsivät hänet. Ja kansakunta, jota Jeesus oli tullut keräämään takaisin Isän luo, huusi
"Ristiinnaulitse."Ihmisten silmissä Kristus epäonnistui täydellisesti tehtävässään. Me näemme hänet palvelutyönsä lopulla katsomassa Jerusalemia, valittaen Israelin hylkäystä, itkien sitä, että hän tuntui epäonnistuneen heidän keräämisessään, hänen toivonsa vaikutti murskatulta.
"Jerusalem, Jerusalem... kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet. Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'" (Matt. 23:37-38).
Kuvittele millaista tuskaa Kristuksen on täytynyt tuntea sanoessaan nämä sanat. Voin vain spekuloida, mutta uskon, että sillä hetkellä Jeesus huusi:
"Olen nähnyt turhaan vaivaa." Kuvittelen Saatanan kuiskaamassa hänelle tuolla hetkellä:
"Tässä on suku, jota pelastamaan sinut kutsuttiin, ja sinä olet jättänyt sen autioksi."Lyhyen aikaa Isä antoi Kristuksen kokea inhimillistä epäonnistumisen epätoivoa:
"Olen antanut kaikkeni, voimani, vaivannäköni, kuuliaisuuteni. Mitä muuta voisin tehdä näiden ihmisten pelastamiseksi? Kaikki vaivannäköni on ollut turhaa." Hän koki sen mitä jokainen suuri Jumalan sotamies kautta aikain on kokenut: houkutus syyttää itseään epäonnistumisesta silloin, kun Jumalan suora mandaatti on jäänyt täyttämättä.
Jatkuu..