Jumala tietää kaiken

Jumala tietää kaiken

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.12.2025 17:15

Syntymäpäivien yhteyteen sopii hyvin Psalmi 139, jossa kerrotaan, kuinka Jumala muovasi ihmisen äidin kohdussa pienimpiä yksityiskohtia myöten. Psalminkirjoittaja huudahtaa: ”Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti” (Ps.139:14). Jumalalla on ollut tiedossaan kaikki elämämme päivät jo ennen syntymäpäiväämme. Hänellä on ollut – ja on – hyvä suunnitelma elämämme varalle.

Kuinka häpeällistä ja pelottavaakin on ajatella, että Jumala näkee meidän harha-retkemme ja salaisimmatkin ajatuksemme. Hänen kasvojensa edestä ei kukaan voi paeta. ”Hänen silmänsä näkevät, hänen katseensa tutkii ihmislapset” (Ps.11:4).

Jumala on täysin tietoinen siitä, kuinka pahoja me olemme. Mutta Sanassa on riemullinen lohdutuksen sanoma: ”Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.” (Jes. 43:25).Hän antaa meille synnit anteeksi.

Sovitustyönsä ja ylösnousemisensa jälkeen Jeesus puhuttelee opetuslapsiaan veljikseen ja Jumalaa Isäkseen ja opetuslasten Isäksi. Joh. 20:17. Jeesuksen tähden meillä on oikeus ja turvallinen luottamus kutsua Jumalaa Isäksi. Me voimme vain hämärästi tajuta, mitä merkitsee olla Taivaan ja maan Herran rakas lapsi. Miten turvallista onkaan tietää, että Jumalan katse seuraa meitä, missä ikinä olemmekin.

Ei ole niin pimeää tai vaarallista paikkaa, missä Herra ei olisi kanssamme. Myöskään mikään synti ei voi peittää Jumalan kasvoja meiltä, kun turvaamme ja luotamme Jeesukseen Vapahtajaamme.

Sydämessämme on anteeksiantamuksen lepo ja rauha.

Psalmin lopussa kirjoittaja rukoilee, että Jumala tutkisi, koettelisi ja ohjaisi lastaan taivastiellä, niin että varmasti tulemme perille.

Kiitämme Herraa virren sanoin:

Jo ennen syntymistäni
Vaiheeni kaikki tulevat
tiedossas, Herra, olivat,
Ja joka ainut päiväni
on kirjoitettu kirjaasi.

Sinua, Herra, ylistän,
minulle annoit elämän.
Armosi runsaat lahjat soit,
kun minut ihmiseksi loit.
Oi Herra, turva ainoa,
sinua tahdon seurata.

Sinua siunaten Meeri Auramo
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?