Terve risti! Ainoa toivo

Terve risti! Ainoa toivo

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.10.2025 17:30

Sakari Pöyhönen

Tunnetun ruotsalaisen kirjailijan August Strindbergin hautamuistomerkissä lukee: "Ave crux! Spes unica." (Terve risti! Ainoa toivo).

Kirjailija oli eläessään kirjoittanut teoksia, joissa ei suinkaan puhuttu Vapahtajan rististä. Teksti oli kokonaan toisenlaista. Lopulta mies kuitenkin toivoi, että hänen haudallaan seisoisi risti ja esille tulisi ristin sanoma.

Terve risti! Merkillisellä tavalla risti puhuu yhä tänäänkin tämän päivän ihmiselle. Meillä vain usein on niin sokeat silmät ja kuurot korvat, ettemme näe ristiä emmekä osaa kuulla ristin sanomaa. Ehkä vasta sairasvuoteella korvat kuulevat ja silmät näkevät.

Ristin sanoma riisuu meiltä kaiken turhan kuvittelun omasta erinomaisuudestamme. Näyttää siltä, että ihminen tarvitsee elämäänsä stop-merkin. Liian luja vauhti päättyy yllättäen. Voimakas tulee heikoksi. Itsekeskeinen ja ylpeä ihminen joutuu nöyrtymään. Jäljelle jää vain risti ja Ristin Miehen yksinkertainen sanoma: "Kaikki on täytetty. Älä enää itse yritä. Hellitä jo."

Onnellinen se ihminen, joka tulee pysähdytetyksi. Pysähtyminen ja hiljaisolo saattaakin merkitä kokonaan uuden vaiheen alkamista ihmiselämässä.

Silmien eteen piirtyy teksti: "Terve risti! Ainoa toivo." Anteeksiantaminen vapauttaa. Toinen on jo minun puolestani täyttänyt lain. Velka on maksettu. "Jumalan enkelit iloitsevat yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen."

Terve risti! Olet ainoa toivoni, kun silmäni sulkeutuvat viimeisen kerran. Terve risti! Kun viimeisen kerran sanon jäähyväiset rakkailleni. Terve risti! Kun viimeisen kerran suljen takanani kotioven. Terve risti! Kun viimeisen kerran puristan rakkaani kättä. Terve risti! Kun astun ovesta sisään sinne, josta ei ole paluuta. Terve risti! Ainoa toivoni, kun seison Jumalani edessä tekemässä tiliä eletystä elämästäni.

Risti! Olet ainoa toivoni, kun minut läpivalaistaan Suuren Tullimiehen läpivalaisussa. Siinä paljastuu lopullisesti mitä olen ollut, mitä tehnyt ja mitä jättänyt tekemättä. Ellei Vapahtaja Jeesus Kristus ole silloin puolestapuhujani, ellei hänen lahjavanhurskautensa minua peitä, en läpäise tuota rajalinjaa. Siksi. Terve risti! Olet todella ainoa toivoni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Terve risti! Ainoa toivo

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.10.2025 18:57

Sakari Pöyhönen kirjoitti:
Silmien eteen piirtyy teksti: "Terve risti! Ainoa toivo." Anteeksiantaminen vapauttaa. Toinen on jo minun puolestani täyttänyt lain. Velka on maksettu. "Jumalan enkelit iloitsevat yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen."

Terve risti! Olet ainoa toivoni, kun silmäni sulkeutuvat viimeisen kerran. Terve risti! Kun viimeisen kerran sanon jäähyväiset rakkailleni. Terve risti! Kun viimeisen kerran suljen takanani kotioven. Terve risti! Kun viimeisen kerran puristan rakkaani kättä. Terve risti! Kun astun ovesta sisään sinne, josta ei ole paluuta. Terve risti! Ainoa toivoni, kun seison Jumalani edessä tekemässä tiliä eletystä elämästäni.

Risti! Olet ainoa toivoni, kun minut läpivalaistaan Suuren Tullimiehen läpivalaisussa. Siinä paljastuu lopullisesti mitä olen ollut, mitä tehnyt ja mitä jättänyt tekemättä. Ellei Vapahtaja Jeesus Kristus ole silloin puolestapuhujani, ellei hänen lahjavanhurskautensa minua peitä, en läpäise tuota rajalinjaa. Siksi. Terve risti! Olet todella ainoa toivoni.

Terve risti, on elävä, kestävä Risti, joka on elävä ja johon voimme turvata. Siis Ristin mieheen: Jeesukseen Kristukseen! Se risti ei ole sammaloitunut, vaan se pysyy tuoreena ja vehreänä, koska se on myöskin meidän; turva, sekä pakopaikkamme, kun elämä myllertää ja koettelee, sillä ristillä on merkitystä ja sen sanoma saattaa jopa riipaista sydämestämme/mieltämme, kun se koskettaa ja käy kohti, jolloin sen tarkoitus onkin saada aikaan synnintunto sekä: halu pelastua, uudistua, siis tarve muutokseen ja vanhan elämäntavan hylkäämiseen, lihan tahdon kuolettamiseen rukoukseen mennen.. Ja elämään niin, ettei ristin, tuo kallis, arvokas meille: Golgatan työ jäisi mitättömäksi, vaan, että; Siinä on se apu, sekä voima jokapäiväiseen elämäämme Herramme omina. :thumbup:

Herra Jeesus antaa kyllä anteeksi, ihan kaiken, mitä se sitten onkin ja kuinka kamalaa, tai raskastakin, niin aivan kaikki annetaan anteeksi, kunhan vain käännymme kohti Golgatan keskimmäistä ristiä ja pyydämme Jeesusta auttamaan ja koskettamaan meitä, pesemään verellään sydämemme ja mielemme puhtaaksi, sekä antamaan uuden voiman ja uuden elämän mallin Hänen kauttaan ja häntä alkaen seurata..Polvitie on siunattu tie! Pysy sillä..:thumbup:

Kun ymmärrämme ristin merkityksen ihmiskunnalle, sekä yksilö ihmisellekin, niin mekin haluamme oppia turvautumaan Ristin Mieheen, Jeesukseen Kristukseen, sekä Hänen rakkauttaan, armoaan ja anteeksi antoaankin lähteä etsimään. Muistakaamme Hänen runneltuja kasvojaan ristiltä..meidän syntiemme tähden Hän sen kaiken kesti; vuodatti verensä että me voimme saada kaikki syntimmekin anteeksi Hänen pyhässä nimessään, sekä maahan vuotaneessa sovinto veressään. :roll: Hän rakastaa jokaista syntistä.. :cry:

Risti on toki tyhjä ja Jeesus Kristus on ylösnoussut Herra ja Vapahtaja, Jumalan aino syntyinen Poika. Mutta se ei silti tarkoita, että ristin merkitys olisi lakannut olemasta, niin ettei se yhä olisi tärkeä ihmiselle ja ihmiskunnalle, ehei! Kun sanoma ristin miehestä, Jeesuksestamme on tervettä ja puhdasta, oikeaa, niin se aina koskettaa tavalla, tai toisella, sillä; aina sen tarkoitus on saada ihminen tajuamaan, miten arvokkaan asian Jeesus suostui tekemään ristillä puolestamme ja ilman sitä uhrikuolemaansa, ei kukaan pääsisi taivaan kotiinkaan..Et sinä, enkä minä, ei kukaan, koska tarvittiin Jeesuksen Jumalan Pojan suostuminen: kärsimään ja kuolemaan ristinpuulla, jotta jokainen joka huutaa avukseen häntä Pelastajaansa; saa armon ja anteeksi annon, sekä pelastuu ja syntyy uudesti ylhäältä Elävään uskoon, sekä myöskin saa lähteä seuraamaan Jeesusta, niin kuin Pyhä Henki ohjaa sekä: Raamattu opettaa. :thumbup:

Jeesus Kristus on tullimiehemme ja et pääse perille ilman hänen leimaansa; Armahdettu! Hän on se, joka näkee sydämeemme ja tietää ajatuksemmekin, koska hän tietää meistä aivan kaiken ja mitään ei kukaan voi häneltä piilottaa. Siksi onkin siunatumpaa suostua läpivalaisuunsa ja paljastettavaksi.. suostua muuttumaan, kuolemaan itselleen, sekä maailman houkutuksille ja alkaa elämään vain Hänelle, joka voi meidät kuolemasta vapahtaa ja ikuisen toivon sekä rauhan sydämiimme antaa. Hän, Jeesus Kristus odottaa, että saisi olla sinullekin armollinen ja antaa kaikki syntisi anteeksi, niin ja tietenkin; Saada pestä sydämesi maahan vuotaneessa sovintoveressään, joka on vuotanut sinunkin, aivan kaikkien syntiesi ja rikkomustesi, väärän menosi, väärään mieltymyksiesi ym takia.

Valinta on sinulla, sillä ketään hän ei pakota, tai vaadi. Vaan hän odottaa ja toivoo; sinun haluavan muuttua, sekä pelastua maailman rakastamisestasi ja itsesi joksikin kuin koroittaen, tai ehkä sinäkin olet ns suorittaja tyyppiä, jolle ei mikään riitä, tai kelpaa, vaan aina vain pitää yrittää parempaan..? Suostu siis jo tulemaan pieneksi ja heikoksi, Jeesusta tarvitsevaksi, ilman tekojasi pelastuvaksi, kun annat vain hänelle sydämesi ja elämäsi aivan kokonaan ja alat kulkea yhtä tietä molemmin jaloin: ei ontuen, kun toinen jalka haluaa elää maailmassa ja toisen uskossa. Ei niin! Vaan sinä mahdollinen suorittaja tyyppi/ihmislapsi; Minkä palkinnon sinä saat silloin, kun onnistut ja oikein hyvin pärjäät, oot jotain ihmisten silmissä? Ehkä kehumista joka pönkittää kyllä huonoa itsetuntoasi, mutta oliko muuta hyötyä siitä kaikesta vaivannäöstäsi? Mieti rauhassa! :think:

Sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä, tai arvoa, se tuottaa vain minimaalisen ilon sydämeesi, kun sinua kehutaan jostakin. Mutta kun annat sydämesi Jeesukselle Kristukselle, niin se ilo, kun saa olla synneistään vapahdettu ja on taivaalinen turvakallio (Jeesus Kristus, sekä Jumalan Sana, Raamattu), on elämäsi suojana, sekä saat olla hyvillä mielin ja saat olla ihan oma itsesi, eikä enää tartte yrittää olla jotakin muita parempaa, tms; oi, mikä ilo, rauha ja vapautus elämääsi silloin kohtaakaan sinua rakas ystäväni!! :thumbup: :clap: :D

Lukaseppa tuo psalmi! Psalmi 139

1. Piet. 3:18-22
Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

1. Kor. 1:
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskoontulon tärkeys ja ihanuus!