Esko Kallioniemi
Raamattu kertoo, että Vanhan testamentin profeetta Elia oli ihminen, yhtä vajavainen kuin kuka tahansa meistä.
Elia sai Jumalan tahtoa toteuttaessaan kokea sekä valtavia voittoja että kivuliaita kamppailuja vastustavien voimien kanssa. Sitä ihmisen elämä on monta kertaa vielä tänäkin päivänä, vaihtelevia olosuhteita, menestystä ja vastoinkäymisiä.
Tulta taivaasta
Profeetta koki voimakkaamman Jumalan ilmestymisen kuin meistä useammat koko elämämme aikana. Israelin kansan valintatilanne epäjumalan ja Israelin varjelijan välillä päättyi siihen, että taivaasta lankesi alas tuli, joka poltti alttarilta kaiken. Kaikki väki tunnusti, että Herra on todellinen Jumala.
Tämän jälkeen Elia tavataan pariinkin otteeseen voivottelemassa omaa ja muiden Herran palvelijoiden kohtaloa. Jumalasta vieraantunut kuningaspari laittoi toimeen todelliset vainot, ja Eliakin piiloutui lopulta luolaan.
Kosteassa luolassa
Luolassa Herran palvelija sai kuulla Jumalan äänen kysyvän, mitä sinä teet täällä. Kuvittele luola majapaikkana. Kostea ja hämyinen sija, jossa ei voi olla varma, saako seuraa eläimistä tai muista ihmisistä ja millä tuulella samoille paikoille pyrkivä sattuu olemaan. Ei ole sellainen tunnelma, että nyt ollaan ytimessä, tätä varten olen uhrannut aikaani ja varojani elävän Jumalan palvelemiseen.
Profeetta antaa vastauksen esitettyyn kysymykseen. Hän kertoo, miten kuningas ja kuningatar ovat vainonneet Jumalan profeettoja ja vaanivat hänenkin henkeään, jos he vain sattuvat jossakin toisensa kohtaamaan. Yksi syytös kuului, että Elia johdatteli koko Israelia kohti onnettomuutta. Syntiensä tähden kansa oli joutunut kärsimään kuivuudesta yli kolmen vuoden ajan.
Tuulen hyminä
Kaikkivaltias näki ja kuuli taivaastaan, kuinka hänen palvelijansa oli ahdingossa ja toivottomana. Elia sai käskyn mennä ulos luolastaan, ja itse Herra kulki vuoren ohitse. Tuli raju myrsky, maanjäristys ja tulta, mutta Raamatun mukaan Herra ei ollut näissä.
Voiman ilmenemisen jälkeen tuli hiljainen tuulen hyminä, jonka keskeltä Elialle toistettiin kysymys: Mitä sinä teet täällä? Uskon, että sielu sai kaivatun rauhan, olihan itse Jumala puuttunut tilanteisiin.
Jumalan kohtaaminen vaatii meiltäkin samoja piirteitä, vaikka Vanhan testamentin tapahtumissa on paljon esikuvaakin Jeesuksen ajoista.
Ulos luolasta
Tilanne on kerrottava vilpittömästi ja rehellisesti. Nöyrät saavat armon, mutta ylpeät lähetetään tyhjin käsin pois. Epäonnistuminen ei ole vaarallista, mutta epärehellisyys on.
Lisäksi Elian oli itse astuttava ulos luolasta. Se oli varmasti epämiellyttävä paikka ajatellen pidempiaikaista majoittumista, mutta toisaalta se saattoi olla myös jonkinlainen turva. Oli uskallettava tulla ulkoilmaan.
Jeesus teki meidän puolestamme kaiken mahdollisen kuollessaan ristillä ja ylösnoustessaan, mutta hän ei elä tätä elämää meidän puolestamme. Hän haluaa elää ja vaikuttaa meissä, siinä on ero. Ihminen joutuu valitsemaan itse, mihin elämänsä käyttää.
Tunnista Jumalan ääni
Viimeinen asia voi olla kaikkein vaikein. Myrsky, maanjäristys ja tuli tarkoittavat ehkä näyttävyyttä. Jeesus voi ilmestyä näkyvällä tavalla ja voimakkaasti, tai Jumalan Henki vaikuttaa ihmisen sisimpään asenteita ja tahtoelämää.
Tulee hiljainen tuulen henkäys, joka kuitenkin saattaa Jumalan tahdon toteutumaan minun elämässäni.
Oleellista on tunnistaa Jumalan ääni.