Jeesus Kristus tekee mahdottoman mahdolliseksi

Jeesus Kristus tekee mahdottoman mahdolliseksi

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.10.2025 17:01

Se oikean elämän malli, joka muinoin koski Jumalan valittua kansaa, pitäisi entistä suuremmalla syyllä koskea niitä, jotka kutsuvat itseään nykyisin Jumalan omaksi seurakunnaksi. Paavali antaa kolme selkeää ohjetta, joilla voimme mitata sitä, ovatko tekomme ja toimintamme oikeaa (Room 14.).

Ohjeet ovat seuraavat: Auttaako käsky minua vai vahingoittaako? Entä veljeäni? Tuoko se Jumalalle kunniaa? Voimme soveltaa näitä kolmea niihin asioihin, joiden kohdalla emme ole varmoja siitä, ovatko ne oikeita ohjeita elämäämme varten.

Kahdessa kirjeessään Paavali antaa meille muita kaiken kattavia ohjeita, jotka koskevat käytöstämme, puhettamme, ja myös kaikkia ajatuksia sääteleviä ohjeita, jotka heijastavat moraaliarvoja.

”Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.” (1Kor 10:31), ”Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä.” (Kol 3:17.)

Jos kaikki eläisivät jatkuvasti näiden kahden jakeen mukaisesti, elämämme olisi aivan erilaista: jokainen teko tehtäisiin Jumalan kunniaksi. Silloin syöminen, juominen, sanat ja teot tehtäisiin Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja ne kirkastaisivat häntä.

Mahdoton mahdolliseksi

On toki helppoa sivuuttaa yllämainittu sillä tekosyyllä, että se on liian korkea ihanne, jotta ihmisellä olisi mahdollisuutta siihen. Se pitää täysin paikkansa. Jos yritämme vain omalla voimallamme, se on mahdotonta.

Ihminen, joka elää aidosti Kristusta seuraten, se on kuitenkin mahdollista. Usein Herra käskee kansaansa tekemään jotain ihmisen näkökulmasta mahdotonta, mutta hänellä on itsellään ratkaisu siihen, miten mahdoton muuttuu mahdolliseksi.

Tätä miettiessämme meidän pitäisi käsittää, miten tärkeää on säännöllinen Raamatun lukeminen. Sen kautta opimme tuntemaan Jumalan tarkoitukset ja huolenpidon omistaan.

Jos Pyhästä Hengestä riippuvaisena opimme soveltamaan Raamatun ohjeet arkielämässämme, syntyisi sydämiimme hengellisiä vallankumouksia. Emme ainoastaan löytäisi Raamatun sisältämiä aarteita, joista emme nyt tiedä, vaan löytäisimme myös Pyhän Hengen voiman elää Jumalan kunniaksi. Kokisimme uudenlaista iloa, joka tulee siitä, että elämme Jumalalle otollista elämää.

Ennen kuin Uutta testamenttia oli kirjoitettu, Paavalin oli kerrottava vasta uskoontulleille: ”Olkaa minun seuraajiani.” (1Kor 4:16.)

He eivät tienneet kristityn elämään kuuluvia moraalisääntöjä. Niinpä Paavalin piti sanoa heille, että ottaisivat hänestä mallia ja olisivat Pyhän Hengen johtamina, kuten hänkin.

Meidän pitäisi elää niin, että Herra Jeesus Kristus on elämämme keskipisteenä. Silloin ajatuksemme ja toiveemme kiinnittyvät häneen, ja Pyhän Hengen johtamina meistä tulee – kuten Paavalistakin – elävä Kristuksen kirje. Sellaista muutkin ihmiset voivat lukea Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi.

Jos tuntemamme ihmiset haluaisivat ottaa meistä mallia kaikessa, miten se vaikuttaisikaan heidän elämäänsä ja yhteisöönsä? Siinäpä kysymys! Se paljastaisi itsekeskeisyyden, jossa elämme, vaikka Kristuksen tulisi olla keskushahmomme.

Jos huolehtisimme vähemmän itsestä ja enemmän Jumalan tahdon tekemisestä aivan tavallisessa arjessa, voisimme tarjota muille apua ja intoa Jumalan kunniaksi.

Psalmin kirjoittaja lienee ajatellut näin kirjoittaessaan: ”Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan.” (Ps 119:11.)

Antakoon Jumala meille armoa, jotta voisimme kätkeä Hänen kirjoitetun Sanansa mieleemme. Ja antakoon hän intoa, jotta hänen lihaksi tullut Sanansa, Jeesus Kristus voi asettua sydämeemme, jotta emme tekisi syntiä häntä vastaan.

Isä meidän, joka olet taivaassa, opeta meitä rukoilemaan niin, että ajatuksemme ja sydämemme pysyvät kiinnitettyinä sinun Poikaasi Herraamme ja Vapahtajaamme.

Anna Pyhän Henkesi avata meille Sanasi, jotta elämämme voisi muuttua yhä enemmän käskyjesi mukaiseksi, että miellyttäisimme sinua enemmän. Jeesuksen Kristuksen nimessä pyydämme tätä. Amen.

T. Stanley Soltau
The Sunday School Times
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?