Soili Haverinen: ”Jumalan sanan tulee satuttaa, jotta synti

Soili Haverinen: ”Jumalan sanan tulee satuttaa, jotta synti

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.08.2025 08:21

Soili Haverinen: ”Jumalan sanan tulee satuttaa, jotta synti paljastuu ja Jumala voi armahtaa ja parantaa ihmisen”
syntikäsitys 22.8.2025 14:16 (päivitetty: 14:09)
IRR-TV Toimitus
IRR-TV
Kuva

Mediassa esiin on viime aikoina noussut väittämiä, joiden mukaan synnistä puhuminen tai opettaminen saattaisi olla hengellistä väkivaltaa. Lisäksi on on nostettu esiin, että Raamatun siteeraaminen hengellisessä tilaisuudessa voi myös järkyttää kuulijoita.

Raamatun opetus esimerkiksi homoseksuaalisuudesta jakaa voimakkaasti kirkkoa. Monissa herätysliikkeissä kuten vanhoillislestadiolaisuudessa ollaan edelleen perinteisellä, ns. raamatullisella linjalla, kun taas ajanhenki sekä kirkon johto kannattavat liberaalimpaa Raamatun tulkintaa.

Suviseurat nousi kesäkuussa otsikoihin, kun tarra-aktivistit liimasivat muun muassa sateenkaari-ideologiaan rohkaisevia tarroja seura-alueelle. Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja koki mielenilmauksen häirintänä. Myös piispa Mari Leppänen otti asiaan kantaa.

Suomen teologisen instituutin pääsihteeri Soili Haverinen pitää tarrojen liimaamista kyseenalaisena toimintana.

– Kyseessä on selvä aggressio hengellisen liikkeen arvoja ja uskoa vastaan. Olisi eri asia, jos he ilmaisisivat mieltään jossakin muualla.

– Sateenkaariväki on pitänyt suurta ääntä siitä, että tarvitaan turvallisia tiloja, joissa saa toimia oman uskonsa ja vakaumuksensa mukaan. Tässä rikotaan toisen turvallista tilaa, sanoo raamatunopettaja ja teologi Leif Nummela.

Sanan tuleekin satuttaa

Piispa Mari Leppänen kirjoitti samassa kirjoituksessaan, että opetus, jossa homoseksuaalisuutta pidetään syntinä ja jos se tuodaan esiin seksuaalivähemmistöön kuuluvalle, niin kyseessä on hengellinen väkivalta. Leif Nummela on eri mieltä. Hän pitää synnistä puhumista ennemminkin ihmisten kunnioittamisena.

– Esimerkiksi käskyt ovat elämää suojelevia. Ne kunnioittavat ihmistä, pitävät häntä vastuullisena ja kertovat, mikä on hyvä elämä.

– Väkivaltaa on se, jos jotenkin pakotamme tai käyttäydymme aggressiivisesti tai väärin toista ihmistä kohtaan. Tässä joutuvat kaikki katsomaan peiliin, Nummela sanoo.

Soili Haverinen ajattelee, että Jumalan sanan tuleekin satuttaa kuten kirurgin veitsi, jotta synti paljastuu ja Jumala voi armahtaa ja parantaa ihmisen. Sanaa voidaan kuitenkin käyttää myös väärin ja väkivallan välineenä.

– Raamatulla voidaan lyödä päähän, jos Jumalan sanan julistuksen tai Jumalan lain esiin ottamisen motiivina on itsensä korottaminen ja toisen alaspainaminen.

Kadotettu kadotus

Toinen vaiettu teema, jota nykyihminen haluaisi välttää, on Raamatun puhe kadotuksesta eli helvetistä. Aiheesta puhutaan vähän ja sitä ymmärretään Leif Nummelan mukaan huonosti.

– Jumala on pyhä eikä hän tule hyväksymään yhteyteensä taivaaseen minkäänlaista syntiä, vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta tai pahuutta. Se tarkoittaa sitä, että päästäkseni Jumalan yhteyteen minun on oltava armahdettu. En voi päästä sinne tällaisena syntisenä kuin olen.

– Jos en halua sitä ainoaa ratkaisua, jonka Jumala on itse antanut Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, niin kun Jumala tuomitsee minut kerran ja olen syntinen, en voi joutua muuta kuin kadotukseen.

Soili Haverinen toteaa, että helvetti on popularisoitu niin, etteivät ihmiset enää ymmärrä, mistä puhutaan.

– On tärkeää muistaa, miksi meillä on Raamattu ja miksi Raamatussa puhutaan helvetistä. Kaiken motiivina on rakkaus. Jumala rakastaa ihmistä eikä tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen. Siksi Raamattu osoittaa myös tien, miten ihminen ei joudu kadotukseen. Olisimme kaikki ansainneet sen, mutta Jeesus kärsi rangaistuksen puolestamme.

Kuva
Soili Haverinen ja Leif Nummela ovat vieraana medialähetysjärjestö IRR-TV:n Ajassa-ohjelmassa. Ohjelma esitetään TV:n Alfa-kanavalla 16, sunnuntaina 14.8. kello 20.00.

Ohjelma katsottavissa veloituksetta myös Permanto-palvelusta.

Elina Uusikylä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Soili Haverinen: ”Jumalan sanan tulee satuttaa, jotta sy

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.09.2025 10:39

IRR-TV Toimitus kirjoitti:Sanan tuleekin satuttaa

Piispa Mari Leppänen kirjoitti samassa kirjoituksessaan, että opetus, jossa homoseksuaalisuutta pidetään syntinä ja jos se tuodaan esiin seksuaalivähemmistöön kuuluvalle, niin kyseessä on hengellinen väkivalta. Leif Nummela on eri mieltä. Hän pitää synnistä puhumista ennemminkin ihmisten kunnioittamisena.

– Esimerkiksi käskyt ovat elämää suojelevia. Ne kunnioittavat ihmistä, pitävät häntä vastuullisena ja kertovat, mikä on hyvä elämä.

– Väkivaltaa on se, jos jotenkin pakotamme tai käyttäydymme aggressiivisesti tai väärin toista ihmistä kohtaan. Tässä joutuvat kaikki katsomaan peiliin, Nummela sanoo.

Soili Haverinen ajattelee, että Jumalan sanan tuleekin satuttaa kuten kirurgin veitsi, jotta synti paljastuu ja Jumala voi armahtaa ja parantaa ihmisen. Sanaa voidaan kuitenkin käyttää myös väärin ja väkivallan välineenä.

– Raamatulla voidaan lyödä päähän, jos Jumalan sanan julistuksen tai Jumalan lain esiin ottamisen motiivina on itsensä korottaminen ja toisen alaspainaminen.

Tuota hetkisen mietin, että otanko siitä jotain pohdintaani, vaiko en, mutta kun en nyt näymmä påäse siitä poiskaan, niin katsotaan, mitä sydämelleni nousee.. :think:

Nythän on paljon kirkon pappeja nousseet puolustamaan ja paapomaan näitä seksuaalivähemmistöön kuuluvia, ja pitävät sitä selvästikin oikeana tapana elää. Mutta nyt en puutu siihen, vaikka minullakin Herran Sanan mukaan on mielipiteeni. Vaan haluan puhua synnistä noin niin kuin yleisestikin, ja miten se vahingoittaa ihmistä. Meistä ihan joka ainoa ajatteleva ja tunteva ihminen varmastikin, tietää, sekä ymmärtää mitä tuhoa oman ja toistenkin elämään synti saattaa tuoda.

Se mitä pidämme syntinä on varmastikin vähän jokaisella hiukka erilainen ajatus. Mutta jos ja kun olet tullut uskoon, saanut Herralta Jeesukselta syntisikin anteeksi niitä anteeksi Häneltä pyytäessäsi, niin silloin olet syntynyt uudeksi luomukseksi Kristuksessa Jeesuksessa ja elämässäsi on silloin alkanut aivan uudenlainen ajattelu, ymmärrys.. sen mukaan, miten Raamattua tutkimmekin ja sitä ymmärrämme. On siis Tärkeää lukea Raamattua, niin kuin se on kirjoitettukin ja rukoilla viisautta myöskin ymmärtää sitä. Ja on myöskin hyvä saada tervettä opetustakin Jumalan tahdosta ihmistä kohtaan. Se vain valitettavasti alkaa olla tänä aikana erittäin harvinaista, että joku yhä vielä opettaa Totuuden mukaan, eikä korvasyyhyyn, tai mitä mieleensä sattuukin nousemaan, jne.. :roll:

Olemme käyneet erittäin monissa seurakunnissa ja ikäväkseni täytyy sanoa, että vain kahdesta seurakunnasta olemme löytäneet Raamatun Sanassa pitäytyviä opetuksia, opettajia. En nyt kuitenkaan kerro mitä ne olivat, mutta tosi harvassa niitä on enää, ja saat hakemalla hakea ja petttyä kerta toisensa jälkeen, kun on vain menoa ja meininkiä, ääntä, ym, mutta ei nöyrää, arkaa tuntoa Jumalamme edessä ollen, katumusta, parannukseen kehottavaa, vaan se on näitä ei täältä suomenmaalta löydy, vaan se on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta, niin harvassa, hukassa olevia vain enää on. Rakennutko niissä uskossasi? Epäilen suuresti!! Mutta tosi paljon on kyllä niitä, joissa raamattua tulkitaan oman mielen, maailman menon, sielullisuuden, ym mukaan, josta tervettä opetusta Herramme tahdosta ihmistä kohtaan ei enää löydy, eikä saa... :cry: :thumbdown:

Siis mitä veljemme tarkoittaa, että se olisi ihmisen kunnioittamista, kun tuomme esille Raamatun Sanan Totuuden synnistä? Kun ihminen on kaukana Jumalan tahdosta ja elää omien tuntemustensa, tunteidensa, ehkä jopa jollain tavalla kenties elämän tuomien haavojen ja pettymystenkin kautta, niin silloin helposti alkaa mieltää, sen mitä tekee, miten elää oikeana ja juuri hänelle sopivana ja on ihan sama mitä Raamattu siitä sanoo, koska ei tahdo totella sitä, nöyrtyä, pyytää apua elämänsä rikkinäisyyteen Herralta, ym..

Hän on varmasti kerran jos toisenkin kuullut Isän Jumalan puhuvan hänelle tahdostaan, ja pyytänyt tulemaan takaisin ristin juurelle, Poikansa veren pesuun, saadakseen uuden elämän ja syntinsäkin anteeksi. Koska on tärkeää ymmärtää se tosiseikka, että: "Joka ainoan ihmisen tässä maailmassa; sydämeen on Jumala laittanut aukon, tyhjyyden, jonka voi täyttää vain ja ainoastaan Hänen Poikansa Jeesus Kristus, tulemalla asumaan sen ihmisen sydämeen Pyhän Henkensä kautta. Kunhan vain ihmislapsi haluaa pelastua sekä ottaa vastaan pelastuksen, sekä syntiensä, sydämensä pesun Herramme Jeesuksen Kristuksen kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressään! :thumbup:

Oletko jo ottanut Hänet vastaan elämääsi? Jos et niin kiiruhda, sillä et tiedä päiviesi mittaa ja ilman Jeesusta sydämessäsi, elämässäsi eivät silloin myöskään sinulle taivaan portitkaan aukene. Ethän tahdo joutua sinne vaivan paikkaan, jossa huudat ikuisesti pettymystäsi ja tuskaasi, kun et silloin, kun sinulle tarjottiin, kerrottiin pelastuksen ihanuudesta ja taivaspaikastakin, et kuitenkaan sitä silloin vastaanottanut, vaan hylkäsit Vapahtajasi rakkauden ja armon sinua kohtaan ja jäit elämään saatanan kytkyeessä kuolemaasi asti, kun olisit voinut vapautua sen orjana olemisesta Isän Jumalan rakkauden, sekä vapauden ilmapiiriin. Ja siellä sitä sitten kadut valintaasi, joka ei tule koskaan enään muuttumaan.

Mutta huomaa rakas ystäväni; Sinä elät vielä tänään ja siksi sinulla on vielä tänään mahdollisuus pelastua, muuttaa elämäsi kurssia, suuntaa kohti taivaan ihanaa kotia, jossa on vain rauhaa, iloa, terveyttä, ym, ym.. Ota siis tänään Jeesus Kristus Jumalan Poika; elämäsi Herraksi ja Vapahtajaksi, ja Huuda Häntä auttamaan sinua, ja tunnusta Hänelle, että olet syntiä tehnyt ja tarvitset veren pesunsa, joka puhdistaa sinut aivan kaikesta synnistä ja vääryydestä. :thumbup:

Ps. 51:
3 Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.
4 Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.

5 Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
6 Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
9 Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.

10 Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
11 Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.

12 Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
13 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
14 Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!