Kirje Sardeen pastorille on se, joka liikuttaa minua tänään eniten."Ja Sardeen seurakunnan enkelille [pastorille] kirjoita:... Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut" (Ilm. 3:1). Pastorina minun täytyy kysyä itseltäni, "Onko tämä syytös seurakuntaamme ja minun palvelustehtävääni vastaan?" Voin rehellisesti vastata, "Ehdottomasti ei." Times Square Churchilla on maine siitä, että se elää, ja se maine on ankkuroitu todellisuuteen. Kaikki pastorit henkilökunnassamme ovat todella vahvasti elossa Kristuksessa, ja he vaeltavat Hengessä.
Kuitenkin uskon että Jeesus kysyy meiltä tässä kohdassa ehdottoman tärkeän kysymyksen: "David, onko sinulla kyky, että tuollainen kirje minulta seurakunnallesi tänään liikuttaisi sinua?" Yksinkertaisesti, hengellinen kuolema voi tapahtua myös tulessa olevassa seurakunnassa. Se tapahtui Ilmestyskirjan toisen ja kolmannen luvun mainituille seurakunnille, eikä meidän tule rohjeta ajatella ettei se voisi tapahtua kelle tahansa meistä tänään.
Ajattele Sardeen seurakuntaa. Se lähti liikkeelle suuressa apostolisessa voimassa, ja Jumalan siunaus ja mielisuosio oli tuon seurakunnan yllä. Nämä kristityt tekivät niin paljon hyviä tekoja että heidän nimensäkin tuli tarkoittamaan hyväntekeväisyyttä ja anteliaisuutta. Kuitenkin nyt kolmannessa luvussa Kristus sanoo Sardeen pastorille: "Minä tiedän että lähdit liikkeelle mahtavalla maineella, koska minä annoin sinulle tuon hyvän nimen. Mutta sinä annoit sinulle antamani elämän taantua pois. Sano tämä seurakunnallesi: 'Sinä olet kuollut. Onko sinulle kyky kuulla tämä sana, hyväksyä se ja virota siitä?'"
Rakkaat, jos Jeesus kutsuu seurakuntaa kuolleeksi, se on kuollut. Pastori on passiivinen, ihmiset jatkavat toimintaa, ja Henki ei enää liiku. Tämä kuvaili Sardeen uskovia: saastuneita, välinpitämättömiä, kyvyttömiä liikuttumaan. Kuitenkin Kristus kertoo meille että siinä seurakunnassa oli myös pyhä, täysin hereillä oleva jäännös, ja hän sanoo että hänellä on yhä toivoa heille:
"Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan" (Ilm. 3:4).
Kun Jeesus tässä puhuu "tahratuista vaatteista", hän kuvailee hengellistä kuolemaa. Silti, mikä sai aikaan saastumisen Sardeen uskovien sydämissä? Se tapahtui koska heidän sydämistään oli jokin saanut otteen, "muut mielenkiinnon kohteet". Aiemmin kaikkien elämän keskipisteenä olivat Jumalan toiveet: hyvät teot, lähetyksen ajatusmalli, hänen ruumiinsa uskollinen yhteen kokoontuminen. Yksinkertaisesti sanottuna, Kristuksen työ oli päällimmäisenä heidän mielessään. Mutta nyt kaikki juoksivat omien mielenkiinnon kohteidensa perässä.
Katsos, Sardes oli menestyvä kaupunki, tunnettu kullan valamisesta ja hienojen vaatteiden tekemisestä. Ilmeisesti Sardeen kristittyjä alkoi kiehtoa ympäröivän kulttuurin menestys, ja heidän ajatustensa painopiste muuttui. He alkoivat nopeasti ajautua pois Herran tahdosta kohti materialistista ajatusmallia.
Ulkonaisesti kukaan ei voinut syyttää näitä kristittyjä heidän pyrkimyksistään. He tienasivat elantonsa, rakensivat liiketoimintaansa ja huolehtivat perheistään. Silti näistä asioista tuli niin kaiken kuluttavia että he alkoivat laiminlyödä Jumalan töitä. Niinpä Jeesus lausui varoituksen heidän uskolliselle jäännökselleen:
"Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi [valmiiksi] Jumalani edessä. Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus" (Ilm. 3:2-3).
Mitä Jeesus tarkoittaa tässä puhuessaan asioista, "jotka ovat olleet kuolemaisillaan"? Hän sanoo, "Rakkaani. Se innostus, joka sinulla oli aikoinaan minun huonettani kohtaan — sinun intohimosi minun Sanaani, ilosi julkiseen ylistämiseen, rakkautenne toinen toisiinne — se on ollut kuolemassa. Silmäluomenne ovat tulleet raskaiksi, ja teistä on tullut penseitä. Herätkää nyt! Jos ette herää, teistä saattaa tulla hengellisesti kuolleita."
Kun Jeesus oli maan päällä, hän todisti,
"Kiivaus minun Isäni huoneen puolesta kuluttaa minut" (katso Joh. 2:16-17). Nyt tämä sanoma Sardeen kristityille, ja meille tänään, kuuluu näin: "Te nautitte minun mielisuosiostani, hyvästä maineesta kaikkialla. Teitä siunattiin voimakkaalla ylistyksellä ja apostolisella julistuksella. Mutta sen sijaan että olisitte liikkuneet niissä siunauksissa eteenpäin, te aloitte miettiä: 'Me olemme päässeet perille.' Niinpä te rentouduitte. Ette enää olleet tarkkaavaisina, ja välinpitämättömyys alkoi asettautua teihin. Minä sanon teille, te ette päässeet maaliin. Te ette lähteneet toteuttamaan sitä tehtävää, jonka minä annoin teille. Ja minä rakastan teitä liian paljon antaakseni teidän mennä harhaan. Nyt, katukaa, ja palatkaa takaisin siihen kiivauteen, joka teillä kerran oli Isän huonetta kohtaan. Antakaa sielunne virota minun sanoistani teille."
Jatkuu..