Rakkautta yhä edelleen

Rakkautta yhä edelleen

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.07.2025 07:52

Seppo Niemelä

Kaksi tuttua miestä kohtasi ovella, toinen sisään tulossa, toinen ulos menossa. - Mitäs sulle kuuluu, kysyi ulos tuleva. - Kiitos monenlaista. Kummallista on, että vaan ahistaa. Viime yönäkin. Ja sen kanssa on vain elettävä!

Parin päivän päästä ystävykset tapasivat ja toinen kysyi: "Mistä sä tiesit, että mulla oli niin ahistavaa ollut jo pitkän aikaa?" Johon toinen vastasi: "En minä tiennytkään, mutta kun mulla on ahistavaa välillä. Vanha asia kiusaa joskus öisin."

Kysyjä luuli, että toinen todella tiesi jotain hänen elämässään vaikuttavista asioista. Vaikka näin ei ollut, avasi tuo rehellinen vastaus omasta elämästä portin, jonka sisäpuolella kaverukset voivat kohdata toisensa ja Jeesuksen.

Jeesus sanoo: "Minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun" (Joh. 17:20).

Oliko vastaajan sana ollut todistus, vaikka kysyjä olikin jo Jeesuksen seuraaja? Ei vielä silloin, kun he tapasivat ovella, mutta kyllä, kun ottivat asian uudelleen puheeksi. Vastaaja kertoi nyt, että oli käynyt mielessänsä ahdistustaan läpi Jeesukselle rukouksessa ja saanut levon asiasta, kun sai ymmärtää Jumalan tahdon ja rakkauden.

Eikös se menekään niiin, että kun olemme tulleet uskoon, niin olemme tulleet tuntemaan Isän nimen. Kyllä, Mutta Jeesus jopa rukouksessaan sanoo, että Hän jatkaa tuota Isän tuntemisen opettamista. Ja vielä syynkin Hän ilmoittaa, nimittäin että Jumalan rakkaus näin pysyy meissä.

Aivan ylimmäispapillisen rukouksensa lopussa, juuri ennen vangitsemistaan Jeesus rukoilee näin: "Olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin tunnetuksi, että se rakkaus, jolla olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."(Joh. 17:26). Eikö olekin yllättävää, että Jeesus sanoo, että Hän yhä edelleen opettaa meitä uskoviaankin tuntemaan Isän olemusta, nimeä!

Jeesuksen on yhä uudelleen ja edelleen opetettava meille Jumalan nimeä. Hänen tosi olemustansa. Jukka Thurén sanoo tästä, että uskovan elämä ei ole pysähtynyttä Jumalassa "olemista vaan tapahtumarikasta tosi elämää. Jumalan tunteminenkaan ei ole saavutettu tila, vaan meidän on yhä uuisissa, usein järkyttävissä tilanteissa opittava tunnistamaan Jumalan vaikutus."

"Jos kerran sen oppii kirkkaimmin tuntemaan Jeesuksen ristinkuolemasta, on syytä odottaa, että Jeesus myös jatkossa opettaa tuntemaan Jumalan rakkautta tapahtumilla, joissa maailma näkee - tarkoituksetonta kärsimystä - " (Jukka Thurén.

Kun Jeesusta odotti juuri risti, niin ihmisestä tuntuu, että tilanne, jossa Jeesus rukoilee, että se sama rakkaus, jota Isä on Hänelle osoittanut, pysyisi meissä, on kovin vastakohtainen. Thurén jatkaa tästä asiasta (emt.): "Vihan maljan on Jeesukselle tässä ojentanut rakastava Isä. Kerran vastaanotettu Jumalan rakkaus pysyy uskovassakin siten, että hänet opetetaan löytämään se yhä uudestaan ja luottamaan siihen vielä kuolemankin tullessa."

Jeesus opettaa meille yhä edelleen Jumalan olemusta ja rakkautta. Ahdistuskin voi olla tilaisuus siihen.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesuksen Rakkaus koskettakoon sydäntäsi!