Kalle Mäki – Lääkärin tehtävä on hoitaa, ei surmata

Kalle Mäki – Lääkärin tehtävä on hoitaa, ei surmata

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.06.2025 14:30

eutanasia 16.6.2025 14:18 (päivitetty: 14:53)
Radio Dein Toimitus
Kuva
Lääkäri Kalle Mäki Radio Dein Toimituksessa.

Lääkäri, teologi ja kirkolliskokousedustaja Kalle Mäki on toiminut monissa vastuullisissa tehtävissä ja osallistunut lääketieteen etiikan kehittämiseen. Mäki korostaa, että eutanasia ei ole vain yksilön asia, vaan vaikuttaa laajemmin yhteiskunnan ja lääkärikunnan perusarvoihin.

Lääkäri, teologi ja kirkolliskokousedustaja Kalle Mäki on tottunut liikkumaan vaikeiden kysymysten äärellä. Hän on hoitanut potilaita Tampereella, osallistunut Lääkäriliiton eettisen neuvottelukunnan laatimaan Lääkärin etiikka –kirjan useiden painosten toimittamiseen ja vaikuttanut kirkon ylimmissä luottamustehtävissä. Kun puhe kääntyy eutanasiaan, hän ei epäröi.

– Kyse ei ole vain yhdestä potilaasta tai lääkäristä, vaan koko yhteiskunnan ja lääkärikunnan perusteista, Mäki sanoo. Hän muistuttaa, että vaikka keskustelua sävyttää ymmärrettävä inhimillinen kärsimys, päätöksiä ei pidä tehdä tunteiden varassa.

Epämääräinen määritelmä

Eutanasia tarkoittaa lääkärin tekemää, potilaan pyynnöstä suoritettua aktiivista elämän päättämistä.

– Tässä ei ole kyse passiivisista päätöksistä luopua hoidoista, vaan aktiivisesta teosta, joka lopettaa elämän. Eutanasiaa ei voi ryhtyä toteuttamaan sellaisten määrittelemättömien käsitteiden pohjalta kuten ‘sietämätön kärsimys’, jota ei voida objektiivisesti todentaa.

Mäen mukaan nykyinen keskustelu nojaa pitkälti kahteen perusteluun: itsemääräämisoikeuteen ja sietämättömään kärsimykseen. Molemmat ovat hänen mukaansa ongelmallisia lainsäädännön pohjaksi.

– Voiko potilas todella määrätä lääkärin toimimaan hänen kuolemansa toteuttajana? Se ei ole enää itsemääräämisoikeutta, vaan toisen määräämistä, Kalle kiteyttää. Lisäksi hän korostaa, että kärsimystä voidaan nykylääketieteen keinoin lievittää merkittävästi.

– Palliatiivinen sedaatio tarjoaa keinon hallita jopa vaikeaa kärsimystä ilman, että henki riistetään.

Kaltevan pinnan vaara

Huoli kaltevasta pinnasta on todellinen. Esimerkit Alankomaista ja Kanadasta osoittavat, kuinka eutanasiakäytännöt ovat laajentuneet alkuperäisistä kriteereistä yhä uusiin ihmisryhmiin – psyykkisesti sairaisiin, vammaisiin, jopa lapsiin.

Suomen Lääkäriliiton kanta on selvä: eutanasia ei kuulu lääkärin tehtäväkenttään.

– Lääkärin tehtävä on hoitaa, ei surmata. Eutanasian hyväksyminen muuttaisi koko ammattikunnan identiteettiä ja murentaisi potilasturvallisuuden perustaa, Mäki varoittaa.

Hän ei kuitenkaan väheksy potilaan kokemusta tai kuolemanpelkoa.

– Jokainen ihminen ansaitsee tulla kuulluksi, ymmärretyksi ja saatetuksi loppuun asti arvokkaasti.

Kun eduskunta käsittelee eutanasia-aloitetta, Mäki toivoo päätöksenteon perustuvan asiantuntijuuteen, ei pelkkiin mielipidekyselyihin.

– Oikeus elämään on ihmisoikeuksista korkein. Sitä ei tule heikentää hetken poliittisen suosion, trendi -ilmiöiden tai pelkojen varjolla.

Tästä lisää Eija-Riitta Korholan podcastissa Dei Plussassa.

Teksti: Eero Korhola, Eija-Riitta Korholan haastattelun pohjalta

Aiheeseen liittyvää: Onko ihmishengellä enää arvoa? – Eutanasian sallimiseen liittyy suuria riskejä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Kalle Mäki – Lääkärin tehtävä on hoitaa, ei surmata

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.06.2025 16:15

Lääkäri Kalle Mäki kirjoitti:Eutanasia tarkoittaa lääkärin tekemää, potilaan pyynnöstä suoritettua aktiivista elämän päättämistä.

– Tässä ei ole kyse passiivisista päätöksistä luopua hoidoista, vaan aktiivisesta teosta, joka lopettaa elämän. Eutanasiaa ei voi ryhtyä toteuttamaan sellaisten määrittelemättömien käsitteiden pohjalta kuten ‘sietämätön kärsimys’, jota ei voida objektiivisesti todentaa.

Mäen mukaan nykyinen keskustelu nojaa pitkälti kahteen perusteluun: itsemääräämisoikeuteen ja sietämättömään kärsimykseen. Molemmat ovat hänen mukaansa ongelmallisia lainsäädännön pohjaksi.

– Voiko potilas todella määrätä lääkärin toimimaan hänen kuolemansa toteuttajana? Se ei ole enää itsemääräämisoikeutta, vaan toisen määräämistä, Kalle kiteyttää. Lisäksi hän korostaa, että kärsimystä voidaan nykylääketieteen keinoin lievittää merkittävästi.

– Palliatiivinen sedaatio tarjoaa keinon hallita jopa vaikeaa kärsimystä ilman, että henki riistetään.

Mä oon jo todella pitkään miettinyt sitä, kuinka ongelmallinen asia on eutanasia. Olen aikoinaan keskustellut asiasta erään melkein 50v naisen kanssa, joka oli ja on yhä hyvin kipeä monestakin kohtaa kroppaansa. Hän kuin odotti sitä, että eutanasia tulisi lainvoimaiseksi ja saisi itselleen ns "kuoleman piikin." :cry: Olin ja olen yhä asiasta eri mieltä, nimittäin siitä asiasta, että se pitäisi muka hyväksyä, ja siten antaa lääkäreille jopa lupa tappaa ihminen. (Piikki vain, niin pääsee siitäkin eroon ja valtion/kunnan kustannuksetkin pienenisivät potilasta kohden) :thumbdown:

Vain Jumalalla on lupa ja oikeus ottaa ihmiseltä henki pois ja sitähän Hän ei todellakaan koskaan tee äkkinäisesti, huolimattomasti, tms, koska Hän on se joka antoi ihmiselle elämän, niin Hän ei sitä riistä yhdeltäkään ihmiseltä väkivalloin, tai sitä pyytäen..Vasta kun ihmisen elinpäivät ovat täynnä, niin sitten toki ihmistä kohtaa kuolema, kun Isä on ensin koittanut vetää ihmistä puoleensa, omakseen pitkänkin tovin. :???: Ja en nyt oikein jaksa uskoa, että lähellä Herraa elävä uskova edes haluaisi saada kuoleman piikkiä/lääkettä lääkäriltä. Sehän on silloin jo ihan sama, kun tappaa ite ittensä. Se ei minusta ole Jumalan silmissä yhtään kummosempi teko, teki sen sitten ite, oman käden kautta, tai sitten lääkäri.

Ap. t. 16:
27 Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
28 Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".

29 Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

32 Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

Tässäpä Paavali sai vanginvartijan luopumaan itsensä surmaamis aikeista ja sen myötä tämä onneton ja pelästynyt mies tuli myöskin uskoon. Olen useinkin nyt näin jälkikäteen miettinyt niin itseäni, kuin myöskin niitä, jotka tahtovat surmata itsensä. Se on mukamas se helpoin tapa päästä hengestään, vaikeuksistaan, vaivoistaan, tms. Mutta onko se? Ei ole, koska jos tapat ittesi, niin en jaksa uskoa että Jumala jotenkin muka kattoisi sinua armahtavasti ja pääsisit pyhien joukkoon. Siis aivan sama onko kysymyksessä uskova, tai uskosta osaton. Mitä Raamattu sanoo tappamisesta;

Jaak. 2:10-11
Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.

Me tiedämme kaikki sen, että Jumala antoi Moosekselle 10 käskyä, eikös näin. Ja ne käskyt eivät olleet vain Moosesta varten tai juutalaisia varten, vaan ne oli ja on koko ihmiskuntaa varten, ja ne on hyvä pitää mielessä, sekä totella niitä. :think:

Mikä on viides käsky, jonka niin monet rikkoo? Älä tapa! Se ei siis.., minusta tarkoita vain muiden tappamista, vaan yhtälailla itseämmekin, mekään emme saa tappaa itseämme.

Muistan kuinka anoppini, harras uskova sekä lähellä Jeesusta elävä sanoi minulle hyvin usein, kun oli monenkinlaisia sairauksia sekä vaikeuksia, murhettakin, ym, niin hän sanoi minulle, kun hoidin häntä, että; r, minä niin mielelläni jo lähtisin täältä pois, kun on niin raskasta elää, mutta Pyhä Henki aina sanoo minulle; "Älä tee itsellesi mitään pahaa!" Siksi hän ei voi, uskalla edes riistää henkeään, koska samallla hän menettäisi taivaspaikankin; näin hän oli sen kokenut rukousessa usein ollessaan. Ja hän kesti loppuun asti, kiitos Herralle! :thumbup:

Kuuntelin jotain naista (en sano nimeään), joka opetti yuo tubessa, että jos tappaa uskovana ittensä, niin Jeesus muka rakastaa sitä ihmistä niin paljoin, että Jeesus ei katso itsariaan pahalla, vaan kutsuu häihinsä, koska hän oli ollut uskossa sitä kamalaa tekoa tehdessään. Höpö höpö. En muuten usko. Kun ihminen riistää hengen itseltään, teki hän sen sitten itse, tai lääkärin avustuksella, niin siinä ei enää silloin auta vaikka oiskin ollut uskossa, vaan hän on senjälkeen kuin kuka tahansa ilman Jeesusta elänyt. Koska hän ei jaksanut odottaa, tai vain kestää sitä hetkeä, kun Isä Jumala itse kutsuu omansa kotiin.. Voi sitä riemun päivää, kun nää kaikki kärsimykset, huolet, murheeet ja nää järkyt kivutkin poistuu, kun Herra kutsuu omansa kotiin. Halleluja silloin kyllä maistuu ylistys ja kiitosmieli!! :clap: :thumbup: :lol:

Kestetään vielä hetkinen ja eletään lähellä Herraa Jeesusta, Hän antaa voiman jaksaa ja kestää loppuun asti! Ja sinä joka et vielä tunne Jeesusta, niin etsi Häntä rukoillen, pyydä syntejäsikin anteeksi Jeesukselta, ja jos tunnet jonkuin tosi uskovaisen, josta heijastuu Kristuksen mielenlaatu, hyvyys, sekä kirkkaus, rakkaus, niin pyri lähestymään häntä kertoen, että tarvitset nyt apua ja auttajaa elämääsi..Hän rukoilee puolestasi ja taivas vastaa ja saat lähteä iloiten kohti kirkkauden rantaa, ikuista elämää kerran taivaassa. Anna elämäsi jo tänään Jeesukselle, sitä sinun ei tarvitse koskaan katua. Mutta jos et, niin sitä voit joutua katumaan kerran kadotuksessa ikuisesti, päättymättömästi. Älä enää viivyttele, vaan huuda jo Jeesusta, Jumalan Poikaa auttamaan sinua!! Hän on siinä lähelläsi ja odottaa; että tarvitset Häntä!! Hän Rakastaa Sinua ja tahtoo auttaa sinua!! :thumbup: :wave: :wink:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesus Kristus; Ainoa Auttajamme ja Parantajamme!