1. HUHTIKUUTA
Ristin ihme
LUE KOLOSSALAISKIRJE 2:6-15
Minä sinut lähetän--- avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa. Apostolien teot 26:17-18
Ristin työ on ihmeellinen, koska siinä käy ilmi samanaikaisesti sekä Jumalan rakkaus että pyhyys. Yhdessä hetkessä Jumalan viha syntiä kohtaan ja hänen horjumaton rakkautensa, jolla hän rakastaa syntisiä, sulautuvat yhteen hänen Poikansa veressä.
Risti oli välttämätön, koska ihminen ei voinut itse pelastaa itseään synnin vallasta eikä pyhä Jumala voinut katsoa syntiä läpi sormien. Jumalan pyhyyden rinnalle kohosi hänen rakkautensa, joka lähetti Kristuksen kuolemaan meidän sijastamme. Jumalan Poika kantoi syyllisyytemme ja kuoli meidän kuolemamme.
Kirjassaan The Cross of Christ (Kristuksen risti, suom. huom.) John R. W. Stott käsittelee sitä, miten syvä ihmisen synti on ja miten valtava on Jumalan rakkaus. Stott kirjoittaa, että kaikki opit, jotka vajavaisesti selittävät sovitustyötä, ovat seurausta vajavaisista yrityksistä määritellä ihminen ja Jumala. Jos alennamme Jumalan meidän tasollemme ja nostamme itsemme hänen tasolleen, emme edes näe tarvetta pelastukselle saati sitten sovitukselle, johon pelastuksen täytyy perustua.
Voi olla, että olemme nähneet välähdyksen Jumalan pyhyyden sokaisevasta kirkkaudesta ja antaneet Pyhän Hengen vakuuttaa meidät siitä, että ihminen on syntinen. Sen seurauksena olemme voineet vavisten myöntää Jumalan edessä, että olemme syntisiä ja ansaitsemme helvetin tuomion. Silloin ja vain silloin tajuamme selkeästi, että ristillä tapahtunut sovitustyö oli välttämätön.
Rakas taivaallinen Isä, kun tämän kuukauden aikana teen matkaa ristin luo, paljasta minulle Jeesuksen sovitusuhrin todellinen merkitys. Auta ymmärtämään, mikä ihme ristillä tapahtui. Tee se minulle todelliseksi.
------------------------------------------------------------------------------