Uskossa vai näkemisessä?

Uskossa vai näkemisessä?

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.03.2025 18:05

Toimittaja puntaroi vaihtoehtoja

”Sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.”(2 Kor 5:7).

Oletko koskaan toivonut, että Jumala antaisi päinvastaisen olla totta – että voisit vaeltaa näkemisessä etkä uskossa? Joudutko joskus tilanteeseen, jossa näyttää siltä, kuin olisi helpompaa, jos voisit nähdä ja omistaa Herran huolenpidon ilman, että sinun täytyy luottaa etukäteen häneen, jotta voit saada?

Esimerkiksi yksi asioista, joissa meidän täytyy luottaa Herraan päivittäin täällä toimituksessa, on että hän pitää huolen taloudesta. Joskus uskomme joutuu venymään äärimmilleen. Joudumme viivyttämään postituksia tai palkanmaksuja siihen saakka, kunnes tulee riittävästi varoja.

Minun täytyy tunnustaa, että olen joskus ajatellut, että olisi paljon helpompaa, jos Herra antaisi työtä varten suuren pankkitilin, jolloin varojen saaminen ei olisi mikään ikuinen jännitysnäytelmä. Aiemmin tänä vuonna huomasin jopa sanovani: ”Olisi hienoa, jos Herra antaisi meidän vaeltaa näkemisessä eikä uskossa.”

Eräänä päivänä tunsin kuitenkin, että Herra sanoi hengessäni: ”Rike, et voi todella tarkoittaa sitä.” Hän jatkoi, että "jos tämä työ vaeltaa näkemisessä, voimme edetä vain niin pitkälle, kuin me voimme nähdä. Mutta jos vaellamme uskossa, voimme edetä niin pitkälle kuin hän voi nähdä."

Toisin sanoen kysymys on siitä, haluammeko toimia ihmisen voimavaroissa ja mahdollisuuksissa vai Herran ulottuvuudessa. En enää mieti, millaista olisi vaeltaa näkemisessä. Minä haluan vaeltaa uskossa ja päästä kaikkeen siihen, mitä Herralla on varattuna!

Sinä olet ehkä tilanteessa, jossa uskoasi todella venytetään äärimmilleen. Odotat ehkä Herralta uskossa jonkun perheenjäsenen tai ystävän pelastusta, jonkun toisen vapautumista, tieltä poikenneen lapsen tai ystävän palaamista, parantumista, taloudellista apua, johdatusta, avioliiton eheytymistä, työtä, ja niin edelleen. Rohkaisu, jonka Herra meille antaa, on, että jatkaisimme uskossa eteenpäin.

Kun etsimme häntä me kutsumme hänet tuomaan tilanteeseemme voimansa ja voimavaransa. Ja, kuten apostoli Paavali muistuttaa meitä, "Herra voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme - -” (Ef 3:20).

Herra toimii uskon kautta

Ajattele vain jotakin niistä monista Raamatun mainitsemista asioista, joita Jumala teki kansalleen vastauksena heidän uskoonsa häneen. Nooa sai kyvyn pelastaa perheensä tuhotulvasta. Aabraham, vaikka oli jo kauan sitten ohittanut suvunjatkamisiän, sai pojan ja niin paljon jälkeläisiä, että heitä oli mahdoton laskea. Israelilaiset näkivät meren jakautuvan ja Jerikon muurien sortuvan. Juudan kansa näki Herran vapauttavan heidät voittamattomalta näyttävän armeijan edessä. Daavid voitti Goljatin, Daniel jäi henkiin leijonien luolassa, ja hänen kolmea ystäväänsä eivät hehkuvan uunin liekit koskettaneet. Sokeat saivat näkönsä, kuurot kuulonsa, ja monet sairaat parantuivat.

Mietin, mitä Herralla on mielessään sinun kohtaamissasi tilanteissa? Mitä uskomattomia asioita hän voisi tehdä elämässäsi tai toisten elämässä, kun katsot häneen? Mitä Herralla on mielessään Airuen työtä ajatellen? Mitä hän voisi tehdä ja mitä hän tekee, kun me katsomme yhdessä häneen?

Sinä ja minä voimme kuvitella ihmeellisiä asioita, kun vaellamme näkemisessä, mutta kun vaellamme uskossa, me astumme mielikuvitustakin ylempään ulottuvuuteen. Astumme Herran mahdollisuuksiin.

Tärkeä uskoon liittyvä asia on saada selville, mikä on Herran tahto. Esimerkiksi avain Aabrahamin uskoon oli se, että hän oli ”täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää” (Room 4:21).

Aabraham tunsi Jumalan tahdon ja Jumalan lupaukset, ja hän uskoi Jumalaan. Uskon ytimessä on loppujen lopuksi suhde Jumalan kanssa. Se on hänen tuntemistaan, hänen rakastamistaan ja hänen tottelemistaan. Kun me lähestymme Jumalaa tällaisin sydämin, voimme olla varmat siitä, että hän vastaa rakkaudellaan ja voimallaan.

Herald Int./Airut
Toimitettu Airuen lukijoita varten. Alkup.:
Rich Carmicheal, Airuen sisarlehden Heraldin toimittaja Indianassa
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!