Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.03.2025 08:48

12. MAALISKUUTA
Siunausten kiertokulku
LUE PSALMI 145

Herran siunaus menestyksen antaa, omin voimin sitä ei lisätä. Sananlaskut 10:22

Luonnon kiertokulku kuvaa Jumalan suunnitelmaa siunata omiaan. Kaikki siunaukset tulevat ylhäältä (1. Moos. 49:25, Ef. 1:3). Herra Jumala on kaikkeuden Luoja ja elämän antaja, jolta saamme kaiken, mitä tarvitsemme.

Auringon lämpö, sateen kosteus ja ilmakehän happimolekyylit ovat kaikki saaneet alkunsa Jumalan mielessä, ja ne ovat olemassa hänen viisautensa ja voimansa kautta (1. Moos. 1:1-2:3). Hän on suunnitellut ihmisruumiin elimet, luut, kudokset, lihakset ja hermot.

Taivaallinen Isä on myös hengellisten siunausten lähde. Voimme tuntea Jumalan vain sen ansiosta, että hän on halunnut ilmaista itsensä meille luomakuntansa kautta, Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa ja Raamatun kirjoituksissa (1. joh. 4:19).

Vastaanotamme Jumalan siunaukset uskon kautta, ja kiertokulku jatkuu, kun jaamme hänen läsnäoloaan myös muille ihmisille sanojemme ja tekojemme kautta. Jumala lupasi siunata Abrahamia ja sanoi, että hänen nimessään on oleva siunaus (1. Moos. 12:2).

Herra siunaa meitä antamalla meille rohkaisua, toivoa ja iloa. Sen jälkeen me vuorostamme rohkaisemme heikkoja, virvoitamme uupuneita ja ilahdutamme niitä, jotka ovat vaikeuksissa.

Oletko mukana Jumalan siunausten kiertokulussa? Anna hänen olla elämäsi lähde ja etsi tilaisuuksia auttaa muita ihmisiä.

Rakas taivaallinen Isä, sinä olet kaikkien hengellisten siunausten lähde. Auta minua olemaan osa siunaustesi kiertokulkua. Ole joka tilanteessa elämäni lähde ja opeta minulle, miten voin vuorostani siunata toisia.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.03.2025 08:46

13. MAALISKUUTA
Suloisia siunauksia
LUE PSALMI 34

Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä. Autuas se mies, joka häneen turvaa! Psalmi 34:9

Kun yrität arjen keskellä miettiä,mitä hyvää elämässäsi on, voi olla ettet keksi montaa asiaa. Kamppailet päivittäin saadaksesi rahat riittämään, ja muutenkin on rankkaa. Olet kiitollinen monesta asiasta, mutta väsymys hämärtää näkökenttäsi.

Ehdotan, että pysähdyt hetkeksi hengähtämään. Kun sinulla on Herra Jeesus Kristus, olet saanut maailman suurimman siunauksen. Ajatus ei ole ylihengellinen, vaan se on perusta koko tämän hetkiselle olemassaolollesi ja tulevalle elämällesi taivaassa.

Kristuksessa sinulla on iankaikkisen elämän varmuus. Maallinen elämä on usein hämmentävää, mutta on olemassa paikka, joka on täynnä ennennäkemätöntä kauneutta ja iloa, ja se odottaa jokaista, joka tuntee Kristuksen Herrana, pelastajana ja elämän antajana. Taivas on todellinen, ja sen siunaukset ovat varmat.

Jeesuksessa Kristuksessa omistat todellisen elämän lähteen. Hän antaa rakkauden, ilon, rauhan, voiman, lohdutuksen, toivon ja kärsivällisyyden. Hän ravitsee sielusi ja tekee henkesi eläväksi. On mukavaa, kun on omaisuutta, mutta tavara ei voi antaa elämää - vain Jeesus voi.

Kristus on ystäväsi kaikkina aikoina. Hän ymmärtää pettymyksesi, iloitse kanssasi, kun onnistut, ja seisoo tukenasi kaikissa koettelemuksissa. Voit vuodattaa sydämesi hänelle, itkeä hänen edessään ja riemuita yhdessä hänen kanssaan.

Aloita siunausten laskeminen siitä, mitä omistat Jeesuksessa. Huomaat, että siunauksia on lukematon määrä.

Jeesus, sinä olet minun siunausteni lähde. Olet koko elämäni. Annat rakkauden , ilon, rauhan, voiman, lohdutuksen ja toivon. Ravitset sieluni ja teet henkeni eläväksi. Kiitos siitä, Herra.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.03.2025 09:58

14. MAALISKUUTA
Puettu voimaan
LUE LUUKAS 24: 44-49

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. Johanneksen evankeliumi 6:63

Sen jälkeen kun Jeesus oli noussut kuolleista ja mennyt ylös Isän luo, opetuslapset halusivat malttamattomasti viedä sanomaa eteenpäin. Jeesus oli kehottanut heitä odottamaan, kunnes he saisivat varustuksekseen voiman korkeudesta (Luuk. 24:49). Hänen sanansa viittasivat helluntaihin, jolloin Pyhä Henki tulisi maan päälle ja aloittaisi uuden palvelustehtävänsä uskovan sisimmässä.

Jos Apostolit tarvitsivat Pyhän Hengen voidakseen elää ja palvella hedelmällisesti, varmasti mekin tarvitsemme. Kristityn elämä alkaa uudestisyntymisestä, joka on Pyhän Hengen työ meissä, ja se jatkuu Pyhän Hengen kautta.

Tarvitsemme Jumalan Hengen voimaa, jotta eläisimme voitokkaasti olosuhteidemme keskellä. Kriisien kohdatessa vain Henki voi antaa Jumalan toivon, voiman ja rauhan. Hän tuo Kristuksen ajatukset ja elämän luoksemme keskellä tunnekuohuja ja tilanteita, jotka yllättävät ja horjuttavat meitä.

Jumalan Henki asuu meissä ja noudattaa Raamatun ohjeita. Hänen avullaan pystymme rakastamaan vihollisiamme, kiittämään keskellä sydänsuruja, kieltämään itsemme ja kääntämään pilkkaajille toisenkin posken. Pyhä Henki tuo ilmi Kristuksen elämää kauttamme.

Herra on antanut sinulle Henkensä, niin että hän saisi kirkastaa itsensä sinussa. Hän on riittävä varustus jokaiseen tilanteeseen. Taivuta itsesi päivittäin hänen hallintavaltansa alle ja anna hänen viedä päätökseen se työ, jonka hän aloitti sinussa pelastuksen hetkellä.

Rakas Herra, taivutan elämäni sinun hallintavaltasi alle, niin että saat viedä päätökseen sen työn, jonka olet aloittanut minussa. Nosta henkeni olosuhteiden yläpuolelle. Kun tunteet ja elämäntilanteet heilahtelevat, anna minulle Kristuksen mieli.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.03.2025 08:38

15.MAALISKUUTA
Muuttunut elämä
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 3: 1-17

Jumalaa yksin minun sieluni hiljaisuudessa odottaa, häneltä tulee minulle apu. Psalmi 62:2

Kun ihminen on pelastunut, maailma yrittää jatkuvasti painostaa häntä mukautumaan sen sanelemaan arvojärjestykseen, ja hän saattaa ajoittain menettää otteensa Jumalan asettamasta arvojärjestyksestä. Sähkölaskut on maksettava ajallaan, auto juuttuu aamuruuhkaan, ja ja jonkun on jatkossakin leikattava ruoho pihamaalta ja tiskattava astiat. Arkiset askareet voivat toisinaan estää muistamasta, mikä käänteentekevä muutos tapahtui uudestisyntymisessä.

Pelastuksen hetkellä ihminen ottaa vastaan Pyhän Hengen ja Kristuksen mielenlaadun. Pyhä Henki tekee työtään uskovassa tavallisten arkikokemusten kautta ja muuttaa häntä Kristuksen kaltaisuuteen. Laskujen maksussakin uskova saa luottaa Hengen varustukseen. Raivostuttavan hitaasti matelevassa autojonossa voi mietiskellä raamatunjakeita. Olen kokeillut sitä, ja se toimii. Pihatöitä tehdessä voi nauttia luomistyön kauneudesta, ja keittiö on hyvä paikka kiittää Jumala kaikesta siitä, mitä hän on antanut.

Kristitty on uusi luomus, hänessä asuu uusi henki, ja elämällä on uusi tarkoitus. Hänet on luotu kunnioittamaan Jumalaa kaikessa, mitä hän tekee, ja myös siinä, mitä hän juo ja syö ja ajattelee.

Jos kokemuksesi ovat täynnä tylsyyttä, muistuta mieleesi se mahtava muutos, jonka Herra teki sillä hetkellä, kun hän pelasti sinut. Elämässäsi on uusi ulottuvuus, hengellinen todellisuus, ja saat nauttia siitä joka hetki, kun vaellat uskon kuuliaisuudessa.

Taivaallinen Isä, kiitos siitä valtavasta muutoksesta, joka tapahtui minussa, kun pelastit minut. Kiitos taivaallisesta ulottuvuudesta, josta saan nauttia kaikilla elämänalueilla. Tahdon kunnioittaa sinua kaikessa, mitä teen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.03.2025 09:37

16. MAALISKUUTA
Jumalan kätten tekoa
LUE MATTEUS 22: 34-40

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. Matteus 22:40

Jotkut ovat omaksuneet sen näkemyksen, että itsensä rakastaminen on itsekästä.

Kristityt on kutsuttu rakastamaan Jumalaa ja toisia ihmisiä, mutta tasapainoiseen elämään kuuluu myös oman itsensä arvostaminen Raamatun mukaisesti. Itsestään oppii välittämään terveellä tavalla, kun katselee itseänsä Jumalan silmin.

Jumala on julistanut, että hänen lapsensa ovat hänen kättensä tekoa. Hän pitää meitä äärettömän arvokkaina, niin arvokkaina, että hän antoi oman Poikansa kuolemaan meidän edestämme.

Vaatteesi, kotisi, autosi, työsi ja ystäväpiirisi eivät määrittele sitä, minkä arvoinen olet. Jumala määrittelee sinun arvosi. Hän arvostaa sinua niin paljon, että haluaa viettää iankaikkisuuden kanssasi.

Arvostamme itseämme oikealla tavalla, kun pidämme hyvää huolta itsestämme. Jokainen on Jumalan mestariteos, ja saamme huolehtia itsestämme sen mukaisesti. Ruumiimme tarvitsee liikuntaa ja tasapainoisen ruokavalion. Ulkoisen olemuksemme tulisi olla siististi hoidettu. Kiillotamme huonekalut ja vahaamme auton, koska ne ovat meille arvokkaita. Emmekö me ihmiset ole paljoa arvokkaampia kuin ne?

Sinä olet Jumalan hyvä ja ihana luomus. Mitä enemmän muistutat itseäsi siitä, että Jumala arvostaa sinua, sitä syvemmin rakastut häneen ja kykenet jakamaan jakamaan hänen rakkauttaan muille.

Jumalani, olet julistanut minut äärettömän arvokkaaksi. Auta minua näkemään itseni niin kuin sinä näet. Sinä pidät minua niin arvokkaana, että annoit oman Poikasi kuolemaan minun edestäni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.03.2025 08:33

17.MAALISKUUTA
Todellinen henkilöllisyytesi
LUE EFESOLAISKIRJE 4:17-24

... ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Efesolaiskirje 4:24

Moni kamppailee koko elämänsä ajan etsien todellista minuuttaan. Nuoret peilaavat minuuttaan kavereista, ja vanhemmat koettavat löytää oman persoonallisen tyylinsä. Omaisuus ja asema ovat ne kriteerit, joiden perusteella useimmat päättelevät, keitä he ovat.

Aikuiset määrittelevät henkilöllisyytensä useimmiten ammattinsa, palkkatasonsa tai sosiaaliryhmänsä mukaan. Kuviteltu asema vaikuttaa suuresti siihen, miten ihminen käyttäytyy. Hän toimii sen mukaan, kuka arvelee olevansa.

Kristityn suurimpia etuja on se, että hän tietää henkilöllisyytensä perustuvan Jeesuksen saavutuksiin. Kun kristitty ymmärtää olevansa Jumalan lapsi, Jumalan perillinen, sekä taivaan että maan kansalainen, pyhitetty ja Jumalan mestariluomus, hän alkaa käyttäytyä sen mukaisesti.

Tiedätkö kuka olet Kristuksessa?

Voit rakentaa avioliittosi, työurasi, ihmissuhteesi ja kaikki suunnitelmasi sen varaan, että sinulle on avautunut uusi yhteys Jumalan Pojan kanssa.

Läheinen yhteys Jeesukseen auttaa sinua määrittämään arvomaailmasi, tärkeysjärjestyksesi ja mielipiteesi. Hän on varma perusta, ja hänessä olet täydellinen. Jeesuksen kautta menneisyytesi, nykyisyytesi ja tulevaisuutesi muodostavat selkeän kokonaisuuden ja saavat oikean merkityksen.

Isä, kiitos että olen täydellinen Pojassasi Jeesuksessa. Menneisyyteni, nykyisyyteni ja tulevaisuuteni ovat sidotut siihen, kuka Jeesus on. Auta että arvomaailmani, tärkeysjärjestykseni ja mielipiteeni aina heijastaisivat sitä suhdetta, joka minulla on Poikasi kanssa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.03.2025 08:28

18. MAALISKUUTA
Kuinka mittaat varakkuutesi?
LUE ROOMALAISKIRJE 10:8-13

Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Roomalaiskirje 10:13

Jos joku kysyisi sinulta, oletko rikas, vastauksesi olisi luultavasti kielteinen.

"Maksan laskuni, ja käteen jää vain rippeet. Tienaan ehkä paremmin kuin joku toinen, mutta rikkaaksi minua ei voi kutsua."

Oletko tullut ajatelleeksi, että Kristuksessa olet äärettömän rikas.

"En tunne olevani rikas. Ei tarvitse muuta kuin kurkistaa lompsaani ja todeta, ettei minulla tosiaankaan ole liikoja varoja."

Käytät väärää arviontimenetelmää. Jumala ei anna arvoa samoille asioille kuin ihminen. Jumalan mittapuun mukaan omistat epätavallisia rikkauksia, koska olet asettanut uskosi Jeesukseen. Jumalan armon koko rikkaus on vuodatettu yllesi sen kautta, että vastaanotit yhden lahjan, Jumalan Pojan Jeesuken Kristuksen.

Et kohtaa ainoatakaan tilannetta, ongelmaa tai estettä ilman Jumalan armon runsasta varustusta. Hän antaa sinulle viisautta, voimaa, johdatusta, kärsivällisyyttä ja rakkautta ilman mitään rajoja. Olet rikas Jumalan lapsi, sillä Jeesuksessa sinulle on annettu kaikki, mitä elämään tarvitaan taivaassa ja maan päällä.

Jumalan apu on ulottuvillasi aina, kun tarvitset.Sinulle on annettu lahjaksi iankaikkinen elämä, ja hänen siunauksensa täyttävät sydämesi päivittäin ja pulppuavat ylitsevuotavina.

Saat elää arvokasta elämää.

Herra, kiitos että vuodatat rikkautesi minun ylleni. Kiitos uuden elämän aarteista, jotka omistan Kristuksessa. Hänessä minulle on annettu iankaikkinen elämä, viisaus, voima, johdatus ja kärsivällisyys. Ylistän sinua rajattomasta rakkaudestasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.03.2025 09:39

19. MAALISKUUTA
Astu uuteen asemaasi
LUE KOLOSSALAISKIRJE 3: 1-17

Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa. Kolossalaiskirje 3:3

Taloudellinen köyhyys voi osua kenen tahansa kohdalle sellaisten tapahtumien seurauksena, joihin ei itse voi vaikuttaa. Hengellinen köyhyys on sen sijaan tila, jossa uudestisyntyneen kristityn ei ikinä tarvitse elää.

Jumala on asettanut sinut Kristukseen, ja sen kautta sinulla on rajoittamaton pääsy kaikkien Isän siunausten lähteelle.

Miksi sitten monet eivät vaella Raamatun antaman korkean kutsumuksen mukaisesti? Miksi niin monet kärsivät sisäisestä janosta ja elävät jatkuvassa tappiomielialassa ja tottelemattomuudessa?

Hengellisen aliravitsemuksen kaksi päätekijää ovat tietämättömyys ja epäusko. Jos kristitty tuntisi voimavarat, jotka hän omistaa Kristukseessa, hän käsittäisi, ettei enää ole synnin vallassa vaan hänet on sovitettu ja hän on pyhä.

Usko on ratkaiseva tekijä, koska epäusko suistaa kristityn hengelliseen köyhyyteen. Niin kauan kuin ajattelet itsestäsi Raamatun vastaisia ajatuksia, ryvet itsesyytöksissä ja itsesäälissä. Et voi kokea sitä iloa ja rauhaa ja voimaa, joka tulee osaksesi uskon kautta. Olet rikas ja pyhä, ja Jumala on antanut sinulle korkean kutsumuksen.

Voit uskon kautta elää todeksi sen, mitä Raamattu sinusta sanoo. Astu rohkkeasti uuteen asemaasi Kristuksessa.

Herra, sinun Sanasi perusteella ja uskon kautta astun uuteen asemaaani Kristuksessa.Olet antanut minulle korkean ja jalon kutsumuksen. Riemuitsen hengellisistä rikkauksistani.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.03.2025 11:00

20. MAALISKUUTA
Jumalan valitsema
LUE 1.PIETARIN KIRJE 1: 3-12

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä. Hän on suuren laupeutensa mukaan uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta. 1. Pietarin kirje 1:3

Muistatko hyljätyksi tulemisen tunnetta, kun sinua ei huolittu koripallojoukkueeseen, toivomaasi yliopistoon, uusiin työtehtäviin tai hauskalle matkalle?

Tai muistatko, miten hyvä olo sinulle tuli, kun sait tuntea kuuluvasi joukkoon? Valituksi tuleminen tuotti valtavaa iloa.

Jumala valitsi sinut pelastukseen; ennen maailman perustamista. Jo ennen kuin hän aloitti luomistyön, hän laati mielessään valmiiksi ihmeellisen suunnitelman, niin että voisit uudestisyntyä hänen lapsekseen.

Sellainen ansaitsematon rakkaus saa hämmästymään ja nöyrtymään Jumalan edessä. Sydän on täynnä syvää ihailua, kun kohtaamme Jeesuksen hyvyyden, lempeyden ja armon.

Jumala valitsi sinut. Se kertoo paljon siitä, miten arvokas sinä olet. Ei väliä, missä asut, miltä näytät, millaista autoa ajat tai paljonko saat palkkaa. Voit iloita Jumalan suunnitelmasta. Hän valitsi sinut, eikä hän ikinä hylkää sinua.

Rakas taivaallinen Isä, tunnen itseni usein muiden hylkäämäksi. Kiitos, että jo ennen maailman perustamista sinulla oli pelastusuunnitelma minua varten. Olet hyväksynyt minut.Kiitos, että olet valinnut minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.03.2025 09:10

21. MAALISKUUTA
Jumalan lapsi
LUE 1.PIETARIN KIRJE 1:13-21

Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut kirkkautta varten. Roomalaiskirje 9:23

Jokaisen on henkilökohtaisesti vastattava Jumalan pelastustarjoukseen (Ef.1:13). Kun ihminen uskon kautta vastaa kutsuun myöntävästi, Jumalan totuus alkaa tehdä ainutlaatuista ja hienoa työtään hänen sisimmässään. Meillä, jotka olemme asettaneet uskomme Kristukseen, on sellainen määränpää, jota emme itse osaisi edes kuvitella."Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden" (Ef.1:5).

Jumala ei pelastanut sinua vain siksi, että säästyisit helvetin kauhuilta ja rangaistukselta. Hän pelasti sinut saadakseen liittää sinut yhteyteensä. Olet korkeimman Jumalan lapsi, ja sinulle on sen perustella annettu valtava lupaus siitä, että saat elää läheisessä suhteessa taivaalliseen Isääsi ja tukeutua kaikessa hänen rakkauteensa. Pysyt iankaikkisesti taivaan Isän lapsena.

Sinut on myös edeltä määrätty Jumalan Pojan kaltaisuuteen (Room. 8:29). Kun vastaanotit Kristuksen pelastustyön, sinussa käynnistyi työ, joka kestää koko maallisen elämäsi ajan ja jonka tulokset tulevat näkyviin taivaassa. Jumala tekee sinussa peruuttamatonta työtään muuttaen sinua samankaltaiseksi kuin hänen Poikansa. Voitko kuvitella mitään loistokkaampaa?

Kaikkivaltias Jumala, pyydän että jatkat muokkaamistani Poikasi kaltaisuuteen. Ylistän ja kiitän sinua siitä peruuttamattomasta työstä, jota teet elämässäni.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito