2. MAALISKUUTA
Jerikon muurit elämässä
LUE JOOSUA 6
Ole luja ja rohkea; sillä sinä jaat tälle kansalle perinnöksi sen maan, jonka minä heidän isillensä vannotulla valalla olen luvannut antaa heille. Joosua 1:6
Kukaan kunniamerkkinsä ansainnut sotapäällikkö ei lähtisi taisteluun valmistautumatta, ilman selvää ja vakuuttavaa hyökkäyssuunnitelmaa. Riski olisi liian suuri ja voitonmahdollisuudet olemattoman pienet. Kuitenkin Jumala halusi Joosuan toimivan juuri siten. Joosua lähti kohti mahtavaa ja täydellisesti varustettua Jerikon kaupunkia ilman minkäänlaisia sotatoimenpiteitä, turvanaan vain Jumalalta saatu marssikäsky ja lupaus siitä, että israelilaiset selviytyisivät voittajina.
Miten Joosua pystyi pitämään päänsä pystyssä ja astumaan varmoin askelin taistelukentälle? Hän tiesi, kuka oli tilanteen Herra. Hänen ei tarvinnut kantaa murhetta mahdollisesta häviöstä tai tappiosta. Hetkelliset heikkouden tunteet pyyhkäistiin pois viimeistään sillä hetkellä, kun muurit tulivat rymisten alas. Kaikki epäilykset unohtuivat siinä riemun huumassa, kun he valloittivat kaupungin Herralle.
Sinun jerikosi voi olla ongelma, jota et pysty ratkaisemaan, tai päättynyt ihmissuhde, joka on jättänyt selvitettäväksesi sydänsuruja. Kohdatessasi oman elämäsi jerikon saat luottaa siihen, että Jumala pystyy voittamaan sen. Sinun varustuksenasi on hänen Sanansa, jonka totuutta saat noudattaa ja soveltaa joka tilanteessa.
Et ehkä edes ymmärrä, miten tilanne ratkaistaan, ja loputulosta odottaessasi saatat tuntea olosi kaikkea muuta kuin voitokkaaksi. Silti totuus on se, että Herran kanssa et koskaan jää häviäjäksi. Voitto kuuluu sinulle.
Taivaallinen Isä, auta etten kantaisi murhetta edessä häämöttävistä linnakkeista. Haluan vastaanottaa sinun ohjeesi. Kun kohtaan Jerikon omassa elämässäni, muistuta minua siitä, että voitto kuuluu minulle.