Lapsikaste Raamatun valossa

Lapsikaste Raamatun valossa

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.10.2024 09:57

Raamattu tuntee kaksi erilaista kastetta, vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen. Joidenkin suurten kirkojen opin mukaan lapsikasteessa tapahtuu uudestisyntyminen.

Kun roomalaiskatolinen kirkko jakautui uskonpuhdistuksen aikaan, siitä irtautunut luterilaisuus omaksui sieltä kaksi sakramenttia, lapsikasteen ja ehtoollisen.

Sieltä perityn näkemyksen pohjalta myös luterilaisen kirkon piirissä on yleensä katsottu, että lapsikaste uudestisynnyttää ihmisen.

Korneliuksen sukulaiset ja ystävät

Tätä näkemystä kasteesta on pyritty tukemaan Raamatusta otetuilla esimerkeillä ja lausunnoilla. On vedottu Apostolien tekojen kerromukseen Korneliuksen perhekunnasta, joka kastettiin kokonaisuudessaan.

Kuitenkin Raamattu mainitsee vain, että Kornelius "oli kutsunut koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä". (Apt. 10:24)

Kun kokoontunut väki oli kuullut Pietarin puheen, "tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat .. silä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa." (Apt. 10:44,46)

Sydämet puhdistuivat uskolla

Raamattu ei mainitse, että Korneliuksen kodissa olisi kuulijoiden joukossa ollut sylivauvoja. Nämä "sukulaiset ja lähimmät ystävät", jotka oli kutsuttu paikalle, kuulivat Pietarin saarnan, tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä. Sen merkiksi he kaikki puhuivat kielillä. Tämä kaikki viittaa ymärtävässä iässä oleviin ihmisiin.

Myöhemmin Pietari joutui puolustelemaan ratkaisuaan kastaa pakanasyntyisiä ihmisiä Korneliuksen kodissa. Hän mainitsi, että Jumala ei tehnyt mitään erotusta juutalaisten ja pakanoiden välillä van "puhdisti heidän sydämensä uskolla" (Apt. 15:9).

Jos paikalla oli lapsia, nämä olivat jo sen verran varttuneita, että he tarvitsivat sydämen puhdistusta ja pystyivät uskon kautta pelastumaaan eli uudestisyntymään. Voimme olla vakuuttuneita, että kastettujen joukossa ei ollut sylivauvoja.

Usko tulee evankeliumin kuulemisesta

Raamattu sanoo; "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." (Room. 10:17) Uskoon voi siis tulla vain, jos kuuntelee Jumalan Sanaa. Vastasyntynyt lapsi voi tehdä sen vasta sitten, kun hän tulee ymmärtävään ikään.

Jeesus sanoi Nikodeemukselle, että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä pelastuaksen ja päästäkseen Jumalan valtakuntaan (Joh.3:3).

Jotkut opettavat, että vanhan liiton ympärileikkaus olisi uuden liiton lapsikasteen esikuva. Kuitenkaan uudestisyntymistä ei tapahtunut pienen lapsen ympärileikkauksessa. Tämä käy ilmi Nikoodemuksen ja Jeesuksen keskustelusta. Jeesus joutui sanomaan ympärileikatulle fariseukselle, että "jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."(Joh.3:5).

Elävä vesi pelastaa

Vedestä ja Hengestä syntymistä on yritetty selittää lapsikasteeksi. Näin siis annetaan ymmärtää, että papin suorittama toimitus uudestisynnyttää ihmisen.

Jeesus keskusteli Sykarin kaivolla naisen kanssa, joka tuli hakemaan sieltä vettä. Jeesus puhui elävästä vedestä, joka muuttaa elämää.

Jeesus tarkoitti tällä vedellä Pyhää Henkeä. Hän sanoi:" Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh.4:14)

Jesus puhui tästä elävästä vedestä myös Jerusalemissa. "Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu." (Joh.7:37-39)

Raamattu siis kertoo selvästi, että tämä uudestisynnyttävä elävä vesi tarkoittaa Pyhää Henkeä eikä kastevettä.

Elävä usko pelastaa

Kun Jeesus oli keskimmäisellä ristillä, hänen molemmilla puolillaan oli ristiinnaulittuna ryöväri ja heitä odotti kuolema.

Raamatussa tuodaan esille, että molemmat pilkkasivat Jeesusta. Kuitenkin Jeesuksen oikealla puolella oleva ryöväri kääntyikin Jeesuksen puolelle, tunnusti Jeesuksen ja pyysi muistamaan häntä kun Jeesus saapuu valtakuntaansa.

Tämä kääntymykseen tullut ryöväri pelastui. Jeesus ei sanonut hänelle, että hän ei voi enää pelastua, koska häntä ei ole kastettu.

Kaste ei pelasta ketään, mutta se kuuluu pelastuksen jälkeen otettaviin ensiaskeliin. Elävä usko Jeesukseen pelastaa ihmisen taivaan kirkkauteen.

Sakari Ahola
Reisjärvi
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Lapsikaste Raamatun valossa

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.10.2024 11:32

Sakari Ahola kirjoitti:Vedestä ja Hengestä syntymistä on yritetty selittää lapsikasteeksi. Näin siis annetaan ymmärtää, että papin suorittama toimitus uudestisynnyttää ihmisen.

Jeesus keskusteli Sykarin kaivolla naisen kanssa, joka tuli hakemaan sieltä vettä. Jeesus puhui elävästä vedestä, joka muuttaa elämää.

Jeesus tarkoitti tällä vedellä Pyhää Henkeä. Hän sanoi:" Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh.4:14)

Eilen jälleen nousi mieleeni tuo lapsikaste ja mietin sitä, että; "Miksi kastatin omat lapseni?" En silloin vielä ollut uskossa, enkä lukenut Raamattuakaan, siis en edes käsittänyt/ymmärtänyt mitään koko lapsikasteesta. Ja oma vauvakastettani en edes muista, muuta kuin että äiti kertoi mun räkyneen koko toimituksen ajan isoon ääneen. Taisin siloin koittaa sanoa, että;"Tää ei oo oikein". Ja rehellisesti sanottuna, niin en ole koskaan edes vaivautunut ajattelemaan,miettiin sitä; Mitä ja mikä on lapsikaste?! Se oli vain traditio, tapa, joka piti suorittaa. En edes ajatellut silloin, että lapsi pitää liittää kirkonkirjoihin, tms, ei! Se oli vain tapa, ei muuta. :roll: Ja arvelen sen olevan lähes kaikille vanhemmille, vain tapa, pakko toimitus, eikä he edes pysähdy aatteleen, että;"Miksi kastatan vauvani"? Se vain kuuluu tapoihin tehdä se kirkkoon kun kuuluu siis evlut.. :???:

Kuka pelastuu kun on vauvana, tai miksei aikuisenakin kastettu, ripoteltu vettä päähän. Onko silloin tultu uskoon, saatu synnit anteeksi ja pelastuttu kadotuksesta? Onko Pyhä Henki silloin astunut vauvan sydämeen, Jeesuksen kanssa asumaan, niin kuin Raamattu sanoo tapahtuvan, kun ihminen tulee uskoon, ottaa Jeesuksen vastaan elämänsä/ sydämensä tietoisella päätöksellä ja uudestisyntyy Elävään uskoon, kuolleesta uskostaan.

Voiko vauva päättää ottaa..[u] Jeesuksen syntiensä sovittajaksi, sekä pelastajakseen ja kasteessa saada syntinsä anteeksi Hänen [Jeesuksen]veressä? Mitkä synnit? Eihän vauva, lapsi ole syntinen, kuin vasta sitte, kun hän ymmärtää: oikean ja väärän, pahan ja hyvän. Siihen asti lapsi on synnitön ja Jumalan lapsi 100%:sesti. Siis jos kuolee pääsee taivaaseen ilman minkäänlaista hätäkastettakin. Uskotko sen? Eihän Jeesus kehottanut kastamaan pieniä lapsia, vai käskikö? Ei, vaan Hän vain laski kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. Näin meidänkin pitää tehdä. :thumbup:

Ja huom! Miten jonkun papin käden kosketus, veden pirskostelu voisikaan ketään pelastaa, uudestisynyttää elävään uskoon, ei mitenkään, ei mikään ihmisen suorittama tehtävä,tai teko voi ketään pelastaa. Älkää eksykö!

Anneetaan vauvan kasvaa ja kehittyä, elää rakkauden ilmapiirissä, hyväksyttynä ja sitten vasta, kun lapsi on tarpeeksi iso, niin hän itse voi haluta tulla uskoon ja saada syntinsä anteeksi. On monia kertomuksia miten jo 5-6 vuotiaatkin ovat tulleet synnin tuntoon ja tahtoneet pelastua, saada syntinsä anteeksi. Mikä oiskaan ihanampaa! :thumbup:

Ap. t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!