Hämmentävä ilmiö voimistuu lasten keskuudessa – Asiantuntija

Hämmentävä ilmiö voimistuu lasten keskuudessa – Asiantuntija

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.09.2024 16:59

Hämmentävä ilmiö voimistuu lasten keskuudessa – Asiantuntija kertoo, miksi he matkivat eläimiä

Etenkin lasten ja nuorten parissa havaitussa therianissa on asiantuntijan mukaan pohjimmiltaan kyse yhteisöllisyydestä.

Kuva
Theriania toteuttava lapsi käyttäytyy eläimen tavoin. Kuvituskuva. Mostphotos

Riku Isokoski
Eilen klo 7:32
ILTALEHTI

Suomalaisten lasten ja nuorten keskuudessa on yleistynyt ilmiö nimeltään therian, jossa pyritään muistuttamaan jotain olemassa olevaa eläintä ja käyttäytymään eläimen tavoin.

– Therian ei ole myyttinen olento, kuten lohikäärme tai yksisarvinen. Ihminen kokee henkilökohtaista tai syvällistä yhteyttä johonkin tiettyyn eläimeen, kertoo sähköpostitse Mannerheimin Lastensuojeluliiton digitaalisen nuorisotyön asiantuntija Kaisa Önlen.

Ilmiö on aiheuttanut muun muassa sen, että Oulussa eräs rehtori oli kieltänyt oppilailta roolivaatteiden ja lelujen tuonnin kouluun.

Lue myös Lehdet: Lapset ovat alkaneet identifioitua eläimiksi – Kouluissa aloitettu toimet

– Pienten oppilaiden on hankala tehdä ero välitunti- ja tuntikäyttäytymisen välillä. Se on sellaista, että tunnillakin konttaillaan, mau’utaan ja miu’utaan tai haukutaan, rehtori kertoi Ilta-Sanomille.

Ongelmaksi rehtori mainitsi Ilta-Sanomille myös sen, että sukkasillaan ulkona liikkuvat lapset tuovat mukanaan likaa sisätiloihin. Rehtori kertoi myös, että Etelä-Suomessa kyseessä on jonkinasteinen ongelma joissain kouluissa.

Yhteisöllisyyttä etsimässä

Koko juttu täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Maailmalla ja kotimaassammekin tapahtuu