Kapina ja viha Jumalaa kohtaan

Kapina ja viha Jumalaa kohtaan

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.04.2024 08:42

Jari Iivanainen

Lue, miten kapina ja viha Jumalaa kohtaan ilmenee nykyaikana

Tässä kirjoituksessa käsitellään kapinaa ja vihaa Jumalaa kohtaan, sitä, miten ihmiset torjuvat Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen. Eli oletuksena on, että Jumala on todella olemassa ja on ilmoittanut itsensä poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, mutta ihmiset torjuvat sanoman tästä eivätkä halua ottaa Jumalaa ja uskoa häneen huomioon.

Ilmapiiri länsimaissa onkin sellainen, että Jumala halutaan pois päätöksenteosta ja koko yhteiskunnasta. Esim. yliopistot, jotka aikanaan syntyivät kristillisen uskon pohjalta ja joissa Raamatun opetus oli keskeistä, ovat tämän kehityksen kärjessä. Niissä voit edustaa mitä tahansa maailmankatsomusta ja uskontoa tai ateismia, ja se on kaiken arvostelun ulottumattomissa. Sen sijaan, jos mainitset, että Jeesus Kristus on ainoa tie ja edustat kristillistä uskoa, sinua pidetään ahdasmielisenä ja ajastasi jälkeenjääneenä. Tämä on osoitus yliopistojen täydellisestä muutoksesta arvomaailman ja uskomusten suhteen. Niistä on tullut ateismin ja humanistisen uskon linnakkeita.

Syitä siihen, miksi kehitys länsimaissa on mennyt tähän suuntaan, on monia. Niistä tärkeimpiä ovat evoluutioteoria ja liberaaliteologia, jotka ovat murentaneet kristillisen uskon pohjaa ihmisten mielissä. Ihmisillä on mielikuva, että maailmankaikkeus ja elämä syntyivät ja kehittyivät itsestään ja ettei Raamattu ole historiallinen kirja. He ajattelevat, ettei kristillinen usko ole totta, ja siksi he torjuvat evankeliumin sanoman ja Jeesuksen Kristuksen.

Osasyy kehitykseen ovat ateismin sanansaattajat kuten Richard Dawkins, Sam Harris, Daniel Dennett, Christopher Hitchens ja lukuisat muut, jotka ovat kirjoissaan hyökänneet Jumalaa ja kristillistä uskoa kohtaan. He tavallaan ovat taistelleet olematonta vastaan, koska heidän näkemyksensä mukaan Jumalaa ei ole edes olemassa. Heidän vaikutuksensa on ollut suuri, koska he ovat saaneet runsaasti tilaa tiedotusvälineissä ja heidän kirjojaan on painettu suuria määriä.

Nykykehitys ei ole uutta. Me tiedämme historiasta, että Jeesuksen lisäksi suurin osa ensimmäisistä apostoleista koki marttyyrikuoleman, joten vastustus silloinkin oli suurta. Todelliset Jeesukseen uskovat kristityt ovat aina olleet vainon kohteena ja ovat nykyään suurin vainottu vähemmistö maailmassa.

Samanlaista kehitystä oli kommunistimaissa sekä Saksassa, ennen kuin natsismi pääsi valtaideologiaksi. Nämä yhteiskunnat perustuivat ns. tieteelliseen maailmankuvaan, jossa hylättiin usko Jumalaan, ja evoluutioteoria oli suosittu ideologia päättäjien mielessä. Päättäjät eivät uskoneet Jumalan olemassaoloon ja että he ovat tilivelvollisia teoistaan Hänelle, ja se vaikutti heidän tekoihinsa. Esim. Hitler oli evoluutioteorian kannattaja. Samoin Neuvostoliiton johtajan, Stalinin, elämänkerrassa kerrotaan, kuinka uskonnollisen kasvatuksen saanut ja teologiaa opiskellut Stalin tulee ateistiksi luettuaan Darwinin teoksen Lajien synty. Se tapahtui 13-vuotiaana. Sen jälkeen hän alkoi käännyttää ystäviäänkin ”uuteen uskoon” lainaamalla heille Darwinin kirjoja.

Mutta miksi ihmiset vihaavat Jumalaa ja Jeesusta Kristusta? Miksi he torjuvat kristillisen uskon, Jeesuksen ja apostolien opetukset sekä evankeliumin sanoman syntien anteeksiantamuksesta? Itse ajattelen, että kysymys on valheista, joihin ihmiset uskovat. He ovat valheiden vallassa, ja se saa heidät kielteiseksi evankeliumin sanomalle. Saatana on Jeesuksen sanojen mukaan ”valhettelija ja sen isä” (Joh 8:44), ja kun ihmiset uskovat näihin saatanan valheisiin, he eivät halua etsiä Jumalaa ja syntien anteeksiantamusta. He jäävät Jumalan valtakunnan ulkopuolelle valheiden takia.

Seuraavaksi siis käsitellään tätä aihetta. Aluksi puhutaan siitä, miten meidän lihallinen luontomme, joka on myös jokaisessa uskovassa jäljellä, ei halua alistua Jumalan tahtoon ja on viemässä meitä väärään suuntaan. Se on hyvä lähtökohta aloittaa tämän aiheen käsittely.

Vihollisuus Jumalaa vastaan ilmenee omassa lihassamme eli sisimmässämme.

- (Room 8:7) sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

- (Room 7:21,22) Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

Koko kirjoitus täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..