Lähes kuopattu vapaaseurakunta sai uuden alun Kajaanissa

Lähes kuopattu vapaaseurakunta sai uuden alun Kajaanissa

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.01.2024 10:43

VAPAASEURAKUNNAT 26.01.2024 14:50 (päivitetty 15:38)
MANUEL RAUTALAHTI

Joulukuun virallisesta kokouksesta piti tulla viimeinen laatuaan Kajaanin vapaaseurakunnassa. Mutta siitä sukeutuikin uuden alun ensimmäinen.

Kajaani on Kainuun pääkaupunki, ja vapaaseurakunta on toiminut alueella vuosikymmenten ajan. Viime vuosina kokouksia on ollut harvakseltaan, väki on vähentynyt ja ikääntynyt. Vanhimmistoa ei ole saatu enää muodostettua eikä omia kokoustiloja ole ollut hetkeen. Toiminta ja seurakunta päätettiin lakkauttaa.

Vapaakirkon sääntöjen mukaan seurakunta voidaan lakkauttaa, jos päätökseen yhtyy neljä viidesosaa läsnä olevista varsinaisista jäsenistä, ja se tehdään kahdessa peräkkäisessä seurakunnan kokouksessa, joista ainakin toinen on varsinainen kokous. Kajaanissa ensimmäinen oli pidetty ja toista odoteltiin. Valot olivat jo sammumassa, mutta sitten tapahtui jotain.

– Syksyllä ajellessamme kohti Kiponniemeä Vapaakirkon työntekijäpäiville emme voineet kuvitellakaan, että löytäisimme itsemme vuodenvaihteessa Kajaanista, Harri Miettinen hymyilee.

Tarve johdatuksena

Hyvin usein Jumala puhuu ja vaikuttaa toisten ihmisten kautta. Työntekijäpäivillä Hannu Vuorinen kertoi pienten seurakuntien haasteista. Nimeltä mainittiin seurakuntia, jotka olivat lakkautusuhan alla. Kajaani mainittiin. Tilaisuuden jälkeen Harri ja Sari Miettiselle tuttu pastori Esko Taipale tuli puheille. Kuulumisten vaihdon lomassa Esko kysyi, onko Kajaani käynyt koskaan mielessä, siellä tarvittaisiin työntekijöitä. Ei, myönsivät molemmat, mutta eivät kuitenkaan tyrmänneet ajatusta. Keltaisesta valosta innostuneena Esko paiskasi heti kättä, ja sovittiin, että aletaan rukoilla asiaa. Kajaani alkoi pikkuhiljaa lyödä kipinää Miettisten sydämissä, ja siemen alkoi itää.

Koko kirjoitus täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..