Uskonnollisuus kahlitsi tamperelaisen Tuovi Koskitannerin elämää 18 vuotta. Oman yrittämisen keskellä Jumala kosketti Tuovia voimakkaasti, ja kaikki muuttui.
Täyttä totta
Tuovi liittyi seurakuntaan ja hänet kastettiin vuonna 1972. Elämäntyönsä kotiäitinä ja kuuden lapsen kasvattajana tehnyt Tuovi alkoi käydä seurakunnassa säännöllisesti.
- Yritin elää uskovan elämää, etsin Jumalan tahtoa ja olin mielestäni ihan hyvä uskovainen, kuvaa Tuovi.
Hän yritti tuntea Jumalaa ja ja tehdä "täyttä totta" 18 vuotta, kunnes vakava ajatus pysäytti hänet.
- Pyhä Henki johti kadotukseen tuomitun paikalle. Se oli kauhea tunne, kun oli ensin vuosikausia pyrkinyt etsimään ja toteuttamaan Jumalan tahtoa siinä kuitenkaan onnistumatta.
Tuovi ei ollut tyytyväinen uskonvaellukseensa. Hän ajatteli, että jos hän ei tämän parempaan pysty, hän ei voi olla pelastettujen joukossa.
- Mietin, että onko tässä maailmankaikkeudessa enää mitään, mihin voin tarttua, että voisin sitenkin olla pelastettujen joukossa. Välittömästi minulle sanottiin:"Sen tähdenhän Jeesus tuli."
Hän istui omassa olohuoneessaan näitä asioita pohtien. Tuovi oli tietenkin kuullut Jeesuksesta ja ymmärsi Jeesuksesta löytyvän vastauksen hänen sydämensä huutoon. Pyhä Henki alkoi puhua Tuoville, ja hän alkoi nähdä asioita erilaisessa valossa.
- Ensimmäistä kertaa tuli varmuus, että Jeesus on Vapahtajani. Tiesin olevani Jumalan lapsi ja ikuisen elämän perillinen, taivaan kansalainen.
Äidin kohdusta rakastettu
Siitä hetkestä omassa olohuoneessa kaikki muuttui Tuovin elämässä. Jeesuksen ristinkuoleman merkitys kirkastui. Hänen ei tarvinnutkaan yrittää elää täydellistä kristityn elämää pelastuakseen. Jeesus oli hänet jo pelastanut, elänyt täydellisen elämän ja sovittanut hänen syntinsä.
- Tajusin silloin, että olen jo äidin kohdusta mittaamattomasti rakastettu ja täydellisesti hyväksytty Jeesuksen uhrin tähden, mutta vasta nyt pääsin siitä iloitsemaan.
Tuovi kertoo, että kun on todella kohdanut Jeesuksen uhrin merkityksen syntiemme sovittajana ja sielujemme pelastajana, ei halua palata enää omien yritysten tielle.
- Joudun olemaan täysin Jeesuksen varassa ja minulla on siihen lupa! Saan olla hänen varassaan, tarkentaa Tuovi.
Kaikki eivät ymmärrä
Jeesuksen sovitustyön kirkastuminen antoi Tuoville valtavan ilon, ja hän alkoi kertoa siitä seurakunnassaan. Asia sai kolmenlaisen vastaanoton. Osa riemuitsi hänen kanssaan. Toiset tuomitsivat hänen kokemuksensa vääräksi, ja osa ei ymmärtänyt asiaa lainkaan.
Kahden vuoden jälkeen Tuovi päätyi lähtemään pois tästä seurakunnasta, ja hänellä on nyt uskovia ystäviä eri seurakunnista. Hän auttaa muun muassa Tampereen Babtistiseurakunnassa vähäosaisten ruokapalvelussa. Hän lukee paljon Raamattua ja saa siitä hengen ravintoa.
Tuovi haluaa kertoa oman tarinansa, koska tietää, että monet seurakunnassa kävijät ovat vielä hänen asemassaan. Monet yrittävät elää oikein, eikä Jeesuksen sovitustyön merkitys ole vielä avautunut.
- Olen nyt kulkenut Jeesuksen kanssa 18 vuotta, ja vapaus, rauha ja lepo, jota koen, ovat kalliita asioita, huokaa Tuovi hymyillen.
Haastattelu: Heidi Alajoki