Uskottomuus ei ilmesty avioliittoon tyhjästä, vaan sitä edel

Uskottomuus ei ilmesty avioliittoon tyhjästä, vaan sitä edel

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.09.2023 11:28

Uskottomuus ei ilmesty avioliittoon tyhjästä, vaan sitä edeltää hylkääminen henkisellä tasolla
AVIOLIITTO 20.09.2023 07:00 (päivitetty 14:52)
VIRPI KURVINEN
Kuva
Terhi Lahdensalo korostaa, että kyky luoda aito suhde toiseen edellyttää ensin tietoisuutta siitä, kuka itse on. – Oman äänen ja omien arvojen löytäminen on tärkeää. Itsen ja parisuhteen pohdintaan ja rakentamiseen tarvitaan aikaa. KUVA: VIRPI KURVINEN

Aviosuhteeseensa vakavasti sitoutunutkin puoliso voi ihastua johonkuhun muuhun kuin kumppaniinsa. Perheneuvoja Terhi Lahdensalo kertoo, miten uskollisuutta voi tietoisesti vaalia.

Onko uskottomuus kuin luonnonvoima, hurrikaanin tapainen myrsky, joka vain odottamatta tulee kohdalle ja pyyhkäisee yli jättäen jälkeensä avioliiton rauniot?

Jos ihastuu tai jopa rakastuu avioliiton ulkopuolella, miten olla hylkäämättä omaa puolisoa ja pysyä uskollisena ”kunnes kuolema erottaa”? Miten aviosuhteen voisi saada kukoistamaan? Muun muassa näitä kysymyksiä kohtaa työssään perhe- ja parisuhdetyötä toistakymmentä vuotta tehnyt Terhi Lahdensalo.

Vantaan seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvoja Lahdensalo on omassa elämässään opetellut puhumaan avoimesti mieltä askarruttavista asioista. Siitä on ollut hyötyä sekä töissä että kotona. Avioliitossaan Terhi kokee kuitenkin olevansa kuin kuka tahansa puoliso.

– Omassa aviosuhteessa kukaan ei ole ammattilainen. Toki ammattilaisuus on antanut välineitä esimerkiksi riitelyyn ja sopimiseen. Elämänkokemus ja koulutukseni ovat auttaneet ymmärtämään muun muassa parisuhteen erilaisia vaiheita ja sisäistämään sen, että aviosuhteessa tarvitaan sitkeyttä ja tahtoa sitoutua liittoon, hän summaa.

Mihin tarpeeseen ihastumisen tunnetta tarvitsee?

Aviosuhteeseensa vakavasti sitoutunutkin puoliso voi ihastua tai rakastua johonkuhun muuhun kuin kumppaniinsa. Kukaan ei voi varmuudella tietää, että minulle ei koskaan käy niin, Lahdensalo korostaa.

Parisuhteessa on monenlaisia vaiheita, jotka koettelevat parisuhteen kestävyyttä. Näitä ovat esimerkiksi pikkulapsivaihe ja tyhjenevän pesän vaihe. Kenen tahansa parisuhteessa voi tulla vaiheita, jolloin toinen tai molemmat puolisot saattavat kokea kiusausta hakea huomiota tai lohtua oman suhteen ulkopuolelta.

Vahvimmatkaan tunteet eivät kuitenkaan pyhitä vääriä, puolisoa ja suhdetta satuttavia tekoja.

– Jos tunteet ovat syttyneet, olisi tärkeää pysähtyä miettimään, antaako tunteen viedä vaarantaen parisuhteen luottamuksen. Tunteet ovat spontaaneja reaktioita ja viestejä omista tarpeistamme. Vastuullisuutta on se, miten päätämme toimia. Siihen voimme vaikuttaa.

Lue koko artikkeli Uuden Tien verkkolehdessä.

Aiheeseen liittyvää: Aleksi ja Susanna Markkanen: ”Jaa rakkaalle oma maailmasi”

Takakit löysivät yhteisen sävelen, kun he oppivat hyväksymään toistensa erilaisuuden
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Uskottomuus ei ilmesty avioliittoon tyhjästä, vaan sitä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.08.2025 09:33

Terhi Lahdensalo. kirjoitti:Onko uskottomuus kuin luonnonvoima, hurrikaanin tapainen myrsky, joka vain odottamatta tulee kohdalle ja pyyhkäisee yli jättäen jälkeensä avioliiton rauniot?

Jos ihastuu tai jopa rakastuu avioliiton ulkopuolella, miten olla hylkäämättä omaa puolisoa ja pysyä uskollisena ”kunnes kuolema erottaa”?

:roll: Jäin miettimään uskottomuutta ja sitä, miten helposti se toinen voikin ihastua/rakastua toiseen naiseen/mieheen, vaikka oma avioliitto pitäisikin olla kaikinpuolin kunnossa ja vielä ehkä uusikin suhde, nuori avioliitto. :think:

Noh, kokemusta on itsellänikin siitä, miten yllättävää, mutta hyvin ikävää on tajuta; etten olekaan se rakas, niin kuin oli ehkä just väitetty ja ettei muka edes katsele toista ja hupsista vain, kuin samasta hengenvedosta ollaankin jo tilanteessa, jossa puoliso löysikin uuden naisen, jota sitten alkaa helliä, sekä huomioida, kaivata, kun ei heti voikkaan olla sen toisen kanssa koko aikaa ja oma puoliso muuttuikin tarpeettomaksi, vain mukana kulkijaksi, lasten hoitajaksi ja talon pystyssä pitäjäksi, mutta ei enää rakkaaksi. :cry: Niin, noh, näitä parempia sitten aina löytyikin vuosikymmenet, ja sain omin silmin nähdä pettämistäänkin..Millään ei enää ollut rajoja, kun hänellä ei ollut halua lopettaa vieraita suhteita, se kun oli niin jännää, hylätä perheensä toisten naisten takia ja silti olla avioliitossa ensimmäisen kanssa vain muodollisesti. :thumbdown:

Kaikki oli hyvin, oltiin nuoria ja rakastuneita, avioiduttiin, perustettiin perhe ja sitten.. kaikki olikin pielessä, hänen piti lähteä etsimään uutta, parempaa tilalleni. Tajusinko syytä moiseen? No en, koin vain ja olin kuullut häneltä, että ei ollut aikasemmin ollut muiden kanssa vakavamminin ja nyt se etsintä sitten olikin alkanut, kun koki etten riitä, kelpaa, vaan että jossain täytyy olla kauniimpi, parempi kaikessa. Loukkasiko se minua? Kyllä, miksei sellainen pettäminen, jota kesti 24 vuotta olisi loukannut ja edes uskoontulokaan hetkeksi ei auttanut, vain hetken kaikki oli paremmin, mutta sitten taas himot voittivat sydämensä ja olin yksin, vaikka olinkin avioliitossa. :think:

Terhi Lahdensalo kirjoitti:Vahvimmatkaan tunteet eivät kuitenkaan pyhitä vääriä, puolisoa ja suhdetta satuttavia tekoja.

– Jos tunteet ovat syttyneet, olisi tärkeää pysähtyä miettimään, antaako tunteen viedä vaarantaen parisuhteen luottamuksen. Tunteet ovat spontaaneja reaktioita ja viestejä omista tarpeistamme. Vastuullisuutta on se, miten päätämme toimia. Siihen voimme vaikuttaa.

Lainasin tuosta, siinä on minusta hyviä ja tärkeitä ajatuksia. Ehkä paremminkin mieltää sen, kun uskosta vielä osattomat pariskunnat lähtevät ns mierontielle ja lähtevät himojensa ja unelmiensa perään etsimään mukamas parempaa puolisoa, hyljäten oman Jumalan kasvojen edessä valitun puolisonsa hepposesti. . Mutta kun meistä uskovistakin niin monet ihastuu vastakkaiseen sukupuoleen, vaikka onkin jo oma puoliso. Niin mikä ajaa sellaiseen toimintaan? Eikä voida vain sanoa, että se olisi pelkästään visukintun työtä, Ei, vaan se oma sisin, täytymättömät toiveet, tms useimmiten laittaa katseleen toisia, kuin itse saatana niin vaikuttaisi. Oma paha sydän, näemmekö sen juonet ja metkut, kiusaukset, jotka houkuttavat pettämään, tms?? :shifty:

Matt. 5:
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

Niin olitpa sitten uskova tai et, niin kun himo ja halu toiseen sukupuoleen syntyy silmissäsi, sydämessäsi ja olet jo sidottu puolisoosi, niin; "Mene polvillesi ristin juurelle, pyydä syntejäsi, ja himojasi, halujasi, ym vääriä ajatuksiasikin Herraltamme Jeesukselta Kristukselta anteeksi, ja pyydä voimaa vastustaa himojasi, sekä puhdistautua Golgatan sovintoveressään!" :thumbup:

Verihaavat
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Mietintää, Ehdotuksia, Kysymyksiä, ..