Jumalan nimi

Jumalan nimi

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.09.2023 08:51

Erkki Kuisma

Mikä on Jumalan nimi? Häntä voidaan kutsua monella nimellä, jotka kuvaavat Hänen ominaisuuksiaan. Millä nimellä Hän tahtoo meidän kutsuvan Häntä, kun etsimme yhteyttä Häneen? Hän on korottanut yhden nimen yläpuolelle kaikkia muita nimiä. "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."Apt.4:12

Minä Olen

Kun Jumala ilmestyi Moosekselle palavassa orjantappurapensaassa, niin tämä kysyi Jumalalta Hänen nimeään, jotta hän voisi ilmoittaa sen israelilaisille: "Jumala vastasi Moosekselle: 'MINÄ OLEN SE, JOKA OLEN.' Hän sanoi vielä: 'Sano israelilaisille: MINÄ OLEN lähetti minut teidän luoksenne." 2Moos.3:14

Israelilaiset kunnioittivat tätä Jumalan nimeä niin paljon, etteivät he koskaan sanoneet "minä olen", etteivät he olisi tulleet turhaan lausuneeksi Jumalan nimeä. He eivät yleensäkään käyttäneet Jumalasta tätä nimeä, vaan sanoivat Hänestä Adonai eli Herra. Tämä oli kuin peitenimi Jumalan todelliselle nimelle Jahve, joka tarkoittaa Minä Olen.

Joskus Raamatussa on kaksi kertaa peräkkäin "Herra Herra", mikä alkukielessä on "Adonai Jahve". Näin molemmat sanat on käännetty sanalla Herra. Jotkut uskovat, että Herran nimi pitää lausua Jehova. Tämä kahdenlainen lausumistapa johtuu siitä, että nimi Jahveh tai Jehovah alunperin kirjoitettiin ilman vokaaleja, Jhvh.

Miksi Jumalan nimi on Minä Olen?

Jumala ei ole mitään luomakuntaa ja Hän on aina ollut olemassa. Siksi tämä nimi parhaiten kuvaa Hänen olemustaan. Oikeastaan vain Hän voi sanoa itsestään, "Minä Olen", koska kaikki muu on olemassa vain Hänen kauttaan. Kun me ihmisinä sanomme, "minä olen", me itse asiassa tarkoitamme, "minut on luotu".

Kaikki se, mitä me liitämme "minä olen" sanaparin perään, kuvaa siis sitä, millaisia luomuksia me olemme. Sanomalla "minä olen" me rakennamme identiteettimme. Jos sanomme itsestämme liikaa, omaksumme epäjumalan identiteetin ja pyrimme olemaan jotain suurta.

Kun Jumala itse lausuu nimensä, "Minä olen", niin se on voimallinen tapahtuma. Mooses sai kokea sen. Hänen täytyi kätkeytyä kallion koloon, ettei hän olisi kuollut, kun Jumala tuli häntä lähelle ja lausui hänen kuullensa oman nimensä. Jumala sanoi Moosekselle: "Minä annan kaiken ihanuuteni kulkea editsesi ja lausun HERRAN nimeä sinun edessäsi." 2Moos.33:19 Tämän raamatunkohdan sana Herra on hepreankielisessä alkutekstissä "Jahve" eli "Minä olen".

Jeesus Kristus on Minä Olen

Jeesus sanoi: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä. Te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sen tähden minä sanon teille, että te kuolette synteihinne. Sillä jos ette usko, että minä olen se, joka olen, te kuolette synteihinne." Joh.8:23-24 Jeesus osoitti kantavansa Jumalan nimeä. Hän on Jahven eli Herran Poika. Useimmat kuitenkin näkevät Hänet vain ihmisenä. Hän todella on Ihmisen Poika, mutta Jeesuksen ylösnousemus todistaa, että Hän on myös Jumalan Poika.

Jeesus sanoo: "Kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se ja etten omasta aloitteestani tee mitään vaan puhun sen, minkä Isäni on minulle opettanut." Joh.8:28

Jeesus lausuu nimensä sisältöä

"Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu." Joh.10:9 Jeesus on Ovi Jumalan Kuningaskuntaan. Hänen täytyy hyväksyä sinut omakseen, jotta pääsisit sisälle. Tästä samasta asiasta Hän sanoo: "Minä olen se hyvä paimen." Joh.10:11 Hän etsii kadonneita lampaita ja päästää heidät ovesta sisälle Jumalan armoon antaen siinä pelastusvarmuuden.

Jeesus ei kuitenkaan ole meille vain yksi kokemus, vaan Hän tulee elämäämme ollakseen mukana kaikessa, mitä teemme. "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani." Joh.14:6 Me seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, olemme kuuliaisia Totuudelle ja saamme Häneltä voiman elää jumalista elämää.

Jeesus on Tie, jota seuraamalla on varma toivo taivaaseen pääsystä. Jeesus on Totuus, jota noudattamalla saa elämäänsä Jumalan uskon. Tästä samasta asiasta Hän sanoo: "Minä olen elämän leipä. Sille, joka tulee minun luokseni, ei koskaan tule nälkä, ja sille, joka uskoo minuun, ei koskaan tule jano." Joh.6:35

Jeesus on Elämä, jota juomalla virvoittuu Jumalan rakkaudesta. Tästä samasta asiasta Hän sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut." Joh.11:25 "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo." Joh.8:12 Jeesusta ei voi seurata jäljittelemällä Hänen esimerkkiään.

Häntä voi seurata vain siten, että Hän itse elää meissä. Tämä elämän yhteys Jeesukseen on niin kiinteä kuin on oksan yhteys puuhun. "Minä olen tosi viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niin kuin oksa ei itsestään voi kantaa hedelmää, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa." Joh.15:1,4 Jumala tahtoisi oksastaa jokaisen ihmisen Jeesukseen. Näin me voimme päästä osalliseksi kaikesta siitä hyvästä, mitä Hän On.

Jeesus Kristus on Herra

Jeesus sanoi tulleensa Isänsä nimessä. "Minä olen tullut Isäni nimessä,..." Joh.5:43 Sovitettuaan kuolemallaan meidän syntimme, Hänen Isänsä korotti Hänet korkealle. "Sen tähden Jumala onkin korottanut hänet korkealle ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, ... ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." Fil.2:9,11

Tämä sana, Herra, ei tarkoita vain Adonai, vaan Jahve eli Jehova eli Minä Olen. Ihmiset, joita kutsutaan Jehovan todistajiksi, ovat vääriä Jehovan todistajia, koska he eivät todista, että Jeesus Kristus on Jehova. Sen sijaan he todistavat Jeesuksen olevan ylienkeli Miikael.

Suun tunnustuksella pelastutaan

"Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, niin sinä pelastut." Room.10:9 Koska Jumala on Jeesuksen nimen korottanut, niin sinunkin on syytä tehdä samoin omassa elämässäsi.

Jos et voi nyt tunnustaa Jeesusta Herraksesi, niin voit kuitenkin huutaa avuksesi tätä Nimeä. "Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Room.10:13 Tämä Uuden Testamentin mainitsema Herra tarkoittaa Jeesusta, mutta tämä raamatunkohta on suora lainaus Vanhasta Testamentista, Jooel 2:32. Siellä tuo sana Herra on Jahve.

Jos huudat avuksesi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä uskoen Hänen olevan se, joka Hän sanoo olevansa, niin Jumala vastaa sinulle.

Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Raamatun Sana opettaa ja kasvattaa meitä