Suomessa kasvaa turhaan vältelty supermarja – vanhat uskomuk

Suomessa kasvaa turhaan vältelty supermarja – vanhat uskomuk

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.08.2023 09:33

Suomessa kasvaa turhaan vältelty supermarja – vanhat uskomukset on syytä unohtaa
Uutinen, jonka tekijä on Hanna-Sofia Jauhiainen •17 t

Juolukka on aliarvostettu marja.
Kuva
Kuva: Shutterstock
© Toimittanut Newsner

Elokuu on täällä ja metsien marjasadot kypsyvät. Suomalaisissa metsissä voi törmätä kahdenlaisiin sinisiin marjoihin.

Todennäköisesti olemme jo oppineet tuntemaan tummemmat, matalammalla kasvavat siniset marjat eli mustikat. Mutta entäpä korkeammalle kurottelevat, niin ikään siniset marjat? Ne ovat juolukoita, mustikan lähisukulaismarjoja, ja ne ansaitsevat ehdottomasti paikkansa marjakoreisssa.

Mustikkaa on ylistetty supermarjaksi sen terveyshyötyjen ansiosta ja juolukka on jäänyt pahasti varjoon. Nyt kuitenkin tiedetään, että juolukka voi olla jopa mustikkaa parempi marja monellakin tapaa.

Marttojen sivuston mukaan juolukassa on enemmän C-vitamiinia kuin mustikassa, ja se sisältää myös enemmän kivennäis- ja hivenaineita kuin vaikkapa puolukka. Lisäksi juolukka on todellinen antioksidanttien aarreaitta. Erityisesti yksi flavonoidi, kversetiini, tekee juolukasta marjan, joka voittaa kaikki muut kilpailijat.

Koko juttu täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..