Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.(Kol. 3:11).
Kristus on kaikki kaikissa jokaiselle, joka on saanut armon uskoa häneen. Hän on meidän uskovien Vapahtaja, Lunastaja, Pelastaja, Paimen, Opettaja ja paljon muuta, mitä me tarvitsemme.
Jos käännämme Raamatusta esille jouluun liittyvän tekstin Luuk. 2:10-11, näemme, kuinka enkeli sanoi Betlehemin paimenille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.”
Opimme tuntemaan Kristuksen Lunastajana kun kohtaamme hänet Golgatalla ja näemme hänet siellä verta vuotavana Jumalan Karitsana. Kun nyt katselen tätä seurakuntaa, en voi sanoa, kuka teistä tuntee Kristuksen Lunastajanaan ja kuka ei tunne. Uskon, että täällä on monia, joille Kristus on Lunastaja, mutta pelkään, että jotkut teistä eivät vielä tunne Kristusta Lunastajana.
Jumala tarjoaa Kristuksen kaikkien Lunastajaksi. Raamattu sanoo, että ”Jeesus antoi heidän tulla luokseen”. ”kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,” Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” ”Joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.”
En hyväksy niitä julistajia, jotka pyrkivät rajaamaan pelastuneet vain pieneen joukkoon. Uskon, että Kristus kuoli kaikkien puolesta, jotka tulevat hänen luokseen. Olen saanut kirjeitä joissa minua moititaan siitä, etten usko ennalta valintaan. Minä uskon Jumalan ennalta valintaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä minun saarnaamiseni kanssa. Maailma ei tarvitse ennalta valitsemisoppia vaan sen täytyy saada kuulla evankeliumin armokutsu. ”Joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi” (Ilm. 22:17)
Meidän sanomamme on hyvä uutinen, ilosanoma, joka tuo suuren ilon koko kansalle. Teille on Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
Tämä ilosanoma on sinua varten. Lunastaja ojennetaan sinulle. Sinun iankaikkisuutesi sisältö riippuu siitä, torjutko Jumalan antaman Lunastajan vai otatko hänet vastaan. Pelastuminen huipistuu tähän: Jumala antaa Kristuksen ja sinä otat hänet vastaan. Pelastuksessa on kysymys Kristuksesta, yksin Kristuksesta.
Dwight L. Moody (1837-1899)
(Suom. POM)