"Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!"

"Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!"

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.09.2022 12:02

Luuk 9:35 Pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!"

Tämä teksti vie meidän ajatukset vielä viime sunnuntain aiheeseen. Tapahtumasarja kirkasvuorella sisältää viittauksia moniin raamatun tapahtumiin. Siinä on samoja piirteitä, mitä koettiin silloin, kun Jumala antoi Siinain vuorella Moosekselle laintaulut. Siinä on samoja piirteitä, jotka esiintyivät Jeesuksen kastetilaisuudessa Jordanilla. Ja vielä kolmas tapahtuma, johon kirkastusvuoren tapahtumat antavat viitteitä, nimittäin Jeesuksen vangitsemistilanne Getsemanen puutarhassa.

Siinain vuorella Jumala antoi Moosekselle torvien soidessa ja savun peittäessä vuoren lakinsa, jonka mukaan ihmisten tuli elää. Jumala ilmoitti silloin itsensä erityisesti ihmiselle. Jumalan ääni kuului taivaasta.

Ihmiset rikkoivat kuitenkin nuo mahtavassa jylyssä annetut säädökset. Tehdyt lain rikkomukset piti sovittaa. Muuten ei ihmisillä olisi ollut mitään pääsyä iankaikkiseen elämään. Sen vuoksi Jumala jatkoi pelastussuunnitelmansa toimeenpanoa ja lähetti oman Poikansa maailmaan lunastamaan syntiset.

Kun Jeesus oli kastettavana Jordan virralla, silloinkin kuului ääni taivaasta, Jumalan ääni: "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin". Jo siinä tapahtumassa Jumala aivan erityisellä tavalla ilmoitti, mitä varten Jeesus oli maailmaan tullut - uhri Karitsaksi, koko maailman syntien sovitukseksi. Siihen ei kelvannut mikään muu, kuin viattoman veren vuodattaminen. Sovitus oli lähestymässä ja Siinailla annetun lain orjuuttava voima oli lähestymässä loppuaan. Lainaika oli kääntymässä armonajaksi. Elettiin käänteentekevää aikaa.

Edessäpäin oli tulossa kolmaskin tapahtuma, jossa oli samoja elementtejä, kuin kirkastusvuoritapahtumassa. Tilanne, jossa Jeesus rukoili ja opetuslapset nukkuivat. Se oli Getsemanen puutarhassa, johon Jeesuksen tie oli nyt käänynyt. Kiinniottajat olivat lähellä, tuska oli suuri. Opetuslapset nukkuivat. Kirkastusvuorella oli läsnä täydellinen taivaallinen kirkkaus. Getsemanessa saman miehen päällä oli koko maailman synti. Rajaton kirkkaus ja sitten pian koko maailman pahuus ympäröivät Jeesuksen. Molemmissa tapauksissa opetuslapset nukkuivat.

Kirkastusvuoritekstissä meille tärkeä viesti on sanoissa: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä". "Se valittu" viittaa profeetta Jesajan ennustukseen, jossa kerrotaan Herran kärsivästä palvelijasta. Tuossa pilvestä kuuluneessa sanassa Jumala erityisellä tavalla ilmoitti, että Jeesus on Hänen poikansa, joka tuli vapahtamaan maailman. Viestissä on sama sisältö kuin kastetilaisuudessa Jordan-virralla. Hän on juuri se, kenestä profeetat ovat ennustaneet, joka tulee ja pelastaa maailman. Häntä meidän pitää kuulla. Tuohon Sanaan "Kuulkaa häntä" sisältyy koko uskonelämän ydin. Jumalan Sanassa, Sanassa siitä, mitä Jeesus teki, on meille Jumala ilmoittanut tahtonsa ja tiensä. Sen varaan voidaan turvallisesti rakentaa uskonelämä, joka päättyy iankaikkiseen iloon. Kirkastusvuorelta lähti tie Jerusalemiin, Getsemaneen, Golgatalle. Sillä tiellä Jeesus kantoi meidän kaikkien synnit ristille ja sovitti ne omalla hengellään. Sillä tiellä avattiin sinullekin iankaikkinen elämä. Kaikki se, mitä sinä olet Mooseksen lakia vastaan rikkonut, sen on Jeesus jo sovittanut Golgatalla. Kaikki on valmiiksi tehty. Sinulta ei odoteta kokemuksia eikä palveluksia, ei tekoja eikä uhrauksia. Ei sinun tarvitse tavoitella kirkastusvuorikokemuksia. Sinä saat ottaa vastaan ja kiittää.

Uskomme kilvoitus ei ole meissä eikä meidän ominaisuuksissa tai tuntemuksissamme. Kilvoitus on siinä, että uskallammeko me uskoa Raamatun ydinsanaan, joka julistaa syntien anteeksisaamista täysin armosta Jeesuksen veren ansion perusteella. Golgata onkin oikeastaan meidän kirkastusvuori. Sieltä aukeaa suora tie taivaan kirkkauteen. Ristin kautta heijastuu myös ajalliseen elämään jotain taivaan kirkkaudesta.

Olemme kirkastusvuorella aina kun Jumalan sanaa tutkitaan ja Jumalalle kunniaa lauletaan. Sinä saat tänäänkin rohkeasti uskoa synnit anteeksi. Saat joka päivä uskoa ne anteeksi. Aina kun mieltä ahdistaa, voit käydä Jeesuksen ristin juurelle, tunnustaa, pyytää anteeksi ja sitten iloisesti uskoa synnit anteeksi.

Golgatalla on Jeesuksen risti, jonka juurelle syntinen saa heittää kaikki rikkomukset ja kaikki vajavuutensa ja saa uskoa ne anteeksi, siinä on meidän hyvä olla. Toivottavasti tämä päivä, tämä hetki kun olemme täällä koolla, onkin meille armon kirkastuspäivä.

Syntien anteeksi uskominen antaa meille tunteen Herra meidän on tässä hyvä olla". Jääkäämme asumaan tähän uskoon elämämme loppuun sakka. Saamme nauttia anteeksisaamisen ilosta ja rauhasta.

Ylihärmä Haukkalan Näsillä
1.8.2004

Kirj ?
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Raamatun Sana opettaa ja kasvattaa meitä