Pentti Erkkilä
Kun Jeesukselta kysyttiin, milloin tulee lopun aika, hän sivuutti tuon kysymyksen ja varoitti opetuslapsiaan:" Varokaa, ettei kukaan teitä harhauta. Monia on esiintyvä Minun nimelläni sanoen: Matt 24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
Matt:11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
Matt 24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. 24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Minä olen ennalta ilmoittanut tämän teille."
Eksyneellä on hukassa oikea tie. Se, joka ei pyri mihinkään, ei eksykään. Erämaahan eksynyt ei löydä tietä, ja taajamaan eksynyt löytää moniakin reittejä, mutta ei tiedä, mikä vie toivottuun päämäärään. Molemmissa tapauksissa oikea kartta tai luotettava opas auttavat kulkijan oikealle tielle. Pahinta on, jos eksyksissä oleva ei ymmärrä tilannettaan, eikä edes pyri oikeaan suuntaan.
Jeesus sanoi: " Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne ( Raamatun) kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Ei kuitenkaan riitä, että tuntee Kirjoitukset. Niitä pitää myöskin noudattaa. Mikään muu ei ole yhtä varma turva eksymistä vastaan. Kirjoitusten tuntemiseen meillä on mahdollisuus, jos vain haluamme. Pelkkä saarnojen kuuleminen ei riitä. Nekin on kuulijan seulottava Kirjoitusten avulla. Saarnat tulevat aina vajavaisen ihmisen kautta ja ovat siksi aina vajavaisia ja joskus jopa harhaan johtavia.
Jeesuksen seuraajilla on aina ollut olemassa eksymisen vaara ja mahdollisuus, mutta nyt lopun ajan viimeisillä vuosikymmenillä se lienee suurimmillaan. On paljon sellaista, joka näyttää hyvältä ja jossa on hyvää, mutta myös hiukan väärää. Kannattaa mieluummin jättää kokonaan vähänkin väärää sisältävä, kuin eksyä sen vähäisen väärän takia pois elämän tieltä.
Ehkä vaarallisempia eksyttäjiä ovat väärät profeetat ja itse eksyksissä olevat julistajat. Ei meitä houkutella synkkään korpeen vaan valoisiin saleihin seuraamaan hengelliseltä näyttävää ohjelmaa. Tarjolla voi olla uutta ja hyvältä kuuluvaa. Älä ota vastaan mitään, mikä vähänkin poikkeaa Kirjoituksista. Räikein eksytys ei tunnusta Jeesusta Jumalan Poikana ja Vapahtajana. Näin kertoo Johannes asian kirjeissään: "1. Joh kirje 4: 3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. 2. Joh kirje 1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.
Paavalin neuvo Timoteukselle sopii meillekin: 2. kirje Tim 3: 14 Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut Jumala lähettää tai sallii eksytyksiä omiensa keskuuteen koetellakseen meitä. Tehokkain eksytys näyttää viattomalta, suorastaan hengellisestä. Sitä on vaikeaa eksytykseksi tunnistaa, ennenkuin näkee sen hedelmiä. Siksi Jeesus neuvoo meitä;"Matt 7: 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? On varminta odottaa, että hedelmiä tulee näkyviin ennen kuin hyväksyy oudon "puun". Tunnusteot ja ihmeet eivät tänäänkään riitä hedelmiksi. Niitä tekivät jo Egyptin faraon noidat.
Paavali varoittaa: "Jaakobin kirje 3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion". Tarkoitukselisesti harhaan johtavan opettajan loppu on kadotus. Jos joku tietämättään opettaa saattaa luvata ajallista menestystä ja jopa vaikutusvaltaa. Raamattu kertoo kuitenkin meille: "Apt teot 14: 22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemään sisälle Jumalan valtakuntaan". Väärä tie voi tuntua helpommalta, mutta se vie kadotukseen. Ahdistukset kuuluvat Jeesus-tiellä asiaan: " 2. Kor 4:8 Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat " Ei pidä sivuuttaa Jeesuksen näitäkään sanoja: "Joh 16: 33 Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." Tuo ei ole esitetty mahdollisuus vaan selkeä ilmoitus vallitsevasta tilanteesta.