Usko on luottamista

Usko on luottamista

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.10.2021 13:15

Oikeastaan ehkä
meidän ei pitäisi
kysyä, uskommeko
me Jumalaan
ja Jeesukseen
tai uskommeko
Raamattuun, vaan
luotammeko.

Kuinka usein toistamme sitä, mitä uskomme? En tarkoita ainoastaan hengellistä puolta, vaan ihan arjen toimintaa. Uskomme suunnitellun toimintamme onnistuvan, uskomme säätiedotusta, uskomme tekniikan toimivan. Oikeastaan mikään, mitä teemme, ei tapahdu ilman, että uskomme siihen. Silti, kun kyse on kristillisestä uskosta, oletamme, että siihen vaaditaan jotenkin luonteeltaan erilaista uskoa, onhan kyseessä kuitenkin uskosta Jeesukseen. Mistähän tämä johtuu?

Heprealaiskirjeen määritelmä uskosta sanoo, että usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, varmuus siitä, mikä ei näy. Näinhän tosiaan ajattelemme arkisistakin asioista. Me luotamme tiettyihin asioihin, koska olemme havainneet ne toimiviksi. Niinpä aamulla luottavaisina käynnistämme automme ja luotamme siihen, että pääsemme sillä perille, kun vain toimimme oikein.

Oikeastaan ehkä meidän ei pitäisi kysyä, uskommeko me Jumalaan ja Jeesukseen tai uskommeko Raamattuun, vaan luotammeko. Se pakottaisi meidät ajattelemaan, että luotanko todella Jumalaan, Jeesukseen ja Raamattuun vai toistanko mekaanisesti uskoani, kuten uskontunnustusta, ajattelematta, mitä usko merkitsee. On hyvä myös ymmärtää, mitä on epäusko. Se on vastakkaista uskoa, kielteisyyttä, negatiivisuutta, pessimismiä, epäluottamusta.

Haluan luottaa siihen, että Jumala auttaa minua. Haluan luottaa Jeesukseen, että hän kantoi syntini ristille. Haluan luottaa Raamatun olevan Jumalan ilmoitusta minulle ja kaikille. Haluan myös luottaa lähelläni työskenteleviin ihmisiin, että he tekevät parhaansa. Haluan luottaa seurakunnan toiminnan auttavan ihmisiä lähemmäksi Jumalaa. Hetkinen – uskosta on tullut ihan arkinen, normaali asia. Näinhän olen aina toiminut: uskoen ja luottaen.

Uskonvarainen, luottamiseen perustuva toiminta innostaa ja kannustaa. Se myös tarttuu ja luo ympärilleen positiivista ilmapiiriä. Kuinka helppo on olla sellaisessa työyhteisössä, joka on omaksunut luottavaisen asenteen!

Kimmo Leino
Lähde; Raamattu Kansalle 3 | 2021
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pelastus sanoma/ kasvaminen uskossamme