Pistin lihassani

Pistin lihassani

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.04.2021 12:04

Teksti: Taisto Valta

Kuva

Raamattua lukiessani minun pitäisi kysyä:
Mitä Jumala haluaa sanoa juuri nyt minulle
tämän raamatunpaikan kautta. Monelle kristitylle
Jumala saattaa olla hyvin etäinen. Kuitenkin
Häntä voi lähestyä rukoilemalla jatkuvasti,
mietiskelemällä ja tutkimalla Raamattua.

Länsimaalaiselle ihmiselle Jumala on hyvin kaukainen ja Häntä on vaikea tavoittaa. Sitä vastoin afrikkalaiselle uskonto ja Jumala ovat jokapäiväisiä, käsin kosketeltavia asioita. Ihmeet ja profetiat ovat läsnä tavallisessa elämässä. Näin Raamatun opetukset tulevat hyvin henkilökohtaisiksi, läheisiksi ja ymmärrettäviksi.

Joulukuun 2020 alussa minuun iski yllättäen kova lanneselän kipu. Se säteili vasempaan lonkkaan ja vaikeutti kävelyäkin. Menin oman lääkärini vastaanotolle. Ultraäänitutkimuksessa sisäelimistä ei löytynyt mitään vikaa. Lannerangan röntgenissä näkyi pari rappeutunutta nikamaa ja välilevyä. Tilanne oli hieman epäselvä, ja pyynnöstäni sain lähetteen fysioterapeutille.

Fysioterapeutti kuunteli minua viitisen minuuttia ja sanoi: ”Asia on selvä. Sinulla on alaselän syvän nelikulmaisen lannelihaksen kramppi.”

Nyt jumppaan, vältän virheasentoja ja hoidan vaivaa lääkkeillä sekä lämmöllä. Diagnoosi on selvä, kuten fysioterapeutti totesi. Tauti on hankala, sillä se uusiutuu hyvin helposti ja yllättäen. Olen saanut pistimen lihaani.

Raamatun henkilöistä apostoli Paavali on ihanteeni. Hänelläkin oli ehkä samankaltainen vaiva, josta hän kertoo: ”Etten näin suurenmoisten ilmestysten tähden ylpeilisi, minulle on annettu lihaani pistin, Saatanan lähettiläs, runtelemaan minua, etten ylpistyisi. Tämän vuoksi olen kolme kertaa rukoillut Herraa, että se väistyisi minusta. Mutta hän sanoi minulle: ’Minun armoni riittää sinulle, sillä voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.’ Sen tähden kerskaan mieluummin heikkoudestani, jotta Kristuksen voima lepäisi ylläni” (2. Kor. 12:7–9).

Olen hoitanut vaivaani lääketieteen neuvojen mukaisesti ja rukoillut Jumalaa ottamaan sen pois. Vielä se kuitenkin toistuu. Selvää vastausta en ole saanut. Hyvä ystäväni, pastoriveli, poti hyvin samantapaista selkävaivaa. Facebookissa olleen kuvauksen perusteella tein hänestä saman diagnoosin kuin itselläni. Hän pyysi vaimonsa apua. Rouva voiteli öljyllä ja rukoili. Vaiva lähti nopeasti ja täysin. Mitenkähän minulle käy?

Paavali ei kerro, mikä tämä pistin oli. Monia arvailuja on esitetty, mutta kukaan ei tiedä tarkkaan, mikä se todella oli. On kuitenkin selvää, että tämä Saatanan tapa kiduttaa palveli Paavalin elämässä jumalallista tarkoitusta. Niin itsekin pyrin uskomaan kohdallani.

Paavalin ilmaus ”Saatanan lähettiläs” liittyy mahdollisesti valheprofeettoihin, joiden kautta Saatana tekeytyi valkeuden enkeleiksi (2. Kor. 11:14). Paavali ymmärsi Jumalan sallivan ruumiillista kipua kurituksena, jotta hän ei ylpistyisi runsaista hengellisistä kokemuksistaan. Valheveljiä ja -profeettoja on paljon meidän aikanamme.

Pistimen antoi Jumala.
Se oli Paavalin elämän
kipeä ongelma. Se
nöyryytti häntä.

Pistimen antoi Jumala. Se oli Paavalin elämän kipeä ongelma. Se nöyryytti häntä. Todennäköisesti pistin näkyi ulospäin myös hänen työssään ja ainakin vaikeutti sitä. Jumala voi antaa meillekin lihaamme piikin nöyryyttääkseen meitä. Silloin se on meille eduksi. Lihaskramppi selässäni on hyvin pientä Paavalin kokemukseen verrattuna, mutta ehkä kuitenkin hyödyksi minulle.
-------------------------
1 Novum 3, sivu 967
2 Sana elämään -kommentaariraamattu, sivu 2406
3 Olavi Peltola, Kun Saatana kurittaa,
Suomen Raamattuopisto, 2003, sivu 2
-------------------------
Lähde: Raamattu Kansalle 1 | 2021
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!