”Minun sydämeni vetoaa sinun omaan sanaasi: ”Etsikää minun kasvojani.” Herra, minä etsin sinun kasvojasi.
Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa.” Ps. 27. 8, 14. KR 33/38.
Raamattu on vanhanaikainen, menneisyyteen kuuluva kirja. En lue Raamattua. Monet sanovat näin. Jos et lue Raamattua, et vakavissasi ole pysähtynyt miettimään kysymystä ” Mitä varten olen täällä maailmassa, ja elän täällä?”
Jumala on luonut meidät, jotta meistä tulisi Hänen lapsiaan. ”Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.” Moos. 1:27. KR 33/38.
Ihmiskunnan pahin katastrofi tapahtui Eedenin paratiisissa. Ensimmäiset ihmiset, Adam ja Eeva, luotiin täydelliseen vapauteen. Heidän pahin virheensä oli, että he lähtivät kapinoimaan Jumalaa vastaan. He, söivät kielletyn puun hedelmästä. He tahtoivat olla itsenäisiä ihmisiä. Adam ja Eeva halusivat elää ilman Jumalaa. Kuitenkaan he eivät epäillyt, etteikö Jumalaa olisi, mutta he halusivat olla vapaita hänestä. Ensimmäiset ihmiset ottivat elämänsä ohjat omiin käsiinsä. Olemme Adamin ja Eevan perimästä lähtöisin, ja meissä on sama kapinamieli. Haluamme olla Jumalasta vapaita, itsenäisiä ihmisiä. Mutta, mutta, Jumalasta ei pääse eroon!
Sisimmässään jokainen ihminen tietää, että Jumala on olemassa. Jumalan olemassa oleminen kielletään, ei haluta kuulua Jumalalle. Ei olla Jumalan ystäviä, mutta ei vihata häntä. Neutraali suhtautuminen rauhoittaa omantunnon. Suuri ongelma on näin ratkaistu. Koska nykyajan ihminen ei ole kiinnostunut Jumalasta, silloin ihmisten asiat ovat todella huonosti. On hirveä asia, jos oma pelastuminen ei kiinnosta. ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Joh. 3:16. KR 33/38.
Luonnostamme emme ole Jumalan lapsia. Poljemme hänen lakinsa maahan. Olemme piittaamattomia hänestä, emmekä rakasta häntä. Jumala on hätäjarru, joka hädän hetkellä kelpaa.
Kuinka minusta tulee Jumalan lapsi? Tähän ihmisen tärkeimpään kysymykseen löytyy vastaus ainoastaan Jumalan ilmoituksen kautta. Hänen sanastaan, Raamatusta. Raamatussa kerrotaan, että Jumalan lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen maailmaan, Jumalan maailmasta. Sivistynyt ihminen pitää Raamattua vanhanaikaisena ja typeränä kirjana, jonka maailmankuva on aikansa elänyttä historiaa. Raamattu kertoo Jumalasta.” Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa.” Ps. 139:5. Kr 33/38. Jumala on kaikkialla. Tämä kolmiulotteinen maailma, käsittää pituuden, leveyden ja korkeuden. Jumalan ulottuvuudet ovat laajemmat, kuin mitä ihmisen järki voi käsittää. Jumala on lähellämme, rinnallamme. Syntiä tehdessämme, hän on vierellämme.
Hän näkee meidän jumalattomat tiemme. Jumala yksin voi murtaa väliseinän. Hän tulee sydämeemme asumaan, Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan lapseksi pääsee ainoastaan Jeesuksen kautta.
Raamatussa sanotaan. ” Hän tuli omiensa tykö ja Hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.” Joh. 1:11. KR 33/38. Maailma kuuluu Kristukselle, mutta ihmiset eivät ota häntä vastaan. Evankeliumin pitäisi päättyä tähän, Jumalan ja ihmisten välisten rauhanneuvottelujen ajan tulisi olla ohitse.
Kuitenkin neuvottelut jatkuvat. ” Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi.” Joh. 1:12. KR 33/38. Jumalan lapsiksi tullaan ottamalla Jeesus vastaan. Oletko jo avannut oven Jeesukselle? Hän antaa voiman tulla lapsekseen. Pyhä Henki tulee Jumalan lapsen sydämeen asumaan. Pyhä Henki on voiman Henki.
Ottaessamme Jeesuksen vastaan, tapahtuu asioita, joita ei voi sanoin kuvailla. Vanha ihmiseni, vanha luontoni kuolee. Näin otamme osaa Jeesuksen ristin kuolemaan. Nousemme hänen kanssaan ylös uuteen elämään Jumalan lapsena. Pyhä Henki antaa uutta, ja vanhat synnilliset tavat ja tottumukset jäävät. Kaikki entinen on mennyt, ja uutta tulee tilalle. Jumalan lapsena ei ainoastaan ajattelumme muutu, vaan uudestisyntynyt Jeesuksen oma, on uusi luomus Kristuksessa.
Elämä ei muutu helpommaksi, vaan tuntuu kuin olisin enemmän tyytymätön itseeni. Oma hyvyyteni ei riitä pelastukseen, siksi onneni on olla Herraa lähellä. On ihmeellistä saada kuulua Jeesukselle!
Kerrotaan vanhasta suutarista, Rahlenbeckistä, joka eli viime vuosisadalla. Häntä sanottiinkin pastoriksi, koska hän otti Jeesuksen sanat vakavasti. Hänen luonaan vieraili nuori pastori. Rahlenbeck sanoi: ” Herra pastori, teologian opintonne eivät vielä takaa, että olette Jumalan lapsi. Teidän täytyy ottaa Vapahtaja vastaan!” Nuori pastori vastasi:” Niin, onhan minulla Vapahtaja. Minulla on jopa kuva Hänestä työhuoneeni seinällä.” Vanha Rahlenbeck vastasi:” Niin seinällä Vapahtaja on rauhallinen ja sopuisa, mutta kun otatte Hänet sydämeenne ja elämäänne, alkaa meteli.” Toivon, että koet tuon ihanan metelin, kun vanha minä kuolee ja uusi alkaa Jumalan lapsena antamaan Taivaan Isälle kunniaa kysymällä Hänen tahtoaan. Silloin tiedät, mitä varten olet maan päällä. Voit antaa Jumalalle kunniaa teoin, sanoin, ja ajatuksin. Ymmärrätkö asian tärkeyden?
Jeesus sanoo: ” Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle.” Ilm. 3:20 KR 33/38.
Kysymys on elämästä ja kuolemasta. Ikuinen elämä Jumalan valtakunnassa, tai ikuinen kuolema syntien hukuttamana kadotuksessa. Vielä Jumala puhuu Sanansa kautta, ja Jumalan Poika Jeesus Kristus pelastaa, jokaisen synteihinsä hukkuvan. Avaa ovi Jeesukselle! Hän antaa elämälle tarkoituksen ja päämäärän. Vielä Herra Jeesus kutsuu meitä. Ristin luona vuotaa rauha, särkyneelle sydämelle. Aamen.