RUKOUSELÄMÄ

RUKOUSELÄMÄ

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.10.2014 15:46

by David Wilkerson | July 6, 2011

Pyhä Henki on tullut johdattamaan meitä rukouselämään. "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niin kuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla" (Room.8:26).

Mieti, mitä Paavali sanoo Pyhän Hengen roolista rukouselämässämme. Me sotkemme asioita, kun teemme rukouksesta niin monimutkaisen näköistä. Jos menet kristilliseen kirjakauppaan, voit löytää loputtoman määrän kirjoja aiheesta, täynnä yksityiskohtaisia neuvoja rukoukseen.
Nämä teoriat herättävät monenlaisia kysymyksiä rukouksesta:

● Milloin rukouksesta tulee esirukousta?
● Voiko esirukousta mitata hartauden, kovaäänisyyden tai polvilla vietetyn ajan mukaan?
● Minua neuvotaan rukoilemaan Jumalan tahdon mukaisesti. Miten voin tuntea hänen tahtonsa?
● Miten minun pitäisi rukoilla? Lasketaanko ajatuksissa tapahtuvat rukoukset?
● Mitä minun oikeastaan pitäisi rukoilla?

Hämmennys voi olla niin ylitsepääsemätöntä, että se saa monet välttämään rukousta.

Koskaan aiemmin ei Jumalan kansan rukouksia ole tarvittu yhtä paljon kuin tällä hetkellä. Me elämme maailmassa, joka on tullut hulluksi. Kun maailmanlaajuiset tapahtumat pahentuvat, ne vievät ihmisiltä rauhan ja yhteisöt kaikkialla etsivät lohdutuksen lähdettä. Sitä ei löydetä psykoterapiasta, kuolleista uskonnollisuudesta tai aatteista, ei edes hyväntekeväisyydestä.

Raamattu sanoo: "Maailma ei voi ottaa vastaan Kristusta, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä, mutta te tunnette hänet" (Joh. 14:17).

Suurimpia huolenaiheitamme tulisi olla rukouselämämme ylläpitäminen. Kun laiminlyömme rukousta, me murehdutamme Jumalan Henkeä. Kyllä, on mahdollista murehduttaa Pyhää Henkeä. Paavali kirjoittaa: "Älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä"(Ef.4:30).

Todellakin, Henki murehtii Jumalan kanssa kansansa epäuskoa ja rukouksen puutetta. Mieti, miten monella voimallisella tavalla Pyhä Henki toimii rukouksissamme:

● Rukouksessa Pyhä Henki ilmaisee Kristuksen läsnäolon meissä.
● Rukouksen kautta Henki sinetöi Jumalan lupaukset sydämiimme.
● Rukouksen kautta Lohduttaja puhuu meille toivoa.
● Rukouksen kautta Henki avaa lohdutuksen, rauhan ja levon virtansa pulppuamaan sieluihimme.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: RUKOUSELÄMÄ

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.11.2014 13:12

Mieti, mitä Paavali sanoo Pyhän Hengen roolista rukouselämässämme. Me sotkemme asioita, kun teemme rukouksesta niin monimutkaisen näköistä. Jos menet kristilliseen kirjakauppaan, voit löytää loputtoman määrän kirjoja aiheesta, täynnä yksityiskohtaisia neuvoja rukoukseen.
Nämä teoriat herättävät monenlaisia kysymyksiä rukouksesta:

● Milloin rukouksesta tulee esirukousta?
● Voiko esirukousta mitata hartauden, kovaäänisyyden tai polvilla vietetyn ajan mukaan?
● Minua neuvotaan rukoilemaan Jumalan tahdon mukaisesti. Miten voin tuntea hänen tahtonsa?
● Miten minun pitäisi rukoilla? Lasketaanko ajatuksissa tapahtuvat rukoukset?
● Mitä minun oikeastaan pitäisi rukoilla?

Hämmennys voi olla niin ylitsepääsemätöntä, että se saa monet välttämään rukousta.

Herra on hiukan nuhdellut minua, kun niin vähän rukoilen ja niin vähän puhun rukouksen tärkeydestä uskovalle. :oops:

Mutta nyt hiukka korjaan tilannetta, mutta silti täytyy pyytää, että: Pyhä Henki avaa sydämelleni Sanaa ja ajatuksia Herramme tahdon mukaisesti. Ei siis minun tahtoni tai luulojeni, tms kautta, EI! Vaan ja ainoastaan Jumalan puheena ja tahtona ihmiskunnalle. Isoja sanoja nyt ehkä sanot ja ajattelet minun luulevan suuria itsestäni, mutta ei ne ole, kun sydän vain suostuu nöyrtymään Isän >Jumalan tahtoon, sekä kuuntelemaan puhettaan Henkensä kautta sydämiin.. Me KAIKKI voimme ja saamme olla Herramme äänitorvina ja käytössään, eikä kukaan ole toistaan parempi, tai pyhempi, hurskaampi;EI! Vaan me olemme kaikki Isän silmissä ja edessä samalla viivalla ja saman-arvoisia; Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimen ja veren tähden! :thumbup:

No se siitä.

Mietippä, miten sinua on ohjattu/neuvottu rukoilemaan? Onko se jokin tyyli, aika, sanat, tms.. miten tulisi rukoilla? Usein seurakunnissa opetetaan rukousta, mutta vaaditaan tietynlaista tyyli, miten voi, tai saa rukoilla ja mikä tyyli on heidän mielestään kaikkein parhain (hedelmällisin, nöyrin). Rukouksesta tehdään taakka, vaatimus, moitekin jos ei rukoile tietyllä tavalla, vaikkapa nyt polvillaan, tai ääneen, tms.. Onko tuttua? Uskon että se on hyvinkin monille tuttua ja rassaavaakin, joka on vienyt ehkä melkein kokonaan jo halun ja ilon rukoilla, kun ei osaa rukoilla oikein ja oikeaan aikaan, oikealla hartaudella, sanoilla, tms..

Otin tuon lainauksen, koska siinä on juuri niitä asioita joihin varmasti monet, kuin törmää ja sit tulee epätietoisuus, kuinka tulisi rukoilla. Tehdään helposta asiasta monimutkainen ja vaikea, siis kuin vaatimus ja taakka, rasite. :???:

Puhun nyt myöskin omasta kokemuksestani ja kuinka aina vaan tuntui etten osaa oikein ja kunnolla rukoilla ja kuuleeko Jumala minua, eli: onko syntiä sydämelläni niin paljon ettei hän kuule, eikä sen takia edes viitsi vastata minulle? !

Minua on monikin opettanut, miten tulee rukoilla. Ja sitten minulla oli monia kirjoja rukoilemisesta joita ahmin ja koitin opetella olemaan "hyvä rukoilia!" Noo joo... pikkasen aikaa ehkä aina onnistuinkin mielestäni, mutta aika pian tuli väsymys ja kyllästyminen ja kaikki muu ohitti rukouselämäni. Niin tässähän on juuri se tärkeä asia jonka olen sen jälkeen oppinut, niin se on tämä: Kuinka tärkeänä pidän rukousta? :roll:

Kuinka tärkeänä sinä rakas lukijani pidät rukousta? Onko sinun rukoustasi ylistäminen, eli laulaa ylistyslauluja Herrallesi? Onko sinuakin opetettu, että: ylistäminen on paljon arvokaampaa kuin rukoileminen, koska siinä annat kiitoksesikin Herrallesi? Niin.. minä en ole koskaan allekirjoittanut enkä edelleenkään allekirjoita väitettä, että; ylistäminen voisi olla Jumalalle tärkeämpää ja rakkaampaa/arvokkaampaa, kuin rukoileminen! :thumbdown:

Ylistysmusa ja halu jatkuvasti ylistää on vienyt rukouksen tärkeyden ja arvokkuuden ja tuonut tilalle sielullisuuden ja fiilisten hakemisen. Se Ei ole Jumalan tahto/Jumalasta, vaan lihaa ja lihan tahtoa. Mieti rauhassa yhdytkö lopulta kanssani väitteeseeni?

Kyllä minäkin joskus jopa tykkään laulaa ylistysmusaa, ei siinä mitään pahaa ole, mutta se ei saa ohittaa rukousta ja sen tärkeyttä, kammioon menoa olemaan vain yksin Herran kanssa ja tunustamalla syntejään, tehden parannusta, sekä kokouksissa rohkeasti uskaltaa, jos Herra niin vaikuttaa, niin mennä vaikka polvilleen rukoilemaan, katsoi mut jos tahtoivat; aivan sama, kunhan sydän on vain antautunut palvomaan ja rukoilemaan Herraa; kuulemaan ääntään ja siunaamaan jopa vihamiehiäänkin, jne..!

Kuinka moni rukoilee vain itselleen ja omia tarpeitaan pyytäen? Liian monet! Tulisikin unohtaa oma minä ja nähdä se toinen kanssamatkaaja, särkynyt, kärsivä, eksynyt, ja pyytää heidän elämäänsä apua ja siunausta, voimaa ja varjelusta. Niin silloin itsekin saa pyytämättäkin sen mitä tarvitsee ja saa hyvän mielen, kun sen tekee; nöyränä, ei itseään kuin kehuen ja koroittaen, vaan sydämen tuskassa toisten puolesta rukoillen.

Koskaan aiemmin ei Jumalan kansan rukouksia ole tarvittu yhtä paljon kuin tällä hetkellä. Me elämme maailmassa, joka on tullut hulluksi. Kun maailmanlaajuiset tapahtumat pahentuvat, ne vievät ihmisiltä rauhan ja yhteisöt kaikkialla etsivät lohdutuksen lähdettä. Sitä ei löydetä psykoterapiasta, kuolleista uskonnollisuudesta tai aatteista, ei edes hyväntekeväisyydestä.

Raamattu sanoo: "Maailma ei voi ottaa vastaan Kristusta, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä, mutta te tunnette hänet" (Joh. 14:17).

Suurimpia huolenaiheitamme tulisi olla rukouselämämme ylläpitäminen. Kun laiminlyömme rukousta, me murehdutamme Jumalan Henkeä. Kyllä, on mahdollista murehduttaa Pyhää Henkeä. Paavali kirjoittaa: "Älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä"(Ef.4:30).

Todellakin, Henki murehtii Jumalan kanssa kansansa epäuskoa ja rukouksen puutetta. Mieti, miten monella voimallisella tavalla Pyhä Henki toimii rukouksissamme:

● Rukouksessa Pyhä Henki ilmaisee Kristuksen läsnäolon meissä.
● Rukouksen kautta Henki sinetöi Jumalan lupaukset sydämiimme.
● Rukouksen kautta Lohduttaja puhuu meille toivoa.
● Rukouksen kautta Henki avaa lohdutuksen, rauhan ja levon virtansa pulppuamaan sieluihimme.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: RUKOUSELÄMÄ

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.04.2020 14:31

Matt. 6:5-6
Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Otin tuon Raamatunpaikan, koska minua se ainakin on sekä siunannut, että myöskin puhutellut kaiken, uskossa olo vuosikymmentenkin aikana. Siinä on salaisuus, jota noudattamalla uskon että; Herra tahtoo erikoisesti huomioida rukouksemme ja siunatakin meitä lapsiaan.

Meidän ei tule koittaa olla hurskastelijoita, joita muut seuraavat ja kuuntelevat, kun rukoilemme, ei. Vaan jos mahdollista ja sinusta, minusta riippuu, niin olla myöskin sellaisessa rukouksessa jossa olemme aivan kahden kesken Herramme kanssa, niin ja puhumme hänelle kuin ainakin rakkaalle ja tärkeälle ihmiselle, jonka tiedämme, sekä uskommekin kuulevan meitä, ymmärtävän meitä ja auttavan meitä.. :thumbup:

Joh. 17:
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.

11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

Kun tulimme uskoon ja saimme Pyhän Hengen oppaaksemme, siis: sisimpäämme, niin Hän ohjaa meitä aina siihen, mikä on Isän, Jumalammekin tahto, sekä seuraamaan Jeesustamme, Sanaansa tottelemaan, ja sitä uskomaan, koska se on totuus ja elämään Jumalallemme kunniaksi ja kiitokseksi, ylistäen.

Herramme tahtohan on, että me kaikki Hänen omansa olisimme yhtä, sovussa riippumatta srk rajoista tms, jotka valitettavasti monia vie jopa vääränlaiseen ajatteluun..erilleenkin. Sillä, jokainen uudestisyntynyt Jumalan lapsi, riippumatta srk,sta, tms on yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. Näkemyksiä on toki erilaisia ja oppejakin mikä on kunkin ryhmittymän mielestä tärkeää, niin niitä voi olla erilaisia ym.. Mutta kaikesta huolimatta meitä kehotetaan Rukoilemaan jokaisen Herran oman puolesta, jotta me voisimme olla yhtä, rakentua yhteisestä uskostammekin ja olla valona sekä suolana, Kristus kirjeenäkin maailmassa, joka ei vielä tunne Pelastajaansa, Vapahtajaansa Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa. Oletko kenties samaa mieltä kanssani? Saat toki ihan vapaasti olla erikin mieltä, vapaus vain..

Jeesus lupasi rukoilla puolestamme, vaikka ei enää olekaan kanssamme fyysisesti, mutta Jumalan Henki rukoilee pyhien puolesta huokauksin ja saamme kokea iloa, sekä yhteyttä, rauhaakin kun olemme lähellä Jeesustamme, niin kuin se eräs laulukin sanoo.. Kun joku on lähellä Jeesusta

Jer. 42:
2 ja sanoivat profeetta Jeremialle: "Langetkoon rukouksemme sinun eteesi, ja rukoile puolestamme Herraa, Jumalaasi, kaiken tämän jäännöksen puolesta; sillä suuresta luvusta on meitä jäänyt jäljelle vähän, niinkuin omat silmäsi näkevät meitä olevan.
3 Ja Herra, sinun Jumalasi, ilmoittakoon meille, mitä tietä meidän on kuljettava, ja mitä meidän on tehtävä."

4 Silloin profeetta Jeremia vastasi heille: "Minä kuulen. Katso, minä rukoilen Herraa, teidän Jumalaanne, niinkuin sanotte, ja kaiken sen, mitä Herra teille vastaa, minä ilmoitan teille; en salaa teiltä mitään."
5 Ja he sanoivat Jeremialle: "Olkoon Herra totinen ja luotettava todistaja meitä vastaan, jollemme tee aivan sen sanan mukaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, lähettää sinut meille tuomaan.
6 Olkoon se hyvä tahi paha: Herran ääntä, meidän Jumalamme, jonka tykö me sinut lähetämme, me tottelemme, että meidän hyvin kävisi, kun tottelemme Herran, meidän Jumalamme, ääntä."

Tämä Raamatunpaikka on usein puhutellut minua ja onko niin, että mekin, se pieni jäännös, joka tahdomme seurata Herraamme, totella Häntä, sekä Sanaansakin ja olla käytössään, niin mekin uskaltaisimme sanoa, että: Rukoile puolestamme ja vastaa meille mitä Herra on puhunut, olkoon se hyvää tai pahaa, niin tahdomme suostua ja nöyrtyä eteensä, sekä tehdä parannustakin, tunnustaa jos olemme menneet väärään ja palata takaisin sinne verisen Golgatan ristin juurelle Herramme jalkojen juureen.

Olla niitä pieniä ja heikkoja, joita yksin Herramme tahtoo ja voi käyttää. Eikä edes kuvitellakaan olevamme jo niin hyviä, pyhiä, osaavia, valmiita tms, ei! Mitä tahtoisin tällä sanoa on se, että: Kärsimmekö me enää kun meitä neuvotaan, ohjataan tai varoitetaan jopa ..? Meitä kehotetaan koettelemaan kaikki rukouksella sekä Raamatun Sanallakin ja tämäkin kaikki sinun tulee koetella .. Minä olen vain vajaa ja heikko, kurjakin Herran oma, joka saatan puhua vain omia tuntemuksiani ja et ehkä koe Herran puhuvan kauttani sinulle, päinvastoin. Siksi onkin hyvä koetella kaikki..

Mutta näitä kuitenkin nousi sydämelleni tänä armon päivänämme ja olkoon Jeesus sinuakin niin lähellä, ja johon voit sekä uskallat, tahdot turvata kaikessa ja vain kuin jaksaa odottaa niitä rukousvastauksiaankin, niin saat vahvistua Sanansa sekä Henkensäkin kautta jokainen päivä, muistaen kiittää Häntä aivan kaikesta, vaikeastakin! Kyllä; vaikeistakin asioista, koska siinä on salaisuus ja siunaus kun tahdot kiittää kaikesta, aivan kaikesta. Kaikki on Isän Jumalamme turvallisissa käsissä. Turvaa siis yksin vain Häneen kaikessa! Et tule katumaan sitä koskaan.. :thumbup:

Rauhoittakoon tämä mielesi, kun kuuntelet näitä sanoja, laulua: Lasse Hoikka - Päivä vain ja hetki kerrallansa
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rukousaiheita,opetusta rukouksesta..