Kiitoksen voima

Kiitoksen voima

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.02.2020 22:30

14.02.2020 08:00 (päivitetty 22:26)
Jaakko Pirttiaho on raamattukouluttaja ja Yksin armosta -blogin kirjoittaja. Yksin armosta - Ihmisen kokoisia ajatuksia elämästä ja Jumalasta. http://www.yksinarmosta.fi
----------------------------------------------------------------------
”Kehottakaa siis toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niin kuin teettekin” (1. Tess. 5:11).

Suomalaiseen kulttuuriin se tuntuu sopivan erityisen huonosti. Jos sitä yritetään, lauseet alkavat usein muodolla: ”Älä nyt ylpisty mutta…”

Toisen rohkaiseminen, kiitoksen antaminen ei ole itseltä pois. Toistemme ”rakentaminen” ei ole vain sitä, että osoitellaan puutteita ja heikkouksia; Keskeneräisinäkin jokaisessa on paljon kiitettävää.

Niin pieni sana ja miten paljon se saisikaan aikaan! Yksilöihmiset voimaantuisivat ja puhkeaisivat kukkaan, yhteisöihin tulvisi lämmön ja välittämisen tuulet.

Kiitos omaa jumalallisen voiman. Se ei maksa mitään. Sitä jakaessa saattaa saada itsekin miellyttäviä yllätyksiä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Kiitoksen voima

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.09.2025 08:55

:thumbup: Niinpä kiittää ja olla kiitollinen, kas siinäpä hyvä yhdistelmä. Kuinka helppoa on arvostella toisia, sekä etsiä heistä puutteita, mutta onko hiukka vaikeaa alkaakin kiittämään heitä, nostaa esiin hyviä, mukavia asioita, kun joku auttoi sinua taas jaksamaan, oli avuksi ja tueksi, että löytäisit lähemmäksi Herraa Jeesustasi, tms. Tai ehkä etsiä avoimin mielin elämästä niitä hyviä asioita, joita Herramme on antanut meille iloksemme, sekä voimaksemme, lohduttamaankin, kun suru painaa mieltämme. Kuinka usein kuitenkin ajattelemme ja muistamme vain niitä ikäviä, vaikeita asioita, toisten käytöstä itseämme kohtaan, tms..

Kumpa voisimme yrittää edes katsoa miten Herramme Jeesus Kristus toimi, vaikka saikin vastustustakin, siltikin Hän kesti, antoi anteeksi ja rakasti, sekä vain siunasi kaikkia, eikä kostanut, loukannut, tms.. :???:

Mutta ajattelisin näin, että se onnistuu vain silloin, jos ja kun olemme valmiit kuolettamaan lihamme tahdon ja olemme valmiit rakastamaan sekä siunaamaan Jeesuksen tavoin; jopa niitä vaikeitakin ihmisiä, jotta ystävällisyytemme kautta he itsekin muuttuisivat suopeimmiksi, sekä armahtaviksi, siunaaviksi, jne.. :roll: Ehkä jopa tahtoisivat pelastuakin.. :thumbup: :D

Jaakko Pirttiaho kirjoitti:Toisen rohkaiseminen, kiitoksen antaminen ei ole itseltä pois. Toistemme ”rakentaminen” ei ole vain sitä, että osoitellaan puutteita ja heikkouksia; Keskeneräisinäkin jokaisessa on paljon kiitettävää.

Niin pieni sana ja miten paljon se saisikaan aikaan! Yksilöihmiset voimaantuisivat ja puhkeaisivat kukkaan, yhteisöihin tulvisi lämmön ja välittämisen tuulet.

Kiitos omaa jumalallisen voiman. Se ei maksa mitään. Sitä jakaessa saattaa saada itsekin miellyttäviä yllätyksiä.:wink:

1. Tess. 5:18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Kiitosmieli vallatkoon sydämmemme