(The Awful Sin of Pride)
David Wilkerson
Helmikuu 8, 1988
Ylpeys on sen listan kärjessä, jossa on niitä asioita, joita Jumala vihaa. Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää Hänen sielunsa kauhistuu: ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta, sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan, väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken (Sananlaskut 6:16-19).
Raamattu sanoo lisäksi, Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta (1Joh. 2:16). Suurin osa kristityistä myöntää, että he taistelevat lihan ja silmien himoja vastaan. He tietävät, mitä himo on. He vihaavat sitä ja he pakenevat sitä Hengen voimalla. Kristityt myös tunnistavat ylpeyden muissa, koska he saattavat vaikuttaa siltä, että he ovat olevinaan tärkeitä, itsekeskeisiä, kunnianhimoisia ja ylimielisiä. Mutta harvat kristityt pitävät itseään ylpeänä. Suurin osa kristityistä myöntää, että he eivät ole päässeet perille, eivät ole niin Kristuksen kaltaisia, kuin he haluaisivat olla, ja että heidän elämässään on alueita, jotka tarvitsevat kohennusta.
Mutta harvat kristityt tunnistavat ylpeyttä itsessään. Havaitsetko sinä sellaista itsessäsi? Monet kristityt saattavat myöntää, No, saatan olla itsevarma jopa luottaa itseeni. Pahinta on, että saatan nähdä itseni muita lahjakkaampana ja älykkäämpänä. Mutta en minä ole ylpeä! Minä annan Jumalalle kaiken kunnian siitä, mitä olen tehnyt, ja kuka minä olen. Kaikki on Hänen voimassaan.Ylpeä? En usko, että voisin rehellisesti yhtyä tuohon. Loppujen lopuksi, minä vaellan pyhyydessä ja avaan sydäntäni Hänen Sanansa tutkittavaksi. Varmasti Hän olisi näyttänyt sen minulle.
Vähän aikaa sitten Pyhä Henki puhui sydämelleni tästä vihattavasta synnistä. Minä sanoin, Herra, tarkoitatko, että Sinä tahdot minun saarnaavan sanoman ylpeydestä Times Squaren seurakunnassa? Seurakunnassa täytyy siis olla ylpeyttä. Hengen vastaus järkytti minua. Ei, David. Minä haluan puhua sinulle ylpeydestä, hienoisista ylpeyksistä, joihin sinä itse olet syyllinen. Sinun täytyy ensin nähdä se omassa sydämessäsi, ennen kuin voit saarnata siitä toisille. Kuten suurin osa muista kristityistä, minä ajattelin, että ainakin yritän olla nöyrä. Pidämme huolta siitä, että emme kehuskele fariseusten tavoin siitä, että olemme kaikkia muita parempia. Mutta syvällä sydämessämme me ajattelemme, En ole ylimielinen, en kehu itseäni enkä ole liian kunnianhimoinen. Kuinka siis minä voisin olla ylpeä?
Sana on tehnyt minussa työtään, paljastaen sellaisia ylpeyden muotoja, jotka olivat kätkeytyneet niin syvälle minuun, etten tiennyt niitä olevankaan ja ylpeyttä, mikä on kaikista pahinta lajia. Kun Henki sanoi Ylpeyttä sinussa, David, minä vastasin, Mutta Herra, en minä yritä olla jotain suurta! Sinä tiedät sen. En ole kerskaileva tai kehuskeleva. Rehellisesti, minä yritän vähentyä, että Kristus voi lisääntyä. Jos minussa on ylpeyttä, en edes näe sitä. Osoita se minulle. Paljasta se minulle! Ja Hän osoitti minulle! Kun katselen taakseni, vapisen ajatellessani, kuinka monia kertoja olen tehnyt tämän kauhean synnin.
Jatkuu..