Avaimia Raamattuun ohjelmat Radio Deissä 8.–12.9.03
Aiheena anteeksiantaminen
Toteutettu keskusteluna Jarmo Sormusen kanssa.
Liisi Jokiranta
Katkeruus vai anteeksianto
Tämän viikon teemana on anteeksiantaminen. Se on asia, joka koskettaa meitä kaikkia.
Meissä ei liene ketään, joka ei olisi tullut loukatuksi tai petetyksi tavalla, jota on vaikea antaa anteeksi. Tälläkin hetkellä monen mieleen saattaa tulla ihmisiä, joiden sanat, teot, asenteet tai se, mitä he ovat puuhanneet selän takana, aiheuttaa edelleen mielipahaa ja kipua sisimmässä. Joku on kenties jopa sairastunut vaikeiden kokemustensa tähden. Joku on saattanut menettää työnsä, omaisuutensa tai maineensa.
Jos ihmiset tekevät meille niin paljon pahaa, onko oikein puhua anteeksiannosta saatikka suorastaan vaatia sitä?
Mitä muita vaihtoehtoja meillä on? Jos emme anna anteeksi, kauna ja katkeruus valtaavat mielemme. Niiden seuraan liittyy usein viha. Amerikkalainen lääkäri S. I. McMillen kuvaa vihan ja kaunan vaikutuksia elämäämme hyvin elävällä tavalla kirjassaan Ei mitään näistä sairauksista. "Sillä hetkellä, jona alan vihata jotakuta, minusta tulee hänen orjansa. En voi enää iloiten tehdä työtäni, koska hän vallitsee minun ajatuksiani. Minun kaunani tuottaa liian monia stressihormoneja kehossani, ja minä uuvun ja muutaman tunnin työn jälkeen. Työ, josta minä aikaisemmin suorastaan nautin, on nyt orjantyötä. Jopa lomatkin lakkaavat tuomasta minulle huvia. Ehkä minä ajan loistoautossa pitkin järven rantaa, jota reunustavat syksyisen kauniit vaahterat, tammet ja koivut, mutta en nauti siitä yhtään enempää kuin jos olisin ajanut hevosen vetämissä vaunuissa savessa ja sateessa."
"Vihaamani ihminen ajaa minua takaa, meninpä mihin tahansa. En voi välttää hänen minun sielustani saamaansa tyrannimaista otetta. Kun tarjoilija tarjoilee minulle ravintolan paistia ranskalaisten perunain, parsan, tuoreen salaatin ja jäätelövuoren peittämän mansikkakakun kera, olisi tämän sijasta yhtä hyvin voitu tuoda vanhaa leipää ja vettä. Hampaani pureskelevat ruokaa, ja minä nielen sen, mutta vihaamani ihminen ei salli minun nauttia siitä. – – Vihaamani ihminen on ehkä monen kymmenen kilometrin päässä makuuhuoneestani, mutta julmemmin kuin yksikään orjapiiskuri hän ruoskii minun ajatuksiani sellaiseen raivoon, että jousipatjani muuttuu piinapenkiksi. Kaikkein alhaisimmat maaorjat voivat nukkua, mutta minä en. Minun täytyy todella tunnustaa, että olen jokaisen ihmisen orja, jonka päälle vuodatan vihamaljani."
McMillenin teksti on hyvin todellisuudenmakuista. Ajatteleeko hän tai ajatteletko sinä anteeksiantoa ainoana mahdollisuutena tällaisessa tilanteessa vai olisiko siihen jokin muu lääke?
McMillenin kirjan yhden luvun otsikkona on Rakasta tai tuhoudu. Se ilmaisee yhden elämämme tosiasioista. Kauna ja katkeruus, viha ja kostonhalu ovat kuin syöpä, joka tuhoaa meidät sisältä päin. Kaunaisuutemme vaikuttaa vahingollisesti myös niihin ihmisiin, joiden läheisyydessä elämme. Tässä valossa Raamatun sanat tuntuvat hyvin todellisilta Heprealaiskirjeen luvusta 12: "15. Pitäkää huoli siitä, – – ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä, ja monet siten tule saastutetuiksi."
Jeesus puhuu jopa vihamiehen rakastamisesta. Voiko hän todella tarkoittaa sitä?
Hän sanoo vuorisaarnassaan: "44. Minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat."
Jeesuksen sanoihin kätkeytyy siunaus meille itsellemme. Vain antamalla anteeksi ja rakastamalla pääsemme sisäisesti irti vaikeista ihmisistä. Kun Jeesus käskee meidän rakastaa vihamiestämme, hän näkee rakkauden ja anteeksiannon kauaskantoisen merkityksen meille ja läheisillemme. Niin kauan kuin ajattelemme kärsimäämme pahaa ja kietoudumme mielessämme sen aiheuttajaan, olemme sidotut häneen, hänestä riippuvaisia, hänen vankejaan. Kielteiset tunteet täyttävät sisimpämme ja vaikuttavat mielialaamme, arkiseen elämäämme, työtehoomme, ihmissuhteisiimme ja lopulta terveyteemmekin. Kaunaisuus on melkoinen päivittäinen myrkkyannos, joka kiertää mielessämme ja elimistössämme.
Voittaja on se, joka rakastaa. Häviäjäksi jää se, joka pitää vihaa toista kohtaan. Vain rakastamalla vapaudumme muistelemasta kärsimäämme pahaa. Viha tuhoaa meidät, mutta rakkaus tekee meidät vapaiksi ja usein myös terveiksi.
Mistä saa rakkauden ja voiman anteeksiantoon?
Se onkin suuri kysymys. Siitä puhutaan huomenaamuna.
Jatkuu..